• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

علائم تنبلی چشم در بزرگسالان و راه‌های درمان آن

علت تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم یا آمبلیوپی نوعی از دست دادن بینایی است که معمولاً یک چشم یا هر دو چشم را درگیر می کند. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که مغز به دلیل دید ضعیف در چشم دیگر، یک چشم را ترجیح می‌دهد. در نهایت، ممکن است مغز سیگنال‌های چشم ضعیف یا «تنبل» را نادیده بگیرد. طبق مطالعات، تخمین زده می‌شود که تنبلی چشم 5 درصد از کل بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود.

علت تنبلی چشم در بزرگسالان چیست؟

تنبلی چشم بیشتر در افرادی رخ می‌دهد که از عیوب انکساری بالایی مانند نزدیک بینی، دوربینی یا آستیگماتیسم رنج می‌برند. شایع‌ترین شرایط ایجاد آمبلیوپی در بزرگسالان عبارتند از:

آنیزومتروپی: در این حالت، هر چشمی دارای سطوح متفاوتی از حدت بینایی است. زمانی اتفاق می‌افتد که اختلاف انکساری بین دو چشم منجر به تاری تصویر روی شبکیه شود.

استرابیسم:  به تراز ضعیف چشم اشاره دارد. در این حالت بیمار یک چشم خود را به سمت بالا یا پایین چرخانده و یا هر دو چشم را ضربدری می‌کند.

محرومیت:  این شدیدترین شکل آمبلیوپی است که به دلیل انسداد محور بینایی رخ می‌دهد.

علت تنبلی چشم در بزرگسالان

علائم تنبلی چشم در بزرگسالان چیست؟

علائم تنبلی چشم به شرح زیر است:

  • عدم توانایی در دیدن اجسام دور
  • چشم‌های سرگردان
  • دوک زدن یا بستن یک چشم
  • مشکلات هماهنگی در چشم
  • تمایل به کج کردن سر
  • درک عمیق ضعیف شدن
  • دوبینی چشم
  • چشمک زدن
  • از دست دادن دید محیطی

آیا آمبلیوپی در بزرگسالان قابل اصلاح است؟

یکی از تصورات غلط در مورد تنبلی چشم در بزرگسالان این است که درمان آن در سنین بالا ناممکن است؛ درحالی‌که این روزها با روی‌کارآمدن روش‌های مختلف درمانی، مشکل تنبلی چشم در بزرگسالی نیز قابل درمان است، تنها لازم است در صورت مشاهده هر یک از علائم تنبلی سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید.

راه‌های درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

آمبلیوپی (تنبلی چشم) در بزرگسالان ممکن است بسته به تشخیص فردی به یک یا همه این رویکردهای درمانی نیاز داشته باشد:

بینایی درمانی

بینایی درمانی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تمرینات است که به فرد کمک می‌کند تا مهارت‌های بینایی خود را بهبود بخشد. به دلیل آمبلیوپی، بینایی درمانی دید دوچشمی فرد را توسعه می‌دهد. این بهترین درمان است زیرا به درمان علت اصلی آمبلیوپی می‌پردازد.

عینک

ممکن است لنزهایی برای کمک به بهبود دید دوچشمی تجویز شود. تجویز لنز مناسب بسیار مهم است، زیرا داشتن نسخه درست برای تقویت بینایی دوچشمی امری ضروری است.

چسباندن چشم

در برخی موارد، مسدود کردن چشم طبیعی با لنزهای مخصوص، چسب چشم یا قطره چشم ممکن است برای وادار کردن چشم ضعیف‌تر به عملکرد خوب تجویز شود.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری

برخی نرم‌افزارهای کامپیوتری برای تمرین چشم طراحی شده‌اند که با انجام تمرینات آن به‌صورت روزانه می‌توان شاهد کاهش اثرات تنبلی چشم باشید؛ بهتر است این تمرینات را روزانه یک ساعت یا بیشتر انجام دهید.

یکی از این نرم افزارها AmblyGo است که در درمان تنبلی چشم در بزرگسالان بسیار موثر است. Bynocs AmblyGo مبتنی بر درمان بینایی دوگانه است، ایده پشت این درمان دیجیتالی این است که مغز را برای درک ورودی‌های سرکوب شده از چشم تنبل آموزش می‌دهد و در نهایت منجر به یک دید دوچشمی متوازن می‌شود.

برای این کار اپتومتریست یک شرح حال کامل از بیمار می‌گیرد و یک معاینه جامع چشم انجام می‌دهد. سپس یک معاینه تشخیصی دیجیتال در نرم افزار ثبت شده Bynocs برای ارزیابی وضعیت چشم صورت می‌گیرد. در صورت واجد شرایط بودن، جلسات درمانی فردی تحت راهنمایی چشم پزشک برنامه ریزی می‌شود.

نرم افزار Bynocs با استفاده از رابط بازی و عینک مناسب، مغز را قادر می‌سازد تا تصاویر را از چشم تنبل بپذیرد. بزرگسالان جلسات را به دلیل رابط بازی پویا دوست دارند.

هر جلسه درمان AmblyGo سی دقیقه طول می‌کشد و توصیه می‌شود که پنج روز در هفته حداقل به مدت 6 هفته شرکت کنید.

مزایای کلیدی بینایی درمانی Bynocs:

  • بهبود علائم تنبلی چشم مانند تاری/دوبینی و درک عمق
  • پیشرفت در عملکردهای کاری
  • تسکین فشار چشم و سردرد
  • تراز بهتر چشم‌ها در شرایط خفیف چشم
  • دستیابی به دید تقریباً 20/20
  • موفقیت ۹۰ درصدی
  • درمان سرگرم کننده و آسان برای انجام

آیا تمرینات تنبلی چشم برای بزرگسالان وجود دارد؟

بهترین درمان برای این بیماری، یک برنامه درمانی فردی بینایی سنجی است که توسط یک اپتومتریست نظارت می‌شود.

بهبودی تنبلی چشم در بزرگسالان

بسته به درجه جدی بودن آمبلیوپی، درمان آن می‌تواند به زمان قابل توجهی نیاز داشته باشد. به خاطر داشته باشید، این روند یک عمر سرکوب را معکوس می‌کند.

در حالی که درمان تنبلی چشم در بزرگسالان امکان پذیر است اما به انگیزه و تعهد نیاز دارد زیرا معمولاً درمان آن نسبت به کودکان زمان بیشتری می‌برد.

با مراجعه به موقع، به پزشکان اپتومتریست ما در کلینیک اپتومتری هاکان در کرمانشاه می‌توانید از یک مشاوره تخصصی چشمی در سطح بالا و با کیفیت و کم هزینه بهره‌مند شوید.

منبع: amblyopia in adults

تازه‌ترین مطالب