• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

آیا افراد با چشم های آستیگمات می توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند؟

آیا افراد با چشم های آستیگمات می توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند؟

دید واضح و راحت برای زندگی روزمره مهم است، اما برای مبتلایان به آستیگمات دشوار است. آستیگمات یک بیماری شایع است که با تأثیر بر انحنای قرنیه یا عدسی باعث تاری دید می شود. در حالی که عینک یک راه حل محبوب برای آستیگماتیسم است، بسیاری از مردم تعجب می کنند که آیا می توانند از لنزهای تماسی استفاده کنند یا خیر. خبر خوب این است که لنزهای تماسی می توانند راهی عالی برای اصلاح آستیگمات باشند.

چه برای مدت طولانی از لنزهای تماسی استفاده کرده اید یا برای اولین بار است که از لنزهای تماسی استفاده می کنید، ادامه مطلب را دنبال کنید تا درباره اصلاح دید در افراد آستیگمات و دستیابی به دید واضح و راحت بیشتر بدانید.

آستیگمات چیست؟

آستیگمات یک عیب انکساری است که با تغییر نحوه ورود نور به چشم باعث تاری دید نزدیک و دور می شود. قرنیه و عدسی چشم معمولاً صاف و در همه جهات منحنی یکنواخت هستند و به نور اجازه عبور داده و بر روی شبکیه در پشت چشم متمرکز می‌شوند. با این حال، در افراد مبتلا به آستیگمات، قرنیه یا عدسی در همه جهات به یک اندازه خمیده نیست و در نتیجه فوکوس نور یکنواخت است.

آستیگماتیسم چیست؟

چه چیزی باعث آستیگمات می شود؟

آستیگمات می تواند در بدو تولد اتفاق بیفتد یا در طول زمان به دلیل موارد زیر ایجاد شود:

  • صدمات چشمی
  • بیماری های چشم
  • روش های جراحی
  • می تواند به تنهایی یا همراه با سایر عیوب انکساری مانند نزدیک بینی یا دوربینی رخ دهد.

علائم آستیگمات می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تاری یا تحریف دید
  • خستگی چشم
  • سردرد
  • مشکل دید در شب

چه لنزهای تماسی می توانند به آستیگمات کمک کنند؟

خوشبختانه، لنزهای توریک، که لنزهای تماسی هستند، برای اصلاح آستیگمات طراحی شده اند. لنزهای توریک به طور ویژه برای تناسب با انحنای منحصر به فرد چشم و ارائه اصلاح دقیق ساخته شده اند.

انواع لنز برای اصلاح آستیگمات:

لنزهای نرم توریک:

لنزهای نرم معمولاً از ماده هیدروژل سیلیکونی ساخته می شوند که اجازه می دهد اکسیژن بیشتری وارد چشم شود و خطر عوارض را کاهش می دهد. لنزهای توریک فصلی و سالانه را می توانید از فروشگاه ایران لنز معتبرترین مرکز فروش لنزهای طبی و رنگی تهیه نمایید.

لنزهای سخت RGP:

از طرف دیگر لنزهای سخت یا RGP از ماده ای قوی و بادوام ساخته شده اند که می تواند دید بهتری نسبت به لنزهای نرم داشته باشد. آنها برای حفظ شکل خود روی چشم طراحی شده اند که به اصلاح دقیق تر آستیگمات کمک می کند. با این حال، ممکن است برای عادت به لنز سخت به مدت زمان بیشتری نیاز داشته باشید. علاوه بر لنزهای تماسی، چندین راه دیگر برای  درمان آستیگمات وجود دارد.

چشم پزشک می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید کدام گزینه بر اساس نیازهای فردی و سبک زندگی برای شما مناسبتر است.

عینک:

عینک یک گزینه رایج و موثر برای افراد مبتلا به آستیگمات است، زیرا می تواند عیوب انکساری را اصلاح کند و دید واضحی را ارائه دهد. آنها معمولاً برای افراد مبتلا به آستیگمات شدید یا سایر مشکلات بینایی در اولویت اول هستند.

جراحی انکساری:

در برخی موارد، جراحی انکساری نیز ممکن است یک گزینه برای مبتلایان به آستیگمات باشد. جراحی انکساری به چندین نوع از جمله لیزیک و پی آر کی طبقه بندی می شود.

این روش ها قرنیه را با لیزر تغییر شکل می دهند، انحنای ناهموار را اصلاح می کنند و بینایی را بهبود می بخشند. روش مورد استفاده با توجه به شدت آستیگمات و همچنین سایر عوامل فردی مانند ضخامت قرنیه تعیین می شود.

لنزهای اسکلرال:

لنزهای تماسی اسکلرال کل صلبیه (قسمت سفید چشم) را می پوشانند و یک محفظه پر از اشک بین لنز و قرنیه ایجاد می کنند. این لنزها معمولا برای درمان طیف وسیعی از مشکلات بینایی از جمله آستیگمات استفاده می شوند.

لنزهای اسکلرال برای استفاده راحت هستند زیرا مانند لنزهای تماسی نرم مستقیماً روی قرنیه نمی‌نشینند و برای افرادی که چشم‌های حساس دارند انتخاب خوبی هستند. لنزهای اسکلرال چون روی صلبیه چشم قرار می گیرند احتمال کمتری وجود دارد که روی چشم حرکت کنند، این مشکل یک چالش رایج برای افراد مبتلا به آستیگمات به دلیل شکل نامنظم قرنیه است.

اگر دچار تاری دید یا مشکلات چشمی هستید توصیه می شود حتما به چشم پزشک یا اپتومتریست جهت بررسی بیشتر مراجعه نمایید.

تازه‌ترین مطالب