• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

تفاوت عینک پلاریزه و عینک نور آبی در چیست؟

عینک پلاریزه

آیا نمی‌دانید که تفاوت عینک پلاریزه و عینک نور آبی در چیست؟ در این مقاله تفاوت قابل توجه بین این دو نوع عینک و زمان استفاده از آنها را توضیح می‌دهیم.

مراقبت از چشم و بینایی بسیار مهم است. توجه داشته باشید که همیشه از عینک مناسب استفاده کنید. در زیر اطلاعاتی در مورد تفاوت این عینک‌ها بیان شده است.

عینک پلاریزه چیست؟

لنزهای پلاریزه معمولاً دارای لمینتی هستند که از چشم‌ها در برابر اشعه‌های خورشید محافظت می‌کنند. آنها در جلوگیری از تابش خیره کننده نور بسیار موثر هستند. هنگامی که در خارج از منزل هستید، چشم‌ها در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرد که معمولاً از سطوح، آب، جاده، شیشه، پنجره‌ها و موارد دیگر خارج می‌شود.

اگر در خارج از منزل کار می‌کنید، به‌ویژه زمانی که در اطراف آب یا برف فعالیت‌هایی با نور زیاد انجام می‌دهید، لنزهای پلاریزه به کاهش تابش خیره‌کننده کمک می‌کنند و در عین حال که از چشم‌ها محافظت می‌کنند، شفافیت بیشتری به چشم‌ها می‌دهند.

در صورت ماندن ساعت‌ها در آفتاب، چشم‌ها نیز همانند پوست به محافظت نیاز دارند لنزهای پلاریزه یکی از راه های محافظت از چشم است.

عینک نور آبی چیست؟

برای فیلتر کردن نور آبی که می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند می‌توانید از عینک آبی استفاده کنید. آنها با لنزهایی عرضه می‌شوند که قادر به جلوگیری از تابش خیره کننده نور آبی هستند که از صفحه نمایش‌های دیجیتال می‌آید.

عینک پلاریزه

مزایای کاهش تابش نور لنزهای پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه به دلیل توانایی خود در جلوگیری از تابش خیره کننده که از سطوح خاص منعکس می‌شود شناخته شده است. این باعث می‌شود که آنها در بین افرادی محبوب باشند که زمان زیادی را در خارج از منزل، جاده‌ها و اطراف آب می‌گذرانند.

اما عینک آفتابی پلاریزه فقط برای افرادی نیست که عاشق قایق سواری، ماهیگیری یا استراحت در ساحل هستند بلکه هر فردی که از تابش خیره کننده در فضای باز ناراحت می‌شود می‌تواند از این نوع لنز عینک آفتابی بهره‌مند شود.

عینک‌های آفتابی پلاریزه می‌توانند برای رانندگی نیز مفید باشند، زیرا تابش خیره‌کنندهٔ نور که از خودروها و پیاده‌روهای رنگ روشن منعکس می‌شود را کاهش می‌دهند. برخی افراد حساس به نور (از جمله افرادی که اخیراً جراحی آب مروارید انجام داده‌اند) نیز می‌توانند از لنزهای پلاریزه بهره‌مند شوند.

فرق عینک پلاریزه و غیر پلاریزه

فرق عینک پلاریزه و غیر پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه

عینک آفتابی پلاریزه چند مزیت برای مقابله با نور شدید خورشید دارد:

  • کاهش تابش خیره کننده
  • دید بهتر در حین رانندگی
  • رنگ‌های زنده‌تر و کنتراست در میان مناظر فضای باز

افرادی که در طول روز زمان زیادی را صرف رانندگی می‌کنند، باید راحتی و دید بهتری را با عینک‌های پلاریزه تجربه کنند. این به نوبه خود می‌تواند به آنها کمک کند تا با خیال راحت‌تر رانندگی کنند.

با این حال، به خاطر داشته باشید که رانندگان، ملوان‌ها و خلبانان ممکن است هنگام استفاده از عینک آفتابی پلاریزه، در دیدن نمایشگرهای دیجیتالی خاص روی صفحه‌های ابزار با مشکل مواجه شوند. این وضعیت می‌تواند مشکل‌ساز باشد مخصوصا اگر برای دیدن اطلاعات روی صفحه نمایش به چند ثانیه زمان نیاز داشته باشند.

همانطور که گفته شد، لنزهای پلاریزه همچنین می‌توانند دید تصاویر را در برخی از صفحه نمایش‌های دیجیتال کاهش دهند. علاوه بر نمایشگرهای داخل خودرو، سایر دستگاه‌ها عبارتند از:

  • تلفن همراه و تبلت
  • کامپیوتر و لپ تاپ
  • دستگاه‌های خودپرداز
عینک آفتابی غیر پلاریزه

عدسی‌های غیر پلاریزه تمام نور خورشید را به یک اندازه کاهش می‌دهند. این کار از چشم‌ها محافظت می‌کند، اما اگر در اطراف آب، برف یا شیشه باشید، نمی‌تواند از درخشش منعکس شده جلوگیری کند.

به عنوان مثال، در حین اسکی در سراشیبی، شما می‌خواهید تابش خیره کننده و منعکس شده از تکه‌های یخی را ببینید، اما نمی‌توانید.

عینک آفتابی غیر پلاریزه

موارد دیگری که باید در نظر بگیرید
لنزهای تدریجی می‌توانند پلاریزه نیز داشته باشند. این لنزها می‌توانند مفید برای افراد بالای 40 سال باشند که زمان زیادی را در خارج از منزل می‌گذرانند و دچار پیرچشمی شده اند.

بیشتر بدانید: عینک های تدریجی یا پروگرسیو، بررسی مزایا و معایب آن

عینک‌های آفتابی پلاریزه با لنزهای فتوکرومیک نیز می‌توانند مناسب باشد.

برای افزایش راحتی و عملکرد، از چشم پزشک یا اپتومتریست خود در مورد افزودن پوشش ضد انعکاس به هر لنز سوال کنید.

به یاد داشته باشید، همه عینک‌های آفتابی پلاریزه محافظت کامل در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارند. همیشه دوبار بررسی کنید که عینک آفتابی شما – چه پلاریزه یا غیر آن – 100% اشعه ماوراء بنفش از جمله UVA و UVB را مسدود کند.

اولین قدم برای دید بهتر این است که عینک آفتابی پلاریزه مناسبی را انتخاب کنید. اگر کمی عیوب انکساری دارید، اصلاح دید در فضای باز با عینک آفتابی پلاریزه به شما کمک می‌کند تا در طول روز واضح و راحت ببینید.

مزایای عینک آفتابی پلاریزه

مزایای سلامتی عینک‌های آفتابی پلاریزه

محافظت از چشم‌ها یکی از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌هایی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. لنزهای پلاریزه با یک ماده شیمیایی پوشانده شده‌اند که نور پلاریزه یا تابش نور را هنگام عبور از آنها فیلتر می‌کند و نور وارد شده به چشم را کاهش می‌دهد. نتیجه این است که فشار کمتری به چشم‌ها وارد شده، سلامت چشم تضمین و از آفتاب سوختگی دور چشم جلوگیری می‌شود. بسیاری از عینک‌های آفتابی پلاریزه همچنین دارای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش هستند که برای محافظت طولانی مدت از بینایی بسیار مهم است.

در حالی که همه افراد می‌توانند از محافظت عالی چشم بهره‌مند شوند، عینک‌های آفتابی پلاریزه برای افرادی ضروری و مهم است که حساسیت چشمی دارند یا بینایی ضعیفی دارند یا اخیراً جراحی آب مروارید یا جراحی چشم دیگری انجام داده‌اند.

لنزهای پلاریزه، تابش خیره کننده را قبل از رسیدن به چشم‌ها مسدود می‌کنند و در محیط‌های با نور زیاد، دیدن را برای شما آسان‌تر می‌کنند. فیلتر موجود در یک عدسی پلاریزه نور افقی را که مسئول تابش نور اجسام روشن مانند برف، آب و فلز است مسدود می‌کند. همه عینک‌های آفتابی به کاهش نور کمک می‌کنند، اما عینک‌های آفتابی پلاریزه تابش خیره‌کننده را نیز کاهش می‌دهند و دیدن واضح‌تر در زیر نور خورشید را برای شما آسان‌تر می‌کنند.

 “از آنجایی که همه لنزهای پلاریزه دارای مقداری رنگ هستند، برای استفاده در شب یا نور کم، به خصوص هنگام رانندگی، عالی نیستند. آنها همچنین می‌توانند خواندن صفحه نمایش رایانه یا تلفن را دشوار کنند.”

منبع: polarized

تازه‌ترین مطالب