• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

آیا آستیگماتیسم روی دید در شب تأثیر می گذارد؟

آیا آستیگماتیسم روی دید در شب تأثیر می گذارد؟

چرا آستیگماتیسم شما ممکن است دید در شب را دشوارتر کند؟

آستیگماتیسم یک بیماری شایع چشمی است که درصد بسیار زیادی از افراد آن را دارند. این به عنوان نقصی در شکل قرنیه تعریف می شود که بر درک شما از نور تأثیر می گذارد و در نتیجه دید در شب ضعیف می شود. در این مقاله، ما دقیقاً چگونگی تأثیر آستیگماتیسم بر توانایی دید در شب و گزینه‌های درمانی احتمالی که می‌تواند کیفیت بینایی شما را تا حد زیادی بهبود بخشد، بیان می‌کنیم.

آستیگماتیسم چیست؟

برای عملکرد بهینه، عدسی و قرنیه چشم به یک سطح دایره ای یکنواخت نیاز دارند. اگر انحنای قرنیه یا عدسی نامتقارن باشد، چشم شما قادر به درک صحیح نور نیست و در نتیجه یک عیب انکساری به نام آستیگمات ایجاد می شود. این وضعیت بینایی رایج معمولا در هنگام تولد در هر دو چشم ظاهر می‌شود، اما ممکن است بعداً ایجاد شود و می‌تواند نتیجه یک آسیب دیدگی چشم باشد.

علائم رایج آستیگماتیسم عبارتند از:

– تاری دید

– سردرد یا میگرن

– چشمک زدن

– نورها مبهم و تار به نظر می رسند.

– خستگی چشم

– مشکل در دید واضح در شب

در حالی که بارزترین علامت آستیگماتیسم تاری دید است، چه از راه دور و چه از نمای نزدیک، برای برخی از افراد، علائم ممکن است در طول روز مشکل ساز نباشند. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران مبتلا به آستیگماتیسم در هنگام رانندگی در شب کیفیت بینایی ضعیفی دارند، اما در طول روز هنگام رانندگی مشکلی ندارند.

آستیگماتیسم چگونه بر دید در شب تأثیر می گذارد؟

داشتن مشکل دید در شب بلافاصله نشان دهنده آستیگماتیسم نیست. به همین ترتیب، شما می توانید آستیگماتیسم داشته باشید و با دید در شب مشکلی نداشته باشید. با این حال، اگر به نظر می رسد آستیگماتیسم شما در شب بدتر می شود، شما تنها نیستید!

برخی از قابل توجه ترین و مخرب ترین راه هایی که آستیگماتیسم می تواند دید در شب شما را تحت تاثیر قرار دهد، مشکلاتی مانند تابش خیره کننده یا هاله اطراف چراغ های خیابان یا چراغ های جلو است. این می تواند حواس پرتی، سرگردان باشد و حتی رانندگی در شب را بسیار خطرناک کند.

آستیگماتیسم چگونه بر دید در شب تأثیر می گذارد؟

در موقعیت‌های کم نور، مانند اتاق‌هایی با نور کم، یا در طول شب، مردمک چشم شما بزرگ‌تر می‌شود (گشاد می‌شود) که به شما اجازه می‌دهد نور بیشتری وارد چشم شما شود تا به دیدن شما کمک کند. هنگامی که اندازه مردمک شما به این صورت تنظیم می شود، نور بیشتری از کناره های چشم شما وارد می شود (نور محیطی)، علائم آستیگماتیسم را افزایش می دهد و باعث تاری دید، تابش خیره کننده نور و موارد دیگر می شود.

رانندگی در شب با آستیگماتیسم:

در بالا و پایین خیابان‌ها و بزرگراه‌ها چراغ‌های خیابان، چراغ‌های راهنمایی، چراغ‌های جلو، چراغ‌های ترمز و علائم راهنمایی بازتابنده وجود خواهد داشت که همگی به روشنی برای مشاهده واضح رانندگان روشن می‌شوند. به خصوص در شب، این چراغ ها برای حفظ شرایط رانندگی ایمن بسیار مهم هستند. با این حال، برای بسیاری از افراد مبتلا به آستیگماتیسم، نور در واقع می تواند دید واضح را دشوارتر کند.

اثرات آستیگماتیسمی که ممکن است هنگام رانندگی در شب متوجه شوید شامل موارد زیر است:

– رگه هایی از پرتوهای نور یا تابش خیره کننده

– پرتوهای نور فازی یا تابش خیره کننده

– هاله های اطراف منابع نور

– افزایش مشکلات بینایی هنگام بارندگی

همانطور که می دانیم، زمانی که مردمک چشم شما در محیط های تاریک گشاد می شود، نور اضافی وارد شده به چشم شما در واقع آستیگماتیسم را بیشتر نمایان می کند. بنابراین همه چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و خیابان‌ها هاله‌هایی در اطراف خود دارند یا مبهم و اعوجاج به نظر می‌رسند و دیدن جاده را برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم دشوارتر می‌کنند.

درمان های آستیگماتیسم که به دید در شب کمک می کند.

آستیگماتیسم می تواند کیفیت بینایی شما را در درجات مختلف تحت تاثیر قرار دهد و به مرور زمان بدتر شود. خوشبختانه گزینه های درمانی زیادی برای بیمارانی که با آستیگماتیسم و دید در شب ضعیف دست و پنجه نرم می کنند وجود دارد.

1-عینک و لنزهای تماسی:

موارد اصلاحی مانند لنزهای تماسی، لنزهای ارتوكراتولوژي Ortho-K و عینک های طبی می توانند با خم کردن نور برای تمرکز مناسب روی شبکیه چشم، علائم آستیگماتیسم را به حداقل برسانند. این یک راه حل دائمی نیست، و بینایی و آستیگماتیسم شما همچنان می تواند با افزایش سن به تدریج بدتر شود، اما می تواند بینایی و دید در شب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.

2-جراحی چشم با لیزر انکساری:

جراحی چشم با کمک لیزر از پیشرفته ترین فناوری لیزر برای تغییر شکل بافت قرنیه برای اصلاح مشکلات بینایی از جمله آستیگماتیسم، نزدیک بینی و دوربینی استفاده می کند.

این جراحی‌های لیزری چشم می‌توانند راه‌حل‌های طولانی‌مدتی را برای بهبود کیفیت بینایی ضعیف به بیماران مبتلا به آستیگماتیسم ارائه دهند:

– تعویض لنز انکساری

پی آر کی

لیزیک

فمتولیزیک

فمتواسمایل

پزشکان اپتومتری هاکان می توانند به شما کمک کنند تا بهترین گزینه های درمان آستیگماتیسم را بر اساس نیازهای منحصر به فرد خود پیدا کنید تا از بهترین دید ممکن اطمینان حاصل کنید. آستیگماتیسم می تواند کیفیت زندگی شما را بسیار تحت تاثیر قرار دهد و حتی انجام برخی کارها مانند رانندگی در شب را غیرممکن کند. خوشبختانه آستیگماتیسم قابل درمان است و گزینه های مختلفی برای اصلاح این وضعیت چشمی وجود دارد.

منبع

تازه‌ترین مطالب