• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

رینگ چشم چیست؟ راهکار مناسب درمان قوز قرنیه

رینگ چشم

همانطور که می‌دانید و در کتاب‌های درسی نیز تا حدودی با آن آشنا شده‌اید، چشم انسان از لایه‌های مختلفی تقسیم شده و قرنیه خارجی‌ترین لایه آن است. این لایه روشن و شفاف به متمرکز شدن نور دخل چشم کمک کرده و از چشم در برابر میکروب‌ها و عوامل خارجی محافظت می‌کند. زمانی که قرنیه در اثر بیماری تغییر شکل می‌دهد، افراد دچار مشکلات جدی در بینایی شده و پزشکان برای رفع دائمی این مشکل از عمل کاشت رینگ داخل قرنیه استفاده می‌کنند. در ادامه به عمل کاشت رینگ و آشنایی بیشتر با آن خواهیم پرداخت.

رینگ چشم چیست؟

رینگ چشم یا رینگ قرنیه در واقع یک رینگ پلاستیکی است که برای تغییر شکل و ظاهر قرنیه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رینگ‌ها می‌توانند به تصحیح بیضی بودن، آستیگماتیسم یا عدم تمرکز تصویر، کره چشمی نامتعادل و… کمک کنند. قرار دادن یا کاشت این رینگ درون چشم باید توسط متخصص چشم و از طریق عمل جراحی صورت گیرد و خوشبختانه در صورت عدم بهبودی و نتیجه مناسب، می‌توان آن را از چشم خارج کرد.

دلایل رینگ گذار داخل چشم

رینگ گذاری داخل چشم علت‌های مختلفی دارد و برخی از مهم‌ترین این علت‌ها به شرح زیر است:

  1. رفع بیضی بودن قرنیه

بیضی بودن قرنیه زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه چشم به شکل مناسبی خم نشده و دید آن مات شود. از رینگ قرنیه می‌توان برای تصحیح این مشکل استفاده کرد.

  1. رفع آستیگماتیسم

آستیگماتیسم مشکل بینایی است که در آن تصاویر مات می‌شود. برای حل این مشکل نیز از رینگ قرنیه استفاده می‌شود.

  1. رفع کره چشم نامتعادل

کره چشم نامتعادل بیماری است که به دلیل تغییر شکل قرنیه و خمیدگی آن ایجاد می‌شود و خوشبختانه استفاده از رینگ قرنیه این مشکل را حل کرده است.

عمل کاشت رینگ داخل چشمی چگونه است؟

رینگ گذاری داخل چشم یک روش جراحی برای قرار دادن رینگ پلاستیکی مناسب در لایه میانی قرنیه چشم بیماران است که می‌تواند برخی از مشکلات مربوط به قرنیه را اصلاح کرده و دید افراد را واضح‌تر کند. دقت داشته باشید که تشخیص درست و تعیین نیاز به کاشت رینگ قرنیه توسط متخصص چشم و بر اساس بررسی و ارزیابی جزئیات بینایی و ساختار چشم صورت می‌گیرد. مراحل انجام عمل کاشت قرنیه به شرح زیر است:

  1. ابتدا پزشک متخصص چشم با انجام معاینات و تست‌های مختلف، وضعیت عمومی چشم و سلامتی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  2. پزشک با بیمار در مورد نیاز‌ها و انتظارات او مشورت کرده و پس از بررسی مشکلات چشمی، رینگ چشمی متناسب با شکل و اندازه قرنیه او را سفارش داده و تهیه می‌کند.
  3. قبل از انجام عمل، پزشک از بیمار می‌خواهد تا از لنزهای تماسی استفاده نکند، تمرین اندازه‌گیری قرنیه را انجام داده و از قطره چشمی استفاده کند.
  4. برای انجام عمل کاشت رینگ چشمی، بیهوشی به صورت موضعی انجام شده و پزشک با استفاده از ابزار خاصی رینگ را داخل چشم بیمار قرار می‌دهد. این عمل در زمان بسیار کوتاه و حدود 30 دقیقه‌ای انجام می‌شود.
  5. پس از انجام عمل، پزشک دستورات و نکات لازم را برای بیمار شرح می‌دهد و از او می‌خواهد قطره و دارو‌های خود را به موقع استفاده کرده و مجدد برای ویزیت به ایشان مراجعه کند.

عمل کاشت رینگ چشم برای چه کسانی مناسب است؟

عمل جراحی کاشت رینگ چشمی معمولاً برای افرادی که از مشکلات چشمی رنج می‌برند مناسب است. برخی از این مشکلات عبارتند از:

  • بیماری تغییر شکل قرنیه یا کراتوکونوس که موجب کاهش بینایی نیز می‌شود.
  • بیماری اختلال اسفنتریک که در آن قرنیه دچار شیب شده است.
  • ناهمواری و یا عوارض جانبی ایجاد شده در اثر انجام جراحی قرنیه در گذشته
  • بیماری آب مروارید که نشانه‌هایی از خوشه‌های نافرمان قرنیه را ایجاد می‌کند.

تازه‌ترین مطالب