• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

عدسی بلوکات چیست و چه مزایایی دارد؟

عدسی بلوکات

عدسی بلوکات یا عدسی برش رنگ آبی از پوشش خاصی تشکیل شده است که به طور موثری نور آبی و پرتوهای مضر آن و اشعه ماوراء بنفش مضر را جذب می‌کند و مانع از آن می‌شود که چشم آسیب ببیند. ساختار عالی این عدسی‌ها تنها به نور آبی مجاز و خوب اجازه عبور می‌دهد و تجربه بصری شما را واقعی‌تر و راحت‌تر می‌کند.

این مدل لنزها یا عدسی‌های به کار رفته در عینک بهترین انتخاب برای افرادی است که زمان زیادی را با دستگاه‌های دیجیتالی مانند تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، رایانه یا سایر نمایشگرهای دیجیتال می‌گذرانند.

چرا عدسی بلوکات خوب است؟

دستگاه‌های دیجیتال در حال تغییر دنیای ما هستند. ما به وفور توسط فناوری و نمایشگرهای دیجیتال احاطه شده و ناچار به استفاده متعدد آنها در طول روز هستیم. اغلب این دستگاه‌ها از خود نور آبی مضر ساطع می‌کنند که ما را به شدت مستعد ابتلا به سندروم بینایی کامپیوتری یا CVS می‌کند که در طی یک دوره زمانی، با تمرکز مداوم و استفاده مکرر چشم‌ها از این تجهیزات می‌تواند منجر به علائمی مانند خشکی چشم و سردردهای مکرر و فشار چشمی شود.

چه شما دائماً با لپ تاپ سروکار داشته باشید یا در حال پیمایش رسانه‌های اجتماعی در گوشی‌های هوشمند خود باشید، توصیه ما به شما این است که از عینک‌های با لنزهای فیلتر کننده نور آبی یا Blue light Blocker استفاده کنید. این لنزها برای لذت بردن کامل از تماشای صفحه نمایش LED ,LCD و سایر دستگاه‌های دیجیتال بدون نگرانی از فشار چشمی یا عوارض بعدی آن به کار گرفته می‌شوند.

مزایای عدسی بلوکات یا بلاکر نور آبی

  • خواب آرام‌تری دارید و راحت‌تر به خواب می‌روید.
  • فشار دیجیتالی چشم‌ها را کاهش می‌دهد.
  • نور آبی مضر را مسدود می‌کند.
  • در هنگام مه یا برف دید عالی ایجاد می‌کند.
  • به نور آبی خوب و غیر مضر اجازه عبور می‌دهد.

عدسی بلوکات

آیا کودکان به لنز یا عدسی بلوکات نیاز دارند؟

بله کاملاً، امروزه به دلیل آنلاین بودن اکثر دوره‌های آموزشی و کلاس‌های درس و استفاده زیاد بچه‌ها از گوشی‌های هوشمند برای رسیدگی به تکالیف خود و حضور در دوره‌های مجازی، دانش آموزان نسبت به گذشته زمان بیشتری را به صورت آنلاین و مجازی درس می‌خوانند، بنابراین مدت زمان طولانی‌تری با گوشی سروکار دارند و از آنجایی که چشمان آن‌ها بسیار ظریف و حساس‌تر از بزرگسالان است بنابراین بیشتر از بزرگسالان مستعد ابتلا به CVS هستند و دقیقاً به همین دلیل است که عینک بلوکات برای کودکان ضروری‌تر است.

آیا می‌توان تمام روز از عینک بلوکات استفاده کرد؟

بله از آنجایی که ممکن است فقط در ساعات مشخصی روی لپ تاپ و کامپیوتر یا گوشی هوشمند کار کنید، اما هر بار برای بررسی اعلان‌ها در گوشی، یا فرآیند انجام کاری در لپ تاپ سری کوتاه به آن بزنید، یا حتی در اوقات بیکاری خود تلویزیون روشن کنید یا آهنگی گوش کنید یا فیلمی ببینید. این‌ها دلایلی هستند تا همیشه و به طور مداوم از عینک یا عدسی بلوکات بر روی چشم‌ها استفاده کنید‌ به هر حال این نور آبی هم از خورشید ساطع می‌شود و هم از لامپ و چراغ‌های روشن اطرافتان و لازم است که همیشه عینک بلوکات را استفاده کنید.

چرا لنزهای بلوکات کمی رنگ زرد دارند یا به مرور زرد می‌شوند؟

رنگ کهربایی یا زرد خفیف روی لنزها کاملاً طبیعی است. از آنجایی که لنزهای مسدود کننده نور آبی، نور آبی را با انرژی بالا جذب می‌کنند با گذشت زمان رنگ زردی روی لنز ایجاد می‌شود که طبیعی است. نگران نباشید این به هیچ وجه بر کارایی لنز تاثیر نمی‌گذارد بلکه نشانه بزرگ و واضحی از کارکرد مناسب عینک شما است.

چندین اثر مرتبط با سلامتی نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش دیجیتال، مانند: رایانه، تلفن همراه و تلویزیون‌های هوشمند و حتی نور آبی ساطع شده از خورشید وجود دارند، مانند:

  • خستگی در بینایی (ممکن است در طول روز به جهت استفاده مکرر از ابزار دیجیتال یا قرارگیری طولانی مدت در معرض نور خورشید خستگی چشم را تجربه کنید.)
  • سردردهای شبانه (اگر در طول شب، سردردهای شبانه را تجربه می‌کنید ممکن است به دلیل عدم استفاده از عینک بلوکات در طول روز و انجام ‌فعالیت‌های روزانه باشد.)
  • بی‌خوابی و داشتن مشکلات خواب در شب
  • احتمال دژنراسیون شبکیه
  • افزایش آسیب پذیری پس از جراحی آب مروارید.

این‌ها تنها مشکلات شناخته شده‌ای هستند که ممکن است به دلیل عدم استفاده از لنز بلوکات در چشم‌ها رخ دهد. لنزها و عینک‌های بلوکات به لطف فیلتری که به آن‌ها اضافه شده است ۴۰ درصد از نور خطرناک را فیلتر و مسدود می‌کنند. این فیلتراسیون برای بازگرداندن سطوح مناسب نور آبی و کاهش اثرات نامطلوب آن مناسب است.

معایب عینک یا لنز بلوکات

معایب عینک یا لنز بلوکات

به هر حال ممکن است هر چیزی در کنار مزایای بی‌شمار خود معایبی نیز داشته باشد حتی لنز یا عدسی بلوکات که در متن زیر به چند مورد از معایب عینک بلوکات اشاره می‌کنیم.

  • لنزهای بلوکات هر چیزی را که به رنگ زرد می‌بینید تغییر می‌دهند.
  • یکی دیگر از معایب لنز بلوکات این است که نمی‌تواند از پوستی که حاوی ملانوپسین است (یک گیرنده نوری که به بدن می‌گوید روز یا شب است) محافظت کند.
  • یکی از معایب اصلی لنزهای بلوکات این است که این لنزها دارای انعکاس مایل به آبی هستند، یعنی لنزهای عینک فیلتر نور آبی کمی درخشش مایل به آبی را نشان می‌دهند زیرا برای انعکاس نور آبی طراحی شده‌اند. این چیزی است که شما هنگام استفاده از عینک بلوکات متوجه آن نمی‌شوید اما دیگران به راحتی این انعکاس نور آبی را از سطح عدسی عینک شما می‌بینند.
  • یکی دیگر از معایب اصلی لنزهای بلوکات ایجاد عادت به استفاده از عینک است که پس از مدتی استفاده شما به عینک عادت کرده و مجبور می‌شوید همیشه آن را بپوشید.

منابع: 3 Differences Between Anti-Glare and Blue Cut Lenses، Blue Cut Lenses

تازه‌ترین مطالب