• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

علل و درمان ترشحات چشمی در کودکان

علل و درمان ترشحات چشمی در کودکان

یک کودک نوپا ممکن است به دلایل زیادی از چشم خود ترشح داشته باشد. علل شایع شامل مسدود شدن مجرای اشک یا عفونت ویروسی است. مشکلاتی که باعث ترشح می شوند اغلب خود به خود برطرف می شوند، اما برخی آوقات ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشند. با این حال، هر درد یا ترشح چشمی که دید را دشوار می کند، می تواند ناراحت کننده باشد. اگر خود به خود از بین نرود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد. در این مقاله به علل و درمان ترشحات چشمی در کودک نوپا می پردازیم.

علل و درمان ترشحات چشمی در کودکان

علائم:

علائم ترشح چشم بسته به علت آن متفاوت است. گاهی اوقات، تنها نشانه ای که والدین متوجه آن می شود، ترشح است. اگر علائم دیگری وجود داشته باشد، به احتمال زیاد کودک دچار عفونت شده یا جسمی در چشم خود دارد. برخی از علائمی که باید مراقب آنها بود عبارتند از:

  • چشم درد
  • مالش مداوم چشم
  • عدم تمایل یا ناتوانی در باز کردن چشم
  • تورم چشم
  • تورم صورت
  • رگه های قرمزی که از چشم خارج می شود.

بررسی علت های بوجود آمدن ترشح:

یک کودک ممکن است به دلایل مختلفی مخاط یا ترشح از چشم خود داشته باشد.

ترشحات طبیعی چشم:

چشم های سالم مخاط تولید می کنند. والدین ممکن است متوجه مخاط خشک یا چسبنده در گوشه چشم کودک شوند. ممکن است سبز، زرد، سفید یا شفاف به نظر برسد.

گاهی اوقات زمانی که کودک نوپا آنها را با دست های کثیف می مالد یا مژه در چشمش می افتد، چشم ها مخاط بیشتری تولید می کنند. اگر مخاط فقط در صبح یا بعد از خواب ظاهر شود، ترشح احتمالاً طبیعی است. با این حال، اگر به خودی خود از بین نرود، بدتر شود یا کودک از درد چشم شکایت کند، ممکن است علت دیگری داشته باشد.

چشم صورتی:

ورم ملتحمه، همچنین به عنوان چشم صورتی شناخته می شود، باعث می شود که بافتی که چشم را پوشانده است، قرمز، دردناک و ملتهب شود.

عفونت ویروسی:

عفونت ویروسی شایع ترین علت چشم صورتی است. چشم صورتی ویروسی معمولاً در هر دو چشم ظاهر می شود. چشم آسیب دیده ممکن است قرمز و متورم به نظر برسد. در حالی که یک عفونت باکتریایی می تواند باعث ترشح چرک از چشم شود، این امر در مورد عفونت ویروسی بعید است. ورم ملتحمه ویروسی معمولاً طی 2 تا 3 هفته خود به خود از بین می رود.

عفونت باکتریایی:

عفونت باکتریایی زمانی اتفاق می افتد که باکتری های مضر وارد چشم شده و باعث عفونت می شود. ملتحمه باکتریایی، که نوعی چشم صورتی است، یکی از شایع ترین عفونت های باکتریایی چشم است. می تواند در یک یا هر دو چشم ظاهر شود.

چشم ممکن است زخم و متورم باشد و سفیدی چشم قرمز شود. چشم ممکن است اشک ریزش داشته باشد و مخاط سبز یا زرد تولید کند. در حالی که برخی از موارد ورم ملتحمه باکتریایی خود به خود از بین می روند، برخی از کودکان نوپا برای درمان عفونت به آنتی بیوتیک نیاز دارند.

مجرای اشک مسدود شده:

مسدود شدن مجرای اشک به این معنی است که یک یا چند مجرای اشک نمی توانند به راحتی تخلیه شوند. این در نوزادان خردسال رایج است، اما برخی از کودکان نوپا نیز ممکن است دچار انسداد شوند. ممکن است چشم اشک آلود به نظر برسد، انگار که کودک نوپا در حال گریه است. اگر چشم قرمز یا تحریک شود، مجرای اشک ممکن است عفونی شده باشد.

شی خارجی در چشم:

هر جسمی که وارد چشم شود می تواند باعث آبریزش و تحریک آن شود. این شی می تواند یک ذره گرد و غبار، مژه یا چیز بزرگتر مانند یک تکه شی باشد. یک کودک نوپا ممکن است نخواهد چشمان خود را باز کند یا ممکن است شکایت کند که احساس می کند چیزی در چشمانش است. اگر جسم بزرگ باشد یا چشم را خراش دهد، چشم ممکن است عفونی شود.

سلولیت:

سلولیت یک عفونت جدی لایه های عمیق پوست در داخل و اطراف چشم است. بدون درمان، می تواند به سایر نواحی بدن سرایت کند و حتی ممکن است بینایی کودک نوپا را تهدید کند. چشم ممکن است بسیار دردناک، قرمز و متورم باشد. برخی از والدین متوجه سلولیت به دنبال گل‌مژه یا سایر عفونت‌های چشمی می‌شوند.

آنها همچنین ممکن است رگه های قرمزی را ببینند که از چشم خارج می شود. کودک نوپا ممکن است چشم اشکی داشته باشد یا در بینایی مشکل داشته باشد، یا ممکن است چشم احساس گرما کند. در برخی موارد سلولیت باعث تب می شود. در صورت بروز علائم سلولیت سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

گل مژه:

گل مژه یک توده قرمز و دردناک است که ممکن است شبیه جوش باشد. علائم گل مژه، مانند درد و تورم چشم، گاهی قبل از اینکه جوش قابل توجه باشد ظاهر می شود.

گل مژه زمانی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو روی پلک عفونی شود. هنگامی که گل مژه ترشح می کند یا می ترکد، می تواند باعث ترشح در چشم شود. بیشتر گلمژه ها خود به خود از بین می‌روند، اما برخی از آنها عفونی می‌شوند یا به یک توده سخت به نام شالازیون تبدیل می‌شوند.

درمان گل مژه در کودکان در کرمانشاه

روش درمان:

نوع درمان بستگی به علت ترشحات چشمی دارد. اگر چیزی کوچک در چشم کودک نوپا باشد، فرد می تواند سعی کند چشم بسته را به آرامی به سمت بینی بمالد. هنگامی که جسم بزرگی در چشم وجود دارد یا خارج کردن آن غیرممکن است، مراجعه به پزشک ضروری است.

کمپرس گرم اغلب علائم گل مژه و انسداد مجاری اشکی را کاهش می‌دهد. اگر کمپرس گرم کمکی نکند، ممکن است نشان دهنده مشکل جدی تری مانند عفونت باشد.

روش های درمانی برای رفع ترشحات چشمی:

  • آنتی بیوتیک برای عفونت های باکتریایی
  • استروئیدها برای عفونت های ویروسی یا واکنش های آلرژیک که از بین نمی روند.
  • جراحی برای مجرای اشکی مسدود شده که به خودی خود برطرف نمی شود.

پیشگیری:

برخی از راهکارها برای جلوگیری از ترشح چشم در کودک نوپا عبارتند از:

  • شستن مکرر دست ها جهت جلوگیری از انتشار عفونت
  • جلوگیری از برخورد لوسیون یا سایر محصولات پوستی در چشم کودک
  • تمیز نگه داشتن چشم و صورت
  • حصول اطمینان از استفاده از محافظ چشم در طول هر فعالیتی که ممکن است به چشم آسیب برساند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود:

معمولا چند روز صبر کنید تا ببینید آیا علائم به خودی خود برطرف می شوند یا خیر.

با این حال، اگر کودک نوپا درد شدید دارد، چشم بسیار متورم است، کودک نوپا تب دارد یا آسیب جسمی آشکاری در چشم وجود دارد و اگر علائم با درمان خانگی بهبود نیافت، علائم بدتر شد یا هر یک از موارد زیر ظاهر شد، باید سریعا به پزشک مراجعه نمایید:

  • چشم یا پلک بسیار قرمز یا متورم
  • ناتوانی در باز کردن چشم
  • درد شدید چشم
  • تب
  • رگه های قرمزی که از چشم خارج می شود.

علائم هشدار دهنده جدی:

  • یک جسم بزرگ در چشم وجود دارد.
  • چشم در حال خونریزی است.
  • کودک نوپا دارای علائم سلولیت است، مانند تورم زیاد، قرمزی چشم و تب

نتیجه:

ترشحات چشمی یک مشکل رایج برای کودکان نوپا است که ممکن است با دست های کثیف چشمان خود را لمس کنند و باعث انتشار مواد محرک، ویروس ها و باکتری ها شوند. ترشح معمولا با درمان خانگی بهتر می شود.

با این حال، اگر کودک نوپا درد شدید چشمی را تجربه می کند یا اگر علائم به خودی خود بهبود نیافتند، والدین باید فوراً به دنبال کمک باشند.

برای معاینه تخصصی چشم کودک در کرمانشاه می توانید به کلینیک اپتومتری هاکان مراجعه نمایید. رزرو نوبت از طریق وب سایت پذیرش 24 یا تماس با بخش پذیرش 09355354347

تازه‌ترین مطالب