• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

نحوه گذاشتن و برداشتن لنز تماسی از چشم

آرایش چشم و لنزهای تماسی

نحوه گذاشتن و برداشتن لنز تماسی از چشم، به زمان و تمرین نیاز دارد. ممکن است رعایت توصیه‌های لنز تماسی برای شما کمی سخت و زمان‌بر باشد اما با چند بار تمرین مسلط خواهید شد در ادامه درباره نحوه گذاشتن و برداشتن لنزهای تماسی صحبت خواهیم کرد.

نحوه گذاشتن لنز تماسی:

در ادامه دستورالعمل‌های گام به گام برای نحوه قرار دادن لنزهای تماسی بیان شده است:
1. قبل از انجام هر کار دیگری، دست‌های خود را کاملاً با آب و صابون بشویید. این امر احتمال عفونت چشم را کاهش می‌دهد. از صابون‌های حاوی روغن یا عطر اضافی خودداری کنید، زیرا می‌توانند به سطح لنز بچسبند.

2. دست‌های خود را با دستمال یا پارچه بدون پرز خشک کنید تا ذرات در یک یا هر دو چشم شناور نشوند.

نحوه گذاشتن لنز تماسی
نحوه گذاشتن و برداشتن لنز تماسی از چشم به زمان و تمرین نیاز دارد.

3. یکی از لنزها را از محفظه نگهداری خارج کنید. سپس، آن را با دقت روی نوک انگشت اشاره یا وسط دست غالب خود بلغزانید. برای گرفتن لنز به جای ناخن‌ها از نوک انگشتان خود استفاده کنید.

4. لنز را با محلول لنزهای تماسی بشویید. اگر لنز روی زمین افتاد، قبل از قرار دادن آن در چشم، دوباره آن را با محلول بشویید.

5. نقاط پاره یا آسیب دیده روی لنز را بررسی کنید و مطمئن شوید که سمت راست به بیرون است. اگر لنز یک کاسه را تشکیل می‌دهد و لبه‌های آن به سمت بالا است می‌توانید آن را روی چشم خود قرار دهید. اگر لنز شبیه یک بشقاب به نظر می‌رسد لبه‌ها بیرون زده است لنز را معکوس کنید.

تشخیص پشت و رو بودن لنز تماسی
تشخیص پشت و رو بودن لنز تماسی

6. در حالی که در آینه نگاه می‌کنید پلک بالایی خود را با دست غیر غالب خود باز نگه دارید. پلک پایین خود را با انگشت وسط یا حلقه به سمت پایین بکشید.

7. لنز تماسی را روی چشم خود قرار دهید. در حین انجام این کار به جلو یا به سقف نگاه کنید.

8. به آرامی چشمان خود را ببندید و آنها را در یک دایره کامل بچرخانید تا لنز به درستی جا بیفتد. چشمان خود را باز کنید و به آرامی چند بار پلک بزنید. به آینه نگاه کنید تا ببینید آیا لنز در مرکز چشم ظاهر می‌شود یا خیر.

9. اگر لنز به درستی وارد شده و در مرکز قرار گرفته است، چشم شما باید احساس راحتی کند و دید شما واضح باشد. اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا دیدتان تار است، باید لنز را بیرون بیاورید و دوباره آن را قرار دهید.

هنگامی که لنز اول را وارد کردید، این روند را برای لنز دوم تکرار کنید.

نحوه برداشتن لنز تماسی
برای جلوگیری از عفونت چشم، تنها پس از شستن و خشک کردن دست‌هایتان، لنزها را لمس کنید.

 

–> لینک خرید آنلاین انواع لنز طبی و رنگی از فروشگاه ایران لنز

نحوه برداشتن لنز تماسی :

این مراحل برای نحوه درآوردن لنزهای تماسی است:
1. برای جلوگیری از عفونت چشم، تنها پس از شستن و خشک کردن دقیق دست‌هایتان، لنزها را لمس کنید.

2. جالنزی (محفظه نگهداری لنز چشم) خود را برگردانید و محلول باقی مانده را تکان دهید، سپس آن را با هوا یا با یک پارچه تمیز و تازه خشک کنید.

3. جلوی آینه بایستید و به بالا نگاه کنید. پلک پایین خود را با انگشت وسط دست غالب خود به سمت پایین بکشید. سعی کنید همیشه همان لنز را ابتدا (چشم راست یا چپ) بردارید تا دچار سردرگمی نشوید.

4. با احتیاط لنز تماسی را با انگشت اشاره دست خود به سمت سفیدی چشم بلغزانید.

5. به آرامی لنز را با پدهای انگشت اشاره و شست خود فشار دهید تا آن را از چشم خود خارج کنید.

6. این فرآیند را تکرار کنید تا لنز را از چشم دیگر خود خارج کنید.

7. اگر لنزهایتان یکبار مصرف روزانه نیستند، پس از برداشتن آن‌ها را تمیز کنید. هنگامی که نوبت به محلول می رسد، ما همیشه محلول های استاندارد از برندهای معتبر را پیشنهاد می دهیم مانند ریلایف، آل کلین، اپتی فری و یونیورسال زیرا فرمولاسیون ملایم آنها برای چشم های حساس عالی است و می توانند به طور موثر تمام باکتری ها، تجمعات و میکروب ها را از بین ببرند.

8. لنزها را در یک محفظه نگهداری قرار دهید و روی آنها را با محلول تازه پر کنید. لنزهای روزانه را دور بیندازید.

مراقبت از لنزهای تماسی
حداقل هفته‌ای یکبار محفظه نگهدارنده لنز را با آب گرم و صابون تمیز کنید.

چگونه از لنزها و چشمان خود مراقبت کنید؟

مراقبت صحیح از لنزهای تماسی می‌تواند به حفظ سلامت چشم‌ها کمک کرده و عمر آن‌ها را افزایش دهد. پزشکان نکات زیر را برای مراقبت از لنزهای تماسی و محافظت از چشم در برابر عفونت توصیه می‌کنند:

  • حداقل هفته‌ای یکبار محفظه نگهدارنده لنز را با آب گرم و صابون تمیز کنید. آن را کاملاً بشویید و با استفاده از یک دستمال تمیز خشک کنید.
  • حداقل هر سه ماه یکبار، محفظه نگهداری لنز چشم را تعویض کنید.
  • اگر چشم‌هایتان سوزش و خارش داشتند لنزهای خود را بردارید. این علائم ممکن است شامل قرمزی، درد، ناراحتی، تغییرات بینایی، حساسیت به نور، اشک زیاد یا ترشحات عجیب چشم باشد. لنزها را کنار بگذارید تا زمانی که به یک متخصص چشم یا اپتومتریست مراجعه کنید و مشکل را حل کنید.
  • هنگام کسالت و مریضی از لنز استفاده نکنید، حتی اگر فقط سرماخورده باشید. هنگامی که بیمار هستید، موقع گذاشتن و برداشتن لنز ممکن است میکروب‌ها از دست‌های شما به چشم‌هایتان سرایت کنند.
  • پلک زدن منظم به تمیز و مرطوب نگه داشتن لنزهای شما کمک می‌کند.
  • از قطره‌های مرطوب کننده طبق توصیه چشم پزشک استفاده کنید تا از خشک شدن چشم‌ها و لنزهای خود جلوگیری کنید.
  • محلول لنز تماسی را سه ماه پس از باز کردن آن دور بیندازید، حتی اگر مقداری محلول باقی مانده باشد.
  • هرگز از محلول لنز تماسی که در محفظه لنز باقی مانده مجدد استفاده نکنید.
  • هیچوقت با لنز تماسی نخوابید چون چشم های شما دچار عفونت و حساسیت خواهد شد.
  • از شنا کردن یا دوش گرفتن در حین استفاده از لنز خودداری کنید، مگر اینکه هنگام شنا، از عینک مخصوص شنا استفاده کنید. قرار دادن لنز در آب باعث عفونت‌های چشمی مانند کراتیت آکانتاموبا می‌شود.
  • از آب لوله کشی برای مرطوب کردن یا شستن لنزهای خود استفاده نکنید. این کار ممکن است منجر به عفونت چشم شود.

–> بیشتر بدانید: بیماری کراتیت چشم، علائم و راه درمان

لنزهای تماسی و نور UV
پلک زدن منظم به تمیز و مرطوب نگه داشتن لنزها کمک می‌کند.

لنزهای تماسی و نور UV:

محققان نور فرابنفش (UV) را با تشکیل آب مروارید مرتبط دانسته‌اند. قرار گرفتن در معرض بیش از حد اشعه ماوراء بنفش ممکن است منجر به بیماری فوتوکراتیت یا “برف کوری” شود.

به همین دلیل برخی از لنزهای تماسی امروزی حاوی یک عامل مسدود کننده UV هستند. شما نمی‌توانید با نگاه کردن به لنز متوجه شوید که لنزهای تماسی دارای مسدود کننده UV هستند یا خیر اما بسته بندی لنزهای تماسی مشخص می‌کند که آیا محصول دارای مسدود کننده UV است یا خیر.

نکته بسیار مهم: لنزهای مسدود کننده اشعه ماوراء بنفش جایگزین عینک آفتابی نیستند. یک لنز تماسی فقط قرنیه چشم را می‌پوشاند نه کل چشم را.

نکات مهم درباره آرایش چشم و لنزهای تماسی:

  • همیشه قبل از آرایش کردن، لنزهای تماسی خود را بگذارید. همچنین قبل از دست زدن به لنزها، دست‌های خود را کاملا بشویید، بنابراین هیچ روغن، کرم یا لوسیونی را به لنز منتقل نکنید.
  • فقط از لوازم آرایش ضد حساسیت استفاده کنید. بسیاری از برندهای معروف لوازمی را برای چشم‌های حساس تولید می‌کنند که باعث تحریک چشم نمی‌شوند.
  • اگر کرم‌های آرایشی داخل چشم شما نفوذ کنند، ممکن است چشم را بیشتر تحریک کنند. به جای کرم‌های روغنی کرم‌های مبتنی بر آب را انتخاب کنید.
  • هرگز خط چشم را بین مژه‌ها و چشم خود نکشید، خط چشم را فقط روی قسمتی از مژه‌هایتان بزنید که به خوبی از چشم شما فاصله دارد.
  • برای پاک کردن آرایش چشم، دستان خود را بشویید و خشک کنید. سپس لنزهای خود را بردارید، مراقب باشید که به هیچ وجه مواد آرایشی برخورد نکنند. در نهایت از پاک کننده آرایش چشم خود استفاده کنید.
  • لوازم آرایش چشم خود را مرتباً تعویض کنید حداقل هر شش ماه یکبار. باکتری‌ها می‌توانند به مرور زمان وارد لوازم آرایشی قدیمی شوند و به طور بالقوه باعث عفونت چشم شوند. یکی از راه‌های تشخیص قدیمی بودن لوازم آرایش این است که بوی فاسد بودن می‌دهد.
  • لوازم آرایش چشم خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • عفونت قارچی چشم حتی با مراقبت مناسب از لنزهای تماسی نیز رخ می‌دهد. حتی اگر توصیه‌های چشم پزشک خود را برای مراقبت از لنزهای تماسی رعایت کنید، باز هم احتمال ایجاد عفونت وجود دارد.
آرایش چشم و لنزهای تماسی
هنگام گذاشتن لنز روی یک سطح تمیز و صاف بایستید.

نکاتی برای گذاشتن لنز تماسی:

  • هنگام گذاشتن لنز روی یک سطح تمیز و صاف بایستید. اگر بالای سینک هستید، حتماً آب را ببندید.
  • سعی کنید همیشه اولین لنز تماسی را در همان چشم، راست یا چپ، قرار دهید. این کار شما را از اشتباه گذاشتن لنزهای چشم راست و چشم چپ (چون ممکن است نمره چشم چپ و راست شما متفاوت باشد.) باز می‌دارد.
  • از شستن دست‌ها با محصولات حاوی لانولین و لوسیون‌های مرطوب کننده خودداری کنید. این مواد اضافی می‌توانند روی لنزها نفوذ کنند.

نکاتی برای برداشتن لنز:

  • قبل از شروع به نیشگون گرفتن، لحظه‌ای در آینه نگاه کنید و مطمئن شوید که لنزهای تماسی در چشم‌هایتان قرار دارند زیرا در صورت عدم وجود لنز نیشگون گرفتن سطح چشم می‌تواند منجر به آسیب قرنیه شود.
  • ناخن‌های خود را کوتاه نگه دارید تا از خراشیدن چشم‌ها یا آسیب رساندن به لنزهای خود در هنگام گذاشتن یا بیرون آوردن آنها جلوگیری کنید.
  •  عینک یا لنز اضافی همراه خود داشته باشید تا در صورت بروز اتفاق با مشکل مواجه نشوید.
  •  می‌توانید از اپلیکاتور لنز برای گذاشتن و برداشتن لنز از چشم استفاده کنید، مطمئن شوید که با این اپلیکاتور فقط لنز را برمی‌دارید و سطح چشم را لمس نمی‌کنید.

خرید دستگاه لنزگذار لنزپک در کرمانشاه

منبع: contact lenses

تازه‌ترین مطالب