• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

علت های تاری دید چشم و راه های درمان آن

علت تاری دید چشم و راه های درمان آن

دلایل مختلفی می تواند باعث تاری دید شود از عوامل ساده ای مانند فشار چشم یا عیوب انکساری گرفته تا شرایط جدی چشم و شرایط سلامتی مانند دژنراسیون ماکولا، جداشدگی شبکیه، دیابت یا فشار خون بالا می تواند علت بروز تاری دید باشد. باید به این نکته توجه کنید که تاری دید یک مشکل شایع در بین افراد می باشد و میتواند به دلیل نزدیک بینی، خشکی چشم و خستگی چشم باشد، اما ممکن است از عوارض یک بیماری جدی باشد.

دلایل مختلف تاری دید چیست؟

تاری دید می تواند علت های مختلفی داشته باشد، اغلب، نتیجه عیوب انکساری مانند نزدیک بینی ، دوربینی یا آستیگماتیسم است. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که چشم نور را به درستی خم نمی‌کند و در نتیجه تصویر تار می‌شود.

یکی دیگر از علل شایع تاری دید، پیرچشمی است، یک بیماری مرتبط با افزایش سن که تمرکز بر روی اشیاء نزدیک را دشوار می کند. پیرچشمی به طور معمول در اواسط دهه 40 سالگی فرد قابل توجه می شود و با افزایش سن در بزرگسالان بدتر می شود.

 پیرچشمی و تاری دید

سایر بیماری های چشمی مانند خشکی چشم و بیماری های چشمی مانند آب مروارید، گلوکوم، دژنراسیون ماکولا و رتینوپاتی دیابتی نیز باعث تاری دید می شوند. این شرایط می تواند به تدریج ایجاد شود و ممکن است تا زمانی که تغییرات قابل توجهی در بینایی رخ ندهد، علائمی را نشان ندهند.

تاری دید ناگهانی نیز می تواند نشانه ای از سایر بیماری های جدی باشد. اختلالات عصبی مانند میگرن یا سکته مغزی، فشار خون بالا و دیابت همگی می توانند بینایی را تحت تاثیر قرار دهند. در این موارد، تاری دید اغلب با علائم دیگری همراه است. در نهایت، برخی از داروها دارای عوارض جانبی بالقوه ای هستند که شامل تغییرات در بینایی می شود. توصیه می شود در صورت هر گونه تغییر ناگهانی در بینایی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بسیاری از عوامل دیگر نیز می توانند در تاری دید نقش داشته باشند، معاینات منظم چشم برای حفظ سلامت چشم و تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی که باعث تاری دید می شوند ضروری است.

چگونه از تاری دید جلوگیری کنیم؟

وقتی تاری دید به دلیل شرایط مرتبط با سلامت کلی شما ایجاد می شود، گاهی اوقات می توان با چندین عادت سالم از آن جلوگیری کرد. تمرینات منظم چشم برای تقویت چشم و افزایش توانایی تمرکز آنها توصیه می شود. این تمرینات شامل فعالیت هایی مانند پلک زدن،خیره شدن به جسم خارجی و تغییر نگاه از نقطه ای به نقطه دیگر است.

در مورد حفظ سلامت چشم نیز نباید رژیم غذایی سالم را نادیده گرفت. غذاهای غنی از ویتامین های A، C و E، همراه با مواد معدنی مانند مس و روی، برای تقویت بینایی شناخته شده اند. ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 می تواند برای سلامت چشم نیز مفید باشد.

رژیم غذایی سالم و سلامت چشم

اهمیت استراحت کافی را نمی توان نادیده گرفت. چشم ها نیز مانند هر قسمت دیگری از بدن به زمان کافی برای استراحت و ریکاوری نیاز دارند. بنابراین، اطمینان از داشتن یک خواب خوب در شب ضروری است.

اثرات مضر صفحه نمایش دیجیتال بر روی چشم به طور فزاینده ای شناخته شده است. توصیه می شود هنگام کار یا مطالعه جلوی صفحه نمایش هر 20 دقیقه یک بار استراحت کنید. این عمل که اغلب قانون 20-20-20 نامیده می شود، مبتنی بر نگاه کردن به چیزی در فاصله 20 فوتی به مدت 20 ثانیه در هر 20 دقیقه است.

رعایت قانون 20-20-20 برای جلوگیری از خشگی چشم
رعایت قانون 20-20-20 برای جلوگیری از خشگی چشم

 

هیدراتاسیون عامل دیگری است که می تواند نقش مهمی در حفظ سلامت چشم ایفا کند. نوشیدن آب زیاد به مرطوب نگه داشتن چشم ها و کاهش خطر خشکی چشم کمک می کند و در عین حال سلامت کلی چشم شما را حفظ می کند.

جلوگیری از خشکی چشم با مصرف آب فراوان

آیا تاری دید می تواند به حالت عادی بازگردد؟

احتمال بازگشت تاری دید به حالت عادی بستگی به علت زمینه ای آن دارد. اگر تاری ناشی از شرایط موقتی مانند خستگی چشم، کم آبی بدن یا عارضه جانبی برخی داروها باشد، ممکن است با تغییر شرایط، بینایی شما به حالت نرمال بازگردد.

برای عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم، می توان از لنزهای اصلاحی یا جراحی برای بازگرداندن دید واضح استفاده کرد. به طور مشابه، پیرچشمی را می توان با عینک مطالعه یا لنزهای تماسی اصلاح کرد.

بیماری های چشمی مانند آب مروارید و گلوکوم که می توانند باعث تاری دید شوند، می توانند به طور موثر با درمان پزشکی یا جراحی کنترل شوند و در نتیجه بینایی را بهبود یا حفظ کنند. با این حال، در صورت عدم درمان، این شرایط می تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود. در مورد شرایط سلامتی مانند دیابت یا فشار خون بالا، مدیریت وضعیت سلامت کلی برای حفظ سلامت چشم شما بسیار مهم است.

مقایسه چشم سالم با چشمی که دچار آب مروارید یا آب سیاه شده است.
مقایسه چشم سالم با چشمی که دچار آب مروارید یا آب سیاه شده است.

 

چه زمانی برای تاری دید به پزشک مراجعه کنیم؟

تاری دید را نباید نادیده گرفت، اگر تاری دید با علائمی مانند درد شدید چشم، سردرد، از دست دادن ناگهانی بینایی یا ظاهر شدن هاله های اطراف نور همراه باشد، بدون تاخیر باید به پزشک مراجعه کنید.

برای افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا، معاینات منظم با پزشک برای حفظ سلامت چشم ضروری است. تغییرات در بینایی می تواند نشانه اولیه بدتر شدن این شرایط باشد و باید به سرعت به پزشک اطلاع داده شود.

عیوب انکساری مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم اغلب نیاز به عینک، لنزهای اصلاحی یا جراحی برای بازگرداندن دید واضح دارند. یک اپتومتریست یا چشم پزشک می تواند پس از انجام یک معاینه جامع چشم، درمان لازم را انجام دهد.

روش های پیشگیرانه برای حفظ سلامت چشم

تاری دید و شرایطی که باعث تاری دید می شود می تواند با گذشت زمان بدتر شود. خوشبختانه، معاینات منظم با اپتومتریست یا چشم پزشک به تشخیص زودهنگام مشکلات احتمالی قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگ کمک می کند.

منبع

تازه‌ترین مطالب