• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

عوارض جدی مالش چشم

عوارض جدی مالش چشم

مالیدن چشم می‌تواند یک رفتار غیرارادی باشد، مخصوصاً اگر به دلیل تحریک، خارش یا احساس شن در چشم صورت بگیرد. معمولاً مالیدن چشم‌ها هنگام بیدار شدن در صبح مشکلی ندارد اما اگر این کار را در طول روز هم تکرار می‌کنید وقت آن رسیده است که به چشم پزشک مراجعه کنید. معاینه چشم می‌تواند به تعیین علت آن کمک کند. معاینه چشم فقط برای به روز بودن نسخه‌های بیمار نیست، بلکه به کشف زودهنگام بیماری‌های چشمی نیز کمک می‌کنند.

راه‌های مختلفی برای تسکین موقتی مالیدن چشم‌ها وجود دارد اما گاهی اوقات، ممکن است دلایل زمینه‌ای دیگری هم وجود داشته باشد که باید به آن‌ها رسیدگی شود. صرف نظر از علت مالیدن چشم‌ها، آیا می‌دانستید مالیدن چشم برای شما مضر است؟ ادامه مطلب را بخوانید تا علت آن را بدانید و اینکه چه کاری می‌توانید برای متوقف کردن آن انجام دهید.

چه چیزی باعث مالیدن چشم می‌شود؟

فقط زمانی که دلیل مالش چشم را بدانید می‌توانید کاری در مورد آن انجام دهید. در اینجا لیستی از علل شایع مالش چشم آورده شده است:

  • آلرژی: آلرژن‌های موجود در چشم ناشی از آلرژی‌های فصلی یا محیطی می‌تواند باعث خارش شود که منجر به مالش چشم می‌شود.
  • لنزهای تماسی: استفاده از لنزهای نامناسب، مناسب یا نوع مواد می‌تواند باعث تحریک و خارش چشم شود.
  • خشکی چشم: علائم شایع خشکی چشم عبارتند از: سوزش، خارش و احساس شن ریزه
  • عفونت: ورم ملتحمه یا چشم صورتی، یک عفونت شایع است که باعث خارش چشم می‌شود. شما معمولاً از طریق باکتری یا ویروس روی انگشتان خود به آن مبتلا می‌شوید. عفونت اغلب باعث می‌شود چشم شما صورتی یا قرمز شود. یکی دیگر از علائم رایج، مایع زرد یا شفاف روی مژه‌ها یا گوشه چشم است. این عفونت معمولاً باعث درد نمی‌شود، اما ممکن است احساس خارش داشته باشید که باعث مالیدن چشم‌هایتان شود. ورم ملتحمه بسیار مسری است و به راحتی از طریق تماس با فردی آلوده سرایت می‌شود.
  • فشار چشم دیجیتال: علائم فشار چشم دیجیتال شامل سوزش چشم، تاری دید و اشک بیش از حد است که می‌تواند منجر به مالش چشم شود.
  • سرماخوردگی، آنفولانزا یا سینوزیت: همه اینها می‌توانند باعث خارش چشم شوند.

عوارض مالیدن چشم

عوارض مالیدن چشم:

طبق گفته متخصصان مالیدن چشم از عادت‌های خطرناکی است که به بخش‌های داخلی چشم فشار وارد کرده و باعث عواقب جبران ناپذیری می‌شود. به همین علت ما در این مطلب به بررسی برخی از عوارض و مشکلات ناشی از مالش چشم می‌پردازیم:

1-صدمه به قرنیه

یکی از مهم‌ترین و خطرناک‌ترین مشکلاتی که ممکن است در اثر مالیدن چشم ایجاد شود آسیب دیدن ساختار قرنیه است. گاهی چشم‌ها در صورت وجود یک ماده تحریک کننده یا احساس یک جسم خارجی دچار اشک و آبریزش چشم می‌شود اما این ریز ذرات مالیده شده روی سطح چشم، قرنیه را خراش می‌دهند که به آن سایش قرنیه نیز می‌گویند. مالیدن چشم باعث تغییر در ساختار یا شکل اولیه قرنیه می‌شود که این تغییرات باعث بروز مشکلاتی چون قوز قرنیه و آستیگماتیسم نیز می‌شود.

2-نازک شدن قرنیه

مالش مکرر چشم می‌تواند منجر به نازک شدن قرنیه و تجزیه رشته‌های کلاژن در چشم شود. با این اتفاق قرنیه ضعیف شده و از حالت گرد به حالت مخروطی برآمده تغییر شکل می‌دهد، این بیماری قوز قرنیه نامیده می‌شود.

3-عفونت‌های چشمی

اگر هر بار که چشم‌هایتان را می‌مالید دست‌هایتان را نمی‌شوید، باکتری‌ها و میکروب‌ها را وارد بدن خود می‌کنید. مالش مداوم که منجر به خراش یا التهاب چشم می‌شود بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است.

عوارض جدی مالش چشم

4-بدتر شدن برخی بیماری‌های چشمی

مالش چشم می‌تواند برخی از بیماری‌های چشمی مانند نزدیک بینی پیشرونده (نزدیک بینی) و گلوکوم را بدتر کند. اگر بیماری چشمی دارید، مالیدن چشم‌ها می‌تواند آن را بدتر کند. گلوکوم اغلب به دلیل افزایش فشار داخل چشم ایجاد می‌شود و این فشار می‌تواند منجر به مشکلات متعددی از جمله آسیب به عصب بینایی شود که در نهایت باعث کاهش بینایی می‌شود. به بیمارانی که داروی گلوکوم مصرف می‌کنند توصیه می‌شود که چشم‌های خود را مالش ندهند، حتی اگر دارو باعث ایجاد احساس خارش و تاری شود.

5-آزاد شدن هیستامین

هنگامی که چشمان خود را مالش می‌دهید، در پاسخ به یک آلرژن، هیستامین آزاد می‌شود. هیستامین باعث تورم، قرمزی و خارش چشم‌ها شده و مالش چشم را بیشتر می‌کند.

6-تاثیر گذاشتن روی ظاهر

مالش شدید چشم‌ها می‌تواند رگ‌های خونی چشم‌ها را پاره کند و باعث خون‌آلود شدن آنها شود. درون چشم رگ‌های خونی نازک و بسیار کوچکی وجود دارد که ممکن است به سادگی دیده نشوند. در اثر فشاری که هنگام مالیدن به چشم وارد می‌شود، رگ‌های خونی دچار پارگی شده و چشم دچار خونریزی می‌شود. همچنين پوست اطراف چشم بسیار ظریف است و مالش تماسی با چشم می‌تواند منجر به چین و چروک و سیاهی دور چشم شود.

چگونه از مالش چشم خودداری کنیم؟

برای جلوگیری از اثرات مخرب مالش چشم، باید علت اصلی ناراحتی چشم را تعیین و برطرف کنید. بسته به علت اصلی، در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از مالیدن چشمان خود انجام دهید، درمان می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • داروهای بدون نسخه: سالین یا قطره‌های چشمی می‌توانند چشمان شما را تمیز کرده و هرگونه آلودگی را از بین ببرند.
  • داروهای تجویزی: پزشک باید برای درمان ورم ملتحمه دارو تجویز کند. اگر آلرژی دارید، ممکن است به دارو یا واکسن نیز نیاز داشته باشید.
  • همچنین می توانید برای از بین بردن سوزش، کمپرس گرم روی چشمان خود قرار دهید.
  • برای درمان خشکی چشم، می‌توانید از اشک مصنوعی یا قطره‌های چشمی بدون نسخه استفاده کنید تا مواد حساسیت‌زا را از بین ببرید و چشم‌ها را هیدراته نگه دارید. اپتومتریست می‌تواند به ایجاد یک برنامه درمانی شخصی برای درمان خشکی چشم بر اساس علائم و سبک زندگی شما کمک کند.
  • برای جلوگیری از عفونت، دست‌های خود را قبل از مالیدن چشم‌ها کاملا با آب و صابون بشویید و خشک کنید. اگر مجبورید چشمان خود را بمالید، از فشار ملایم استفاده کنید.
  • برای آلرژی، از آنتی هیستامین‌ها یا قطره‌های چشمی آنتی هیستامین استفاده کنید. قطره‌های استروئیدی تجویزی ممکن است گزینه‌ای برای مالش مزمن چشم باشد.
  • برای خستگی چشم دیجیتال، از نگاه کردن مکرر به صفحه نمایش اجتناب کنید، بیشتر پلک بزنید و از عینک آبی استفاده کنید که نور را مسدود می‌کند.

نیاز به مالیدن چشم‌های خود را کاهش دهید:

یک چیز واضح است مالیدن چشم‌ها باعث تحریک چشم می‌شود و می‌تواند به قرنیه آسیب برساند. بنابراین اگر متوجه شدید که برای کاهش درد به مالیدن چشم‌ها نیاز دارید بدانید راه‌هایی برای جلوگیری از آن وجود دارد.

منبع: rubbing eyes

تازه‌ترین مطالب