• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

خستگی چشم چیست و چگونه آن را درمان کنیم؟

علائم خستگی چشم

آیا چشمانتان در پایان یک روز کاری می‌سوزد یا احساس خستگی، خارش یا خشکی می‌کنید؟ ممکن است سندرم بینایی کامپیوتری (CVS) یا فشار چشم دیجیتال ناشی از خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش را داشته باشید. CVS باعث مراجعه حدود ده میلیون نفر در سال به چشم پزشک می‌شود، اما شما می‌توانید با بهبود وضعیت کاری خود و فعال بودن در برنامه روزانه از خستگی چشم جلوگیری کنید.

وقتی ساعت‌های طولانی با رایانه کار می‌کنید، کتاب می‌خوانید یا رانندگی می‌کنید، ممکن است چیزی را تجربه کنید که برخی آن را خستگی چشم می‌نامند. اما آیا می دانستید که عبارت “فشار چشم” برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد؟

دکتر لوری باربر، چشم پزشک جامع در لیتل راک، آرک توضیح می‌دهد: “فشار چشم بیشتر یک علامت است تا یک بیماری واقعی.” ممکن است برخی افراد سردردهایی داشته باشند که ناشی از فشار چشم است و برخی دیگر به دلیل عدم استفاده از عینک مناسب، خستگی ماهیچه‌های صورت را در اثر چروکیدن طولانی مدت تجربه کنند.

بسیاری از متخصصان معتقدند فشار چشم به چشم آسیب نمی‌رساند و آسیب دائمی ایجاد نمی‌کند. اما ارزش آن را دارد که وقتی روی کاری تمرکز می‌کنید تغییرات ساده‌ای ایجاد کنید تا به چشم‌هایتان فشاری وارد نشود.

علت خستگی چشم

چه چیزی باعث خستگی چشم می‌شود؟

هر چیزی که نیاز به استفاده شدید از چشم داشته باشد می‌تواند باعث خستگی چشم شود. برخی از رایج‌ترین آنها عبارتند از:

  • خواندن (مخصوصاً در یک دستگاه صفحه نمایش)
  • نوشتن
  • رانندگی

اگر به نور روشن نگاه می‌کنید یا زمانی را در مکانی می‌گذرانید که نور آن خیلی کم است، می‌تواند چشم‌هایتان را خسته کند.

اگر برای مدت طولانی به کامپیوتر، گوشی هوشمند یا کنسول بازی خیره شوید، ممکن است به راحتی چشم‌هایتان خسته شود. ممکن است چشم پزشک این وضعیت را سندرم بینایی کامپیوتری یا فشار چشم دیجیتالی بنامد. برخی تخمین‌ها می‌گویند که علائم چشمی مرتبط با کامپیوتر ممکن است مسئول مراجعه 10 میلیون نفر به چشم پزشک باشد. انتظار می‌رود این مشکل به دلیل استفاده افراد از تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال دستی افزایش یابد، زیرا چشمان شما مجبور می‌شود سخت‌تر از حد معمول کار کند، زیرا تمرکز آنها بیشتر روی کلمات کوچک است.

ممکن است دستگاه‌های دیجیتال با خستگی چشم مرتبط باشند، زیرا هنگام نگاه کردن به صفحه رایانه، کمتر پلک می‌زنید. مردم معمولاً 18 بار در دقیقه پلک می‌زنند. این به طور طبیعی چشم‌ها را شاداب می‌کند اما مطالعات نشان می‌دهد که افراد تنها در حین نگاه کردن به رایانه یا سایر دستگاه‌های دیجیتال، تقریباً نصف این تعداد پلک می‌زنند. این می تواند منجر به خشکی، خستگی، خارش و سوزش چشم شود.

علائم خستگی چشم

مراقب این علائم باشید:

  • تحریک یا زخم شدن چشم‌ها
  • مشکل در تمرکز
  • خشک شدن یا آبریزش چشم
  • تاری یا دوبینی
  • افزایش حساسیت به نور
  • درد در گردن، شانه‌ها یا کمر

این علائم می‌تواند بهره‌وری شما را کاهش دهد. اگر ساعت‌های طولانی بیدار بمانید، می‌توانید مشکل را بدتر کنید.

در واقع خستگی چشم ناشی از استفاده بیش از حد از چشم است. این به ویژه در زمان‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های Covid-19 افزایش یافته است. زیرا افراد در خانه هستند و مجبورند کارهایشان را در خانه انجام دهند یا در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و حتی اوقات فراغت خود را در خانه بگذرانند. این عوامل به طور قابل توجهی زمان کار با صفحه نمایش را برای همه افزایش داده است. زمان بیشتر صفحه نمایش منجر به فشار دیجیتال، علائم خشکی چشم و افزایش قدرت عینک در برخی موارد می‌شود.

علائم خستگی چشم

چند نکته پیشنهادی برای درمان خستگی چشم

1. زمان صفحه نمایش را کاهش دهید

یک مطالعه منتشر شده در JAMA Ophthalmology نشان می‌دهد که نزدیک‌بینی (بیماری که در آن اجسام نزدیک به وضوح دیده می‌شوند، اما اجسام دور دیده نمی‌شوند) یک نگرانی رو به رشد در طول همه‌گیری بوده است. این می‌تواند منجر به خستگی چشم شود. برای کاهش احتمال خطر، تا حد امکان زمان صفحه نمایش را کاهش دهید. به جای تماس ویدیویی تماس بگیرید، به جای بازی‌های ویدیویی بازی‌های رومیزی انجام دهید، کتاب بخوانید و غیره.

2. استراحت کنید

در حین کار با لپ تاپ یا کامپیوتر به طور مکرر استراحت کنید. از قانون 20:20:20 پیروی کنید – هر 20 دقیقه یا بیشتر، 20 ثانیه استراحت کنید و به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید، به عنوان مثال، یک درخت در بیرون، یا یک ساعت در اتاق. اگر هیچ چیز دیگری نیست، صفحه نمایش را نگاه نکنید و فقط چند بار چشمک بزنید.

3. نور را تنظیم کنید

نور بیش از حد روشن یا نور آبی (که از صفحه نمایش می‌آید) می‌تواند منجر به مشکلات سلول‌های شبکیه شود که منجر به درد و پف دور چشم می‌شود. برای جلوگیری از آن در حین استفاده از صفحه نمایش و مطالعه، از نور پراکنده استفاده کنید. به یاد داشته باشید، هرچه اتاق تاریک‌تر باشد، هرچه صفحه نمایش کوچک‌تر باشد، فشار روی چشم‌های شما بیشتر می‌شود.

4. وضعیت بدن را حفظ کنید

هنگام مطالعه یا استفاده از لپ تاپ مراقب وضعیت بدن خود باشید. دستگاه را در سطح چشم نگه دارید و هنگام خواندن و نوشتن روی کتاب خم نشوید. دراز کشیدن و استفاده از وسایل می‌تواند فشار را افزایش دهد.

5. عینک بزنید

اگر از عینک استفاده می‌کنید، لطفاً به طور مرتب نور را بررسی کنید، مخصوصاً برای کودکان. عینک‌های کامپیوتری ضد انعکاس برای کسانی مفید است که به دلیل ساعات اداری یا کلاس‌های مدرسه/دانشگاه ساعت‌های طولانی جلوی صفحه نمایش می‌مانند.

درمان خستگی چشم

6. روی رژیم غذایی و مکمل‌ها تمرکز کنید

یک رژیم غذایی متعادل، سرشار از میوه‌ها و سبزیجات برای سلامت چشم، به ویژه برای کودکان ضروری است. بیماری خشکی چشم در کمبودهای خاص (ویتامین D) و در بیماران تیروئیدی شایع‌تر است. نوشیدن مقدار زیادی مایعات در شرایط گرم تابستان نیز چشم را مرطوب و سالم نگه می‌دارد.

7. ورزش کنید

ورزش خاصی برای حفظ سلامت چشم وجود ندارد! اما حفظ سلامت بدن با دویدن، پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، یوگا و غیره باعث بهبود گردش خون و سلامت چشم و تقویت عضلات چشم می‌شود.

8. از مالیدن چشم‌ها خودداری کنید

سعی کنید چشمان خود را بی‌جهت مالش ندهید. همچنین با دست‌های کثیف آنها را لمس نکنید. همیشه دستان خود را بشویید و سپس لمس کنید. مالیدن چشم‌ها با دست‌های کثیف می‌تواند باعث عفونت و ورود باکتری به چشم شود.

9. معاینه چشم را انجام دهید

در صورت سردردهای مکرر، قرمزی، سوزش چشم یا تاری دید به پزشک مراجعه کنید. بهتر است خود درمانی نکنید، اگرچه در صورت خشکی یا سوزش خفیف می‌توان از قطره‌های چشمی روان کننده استفاده کرد. بهتر است از بیماری خشکی چشم قبل از تبدیل شدن به یک محرک مزمن پیشگیری و درمان شود.

منبع: tired eyes

تازه‌ترین مطالب