• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

علائم تشخیص نیاز کودک به عینک طبی

علائم تشخیص نیاز کودک به عینک طبی

سلامتی کودک یکی از اولویت‌های اول هر والدینی است، به‌ویژه به این دلیل که می‌دانند سلامتی و تندرستی چقدر برای پیشرفت فرزندشان مهم است. تمام پدر و مادرها دوست دارند فرزندشان در مدرسه به خوبی درس بخواند، از فعالیت‌های ذهنی و بدنی لذت ببرد و در بازی‌های گروهی شرکت کند. یکی از مواردی که والدین باید به آن توجه کنند سلامتی چشم‌های کودک است. عدم تشخیص نیاز کودک به عینک طبی بر عملکرد آنها در بیرون و درون کلاس تاثیر گذار است، بنابراین، تشخیص سلامت آنها امری مهم است.

چیزی که بسیاری از والدین متوجه آن نمی‌شوند این است که بینایی کودک تاثیر زیادی بر جنبه‌های دیگر زندگی‌اش دارد و از آنجا که کودک در صورت ضعیف بودن بینایی نمی‌تواند به راحتی با والدین ارتباط برقرار کند والدین سال‌ها بدون متوجه شدن مشکل فرزندشان به زندگی ادامه می‌دهند.

بینایی سالم در هر سنی ضروری است، اما تشخیص مشکل بینایی کودکان در طول سال‌های مدرسه اولین قدم محسوب می‌شود. ممکن است عینک منبع ارزشمندی برای اطمینان از عشق مادام العمر کودک به یادگیری باشد.

عدم تشخیص مشکلات بینایی می‌تواند اثرات ماندگاری بر سلامت چشم، یادگیری در مدرسه و اعتماد به نفس کودک در انجام فعالیت‌های روزمره داشته باشد. وقتی کودک نمی‌تواند اتفاقات رخ داده در کلاس را ببینند یا به طور کامل تجربه کند ممکن است بر بسیاری از بخش‌های زندگی او تأثیر بگذارد.

امروزه مشکلات بینایی در کودکان بسیار رایج است، در کتابچه راهنمای چشم انداز 2020، گزارش شده است که 12 تا 17 درصد از کودکان در هند مشکلات بینایی دارند. با این حال، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که والدین با آن مواجه هستند، چگونگی شناسایی مشکلات بینایی در فرزندانشان است. در مورد کودکانی که برای درک و برقراری ارتباط بسیار کوچک هستند، ممکن است والدین نتوانند فورا متوجه مشکلات بینایی آن‌ها شوند که این می‌تواند مشکلات آن‌ها را تشدید کند. تشخیص مشکل بینایی کودکان نسبت به بزرگسالان بسیار سخت و دشوار است. این تشخیص نیاز به توجه والدین و دانستن نشانه‌های پنهان دارد. لذا والدین بایستی از این روش‌ها آگاه بوده، تا بتوانند با شناخت کافی درصدد رفع مشکلات ناشی از بینایی بر بیایند و همچنین از مشکلات آتی بینایی در فرزندشان پیشگیری کنند.

نیاز کودک به عینک طبی

علائمی که نشان می‌دهد کودک به عینک طبی نیاز دارد؟

در اینجا چند شاخص مشکلات بینایی در کودکان بیان شده است که باید از آنها آگاه باشید:

1. چشمک زدن

اگر متوجه شدید که فرزندتان مکرراً چشمک می‌زند، ممکن است در تمرکز روی یک تصویر دچار مشکل شده باشد. چشمک زدن می‌تواند به طور موقت به بهبود وضوح و تمرکز یک شی با محدود کردن میزان ورود نور به چشمان کودک کمک کند، همچنین ممکن است شکل چشم را تنظیم کرده و به کودک کمک کند تا مدتی بهتر ببیند. با این حال، چشمک زدن مکرر کودکان به خوبی می‌تواند جبران کننده مشکلات بینایی باشد. این اختلالی است که در آن کودک نمی‌تواند به طور همزمان به یک جهت نگاه کند.

2. سردردهای مکرر

دوربینی که معمولاً به آن هایپروپیا می‌گویند، منجر به کشیدگی یا خستگی عضلات چشم و باعث سردرد شدید در کودکان می‌شود. هنگام خواندن یا انجام فعالیت‌های نزدیک، چشم‌ها به سمت یکدیگر کشیده می‌شوند، فرآیندی که به عنوان همگرایی شناخته می‌شود. کاهش توانایی انجام چنین عملی به عنوان نارسایی همگرایی شناخته شده و اغلب باعث سردرد در کودکان می‌شود. علاوه بر سردرد، کودک ممکن است از دو برابر شدن تصاویر یا کلمات و/یا تاری دید شکایت کند. سایر علل چشمی سردرد در کودکان شامل عفونت‌های حاد چشم و بیماری‌های التهابی است.

3. مالش زیاد چشم‌ها

اگر فرزندان شما بیش از حد چشم‌های خود را مالش می‌دهند، می‌تواند نشان دهنده این باشد که آنها دچار خستگی یا فشار چشم هستند. پس از ساعت‌ها فشار چشم، ممکن است کودک چشم‌های خود را بیش از حد بمالد تا بهتر ببیند. این همچنین می‌تواند نشان دهنده انواع شرایط بینایی مانند ورم ملتحمه آلرژیک باشد. گرفتن عینک می‌تواند به کاهش فشار روی چشم کمک کرده و دید بهتری را برای کودک ایجاد کند.

تشخیص نیاز کودک به عینک طبی

4. نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون یا وسایل دیگر

نشستن خیلی نزدیک به تلویزیون، پایین انداختن سر برای خواندن و نزدیک نگه داشتن تلفن یا تبلت به چشم‌ها از دیگر علائم رایج ضعف بینایی است. افراد مبتلا به نزدیک بینی (میوپیا) از دید ضعیف در دور و دید واضح در فاصله نزدیک رنج می‌برند. اگر کودک شما اشیاء را آنقدر به چشمانش نزدیک کند که واضح‌تر و بزرگتر شوند، ممکن است دید ضعیفی داشته باشد.

5. مشکل در تمرکز

کودکان باید به طور دقیق و سریع تمرکز بصری خود را از اشیاء نزدیک به چیزهای دور، به ویژه در کلاس‌های درس، تغییر دهند. آنها اغلب ساخته شده‌اند تا تمرکز خود را از کتاب‌های درسی به تخته سیاه یا رایانه تغییر دهند. کودک مبتلا به مشکلات بینایی ممکن است برای تمرکز بصری و همچنین ذهنی مشکل پیدا کند. علاوه بر این، مشکلات بینایی می‌تواند به شکل عدم تمرکز بر یادگیری و تکالیف مدرسه ظاهر شود.

سایر علائم مشکلات چشمی

جدای از علائم ذکر شده در بالا، گاهی کودک در حین تمرکز مرتباً سر خود را کج می‌کند و سعی می‌کند بینایی خود را تنظیم کند تا تصاویر واضح‌تر شوند. اگر متوجه شدید که کودکتان مرتباً این کار را انجام می‌دهد، ممکن است نشانه آن باشد که چشمان کودک شما ناهمتراز است یا آمبلیوپی دارد (که تنبلی چشم نیز نامیده می‌شود).

نیاز کودک به عینک طبی

چک کردن چشم بهترین راه برای تشخیص مشکلات چشمی در کودکان است

بهترین راه برای دانستن اینکه آیا کودک شما به عینک نیاز دارد یا خیر این است که به یک چشم پزشک مجرب مراجعه کنید تا برای او یک معاینه جامع چشم انجام دهد. پزشک در این معاینه عیوب انکساری، هم ترازی چشم و دوچشمی را بررسی کرده و علل دیگر را شناسایی می‌کند. توصیه می‌شود هر 6 ماه یک بار کودکان خود را برای معاینه معمول چشم ببرید تا مشکل در مرحله اولیه تشخیص داده شود و بلافاصله آن را معکوس کنید.

کودکان به سرعت بزرگ می‌شوند و چشمانشان درست در کنار آنها رشد می‌کند. همانطور که کودکان در سنین جوانی رشد می‌کنند، باید به چندین نقطه عطف رشدی برسند که شامل سلامت بینایی است.

جوانترین بیماران ما می‌توانند با معاینه منظم چشم در هر مرحله از رشد و به ویژه در موارد زیر به بینایی سالم‌تری دست پیدا کنند.

  • نوزادان
  • پیش دبستانی‌ها
  • کودکان در سن مدرسه

تیم مراقبت از چشم ما هنگام تعیین اینکه آیا کودک شما به عینک نیاز دارد یا خیر، جزئیات زیادی را در نظر می‌گیرد. در تشخیص نیاز کودکان به عینک طبی، اپتومتریست ما وضوح دید او را ارزیابی می‌کند و بسیاری از بیماری‌های چشمی را از نزدیک بررسی می‌کند، مانند:

  • مسائل مربوط به درک عمق
  • چشم‌های ضربدری (استرابیسم)
  • علائم بیماری چشم
  • سلامت کلی چشم

در کلینیک اپتومتری هاکان ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که چشم‌های کودک شما تا حد امکان سالم است و معاینه چشم کودکان باید شامل ارزیابی چندین نشانه از یک سیستم بینایی کاملاً کارآمد باشد.

تیم مراقبت از چشم ما از نزدیک به دنبال موارد زیر است:

  • تیم‌سازی چشم: اطمینان حاصل کنیم‌که چشم‌های فرزندتان برای ردیابی یک شی با هم کار می‌کنند.
  • توانایی‌های تمرکز: آیا چشمان کودک شما می‌تواند در طول تغییر فاصله متمرکز بماند؟
  • ردیابی چشم: چشمان کودک شما برای قفل کردن روی یک هدف متحرک چقدر توانایی دارد؟
  • هماهنگی دست و چشم: کودک در ترکیب مهارت‌های بینایی با عملکرد حرکتی چقدر توانایی دارد؟
  • دقت بینایی: توانایی کودک برای دیدن واضح در فواصل مختلف چقدر است؟

منابع: 5 ways to tell if your child needs glasses، 5 signs that indicate your kid needs eyeglasses

تازه‌ترین مطالب