• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

 جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی چشم

 جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی چشم در کرمانشاه

نزدیک بینی شایع‌ترین علت اختلال بینایی در سراسر جهان است. بسیاری از پزشکان و متخصصان بینایی در تلاشند تا بتوانند با روش‌های مختلف با عینک، لنزهای طبی و انواع تکنیک‌های درمان از پیشرفت این اختلال جلوگیری کنند. راهی برای از بین بردن این مشکل وجود ندارد و تنها می‌توان با روش‌های درمان به کنترل آن پرداخت. متخصصان دلیل اصلی شیوع اختلال نزدیک بینی را، تغییرات سبک زندگی می‌دانند.  تحقیقات نشان داده که سبک زندگی نوین انسان، کار با موبایل و رایانه حتی خواندن و نوشتن می‌تواند سبب پیشرفت بیماری شود.

 عوامل موثر در پیشگیری و کنترل نزدیک بینی:

  • رعایت اقدامات بهداشتی بصری و بینایی
  • استراحت دادن به چشم هر ۳۰ دقیقه بعد از انجام کارهایی مانند نوشتن یا خواندن
  • حفظ فاصله مناسب از کتاب رایانه یا تلفن همراه
  • کنترل زمان استفاده از موبایل، تلویزیون یا رایانه
  • انجام فعالیت ورزشی و سپری کردن تایم زیادی در فضای آزاد

 عوامل موثر در پیشگیری و کنترل نزدیک بینی

فعالیت در فضای باز به عنوان یک اقدام پیشگیرانه

سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسیده که افراد و کودکانی که تایم زیادی را در بیرون خانه صرف می‌کنند، کمتر مستعد بیماری نزدیک بینی می‌شوند‌. اما دلیل این موضوع چیست؟ در هنگامی که شخص خارج از محیط خانه است، سطح دوپامین افزایش می‌یابد. در واقع به همین علت از کشیدگی بیشتر محوری چشم جلوگیری شده و فرد از اختلال نزدیک بینی در امان می‌ماند.

 روش محافظت از چشم در برابر نزدیک بینی:

 ورزش‌های تاثیرگذار برای جلوگیری و کنترل نزدیک بینی:

ورزش‌های چشمی می‌توانند جایگزین درمان‌های دیگر باشند‌. اینگونه می‌توان بیماری‌های انکساری چشم را با توجه به رعایت نکات و انجام یک سری ورزش‌های خاص کنترل و درمان کرد. در واقع اختلال در نزدیک بینی به دلیل متمرکز نبودن نور در شبکه اتفاق می‌افتد. اگر در راستای درمان نزدیک بینی به اقداماتی بپردازیم تا نور روی شبکه متمرکز شود، در واقع این مشکل را اصلاح کرده‌ایم. اقداماتی مانند انواع جراحی و استفاده از عینک وجود دارد که در این راستا موثر است. اما برای بهبود نزدیک بینی می‌توانید با انجام چند ورزش موثر، ماهیچه‌های چشم را تقویت کنید. این ورزش‌ها حتی بعد از جراحی توسط پزشکان متخصص پیشنهاد می‌شود تا از برگشت بیماری جلوگیری کنند.

  • ورزش چشم توسط متمرکز شدن روی انگشت اشاره و دیوار که در این ورزش باید هر ۵ ثانیه یک بار نگاهتان را بین انگشت اشاره و دیوار رد و بدل کنید.
  • ورزش چشم و مشاهده دقیق اشیا و اجسام دور و نزدیک که باید دقیقاً روی آنها تمرکز کرده و جزئیاتشان را ببینید.

 ورزش‌های تاثیرگذار برای جلوگیری و کنترل نزدیک بینی

اقدامات دارویی و نوری برای جلوگیری پیشرفت نزدیک بینی:

نزدیک بینی از جمله مهمترین اختلالات بینایی به شمار می‌رود که امروزه بین جوانان زیاد شده است. در واقع در این بیماری یک کره چشم منجر به افتادن نقطه کانونی در جلوی شبکه می‌شود و شخص اجسام دور را نامشخص مشاهده می‌کند. تحقیقات نشان داده که خطر نزدیک بینی با قرار گرفتن در معرض نور روز کاهش می‌یابد. یکی دیگر از راه‌های درمان اولیه، تجویز قطره آتروپین توسط پزشک است که عوارض جانبی ندارد و به عنوان سطح اولیه درمان می‌توان از آن استفاده کرد.

استفاده از قطره آتروپین برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی
استفاده از قطره آتروپین برای جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی

 درمان نزدیک بینی با روش جراحی و استفاده از لنز:

درمان‌هایی نظیر لنزهای تماسی و جراحی انکساری برای زمانی مناسب است که دیگر این بیماری دچار پیشرفت نشود. چرا که احتمال برگشت بعد از جراحی نیز وجود دارد. با مراجعه به اپتومتری هاکان پزشکان بعد از بررسی و  وضعیت بیمار، بهترین نوع درمان و راه حل جلوگیری از پیشرفت نزدیک بینی را در اختیار فرد قرار می‌دهند.

اما افراد می‌توانند با انجام ورزش‌های چشمی مراقبت‌های روزانه و استراحت دادن به چشم تا حد زیادی از بروز بیماری‌های چشمی جلوگیری کند. البته در بعضی افراد نزدیک بینی حالتی ژنتیکی دارد و در سنین پایین تجویز عینک بهترین گزینه برای کنترل بیماری است. در مواردی که شماره و نمره نزدیک بینی فرد ثابت ماند تجویز پزشک لنزگذاری و یا جراحی انکساری است.

 لنزهای تجویزی:

در واقع عملی که لنزهای تجویزی انجام می‌دهند در نهایت منجر به متمرکز شدن نور بر روی شبکیه می‌شود. انواع لنزهای تجویزی مانند عینک هستند که ایمن‌ترین و ساده‌ترین راه برای اصلاح عیوب انکساری است. لنزهای تماسی نیز از جمله لنزهای تجویزی هستند که طوری روی قرنیه قرار می‌گیرند تا نور را روی شبکه متمرکز کنند. لنزها به طور مستقیم با چشم در ارتباط هستند. برای جلوگیری از عفونت‌های چشمی حتما نکات مراقبتی را رعایت کنید.

 جراحی انکساری:

بعد از این عمل معمولا دیگر نیازی به عینک یا لنز نیست. در جراحی انکساری با استفاده از لیزر شکل و فرم قرنیه را تغییر می‌دهند. به چندین روش جراحی انکساری صورت می‌گیرد:

–> عمل PRK چشم چه مزایا و معایبی دارد و تفاوت آن با لیزیک و لازک چیست؟

–> عمل چشم لیزیک و لازک چگونه انجام می شود و کدام عمل نتیجه بهتری دارد؟

–> عمل چشم فمتولیزیک و اسمایل چیست و تفاوت آن با جراحی های چشمی دیگر چیست؟

بهترین راه جلوگیری از پیشرفت، مراجعه به پزشک:

نزدیک بینی به دلایل ژنتیکی یا سبک زندگی نادرست در فرد ایجاد می‌شود و یکی از عیوب انکساری چشم به شمار می‌رود. این مشکل قابل کنترل است و فرد برای بهبود باید فوراً به پزشک مراجعه کند تا مراحل درمان طی شود. چرا که این مشکل در طولانی مدت موجب سردرد و خستگی شده و فرد را کلافه می‌کند.

تازه‌ترین مطالب