• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

چه مدت می‌توانید از لنز تماسی استفاده کنید؟

ماندگاری لنزهای تماسی

آیا وقتی بعد از یک روز طولانی لنزهای خود را بیرون می‌آورید، “احساس ناراحتی” به شما دست می‌دهد؟ ممکن است احساس درد نداشته باشید اما این نشانه‌ای است که از لنزهای خود بیش از حد استفاده کرده‌اید. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از لنزهای تماسی لذت می‌برند.

گذاشتن لنزهای تماسی بیشتر از زمان معمول یکی از خطرناک‌ترین کارها برای مصرف کنندگان است، اما مدت زمان استفاده از لنز چقدر است؟ چه مدت می‌توانید لنزهای تماسی را با خیال راحت نگه دارید؟ بیایید برخی از سوالات متداول در مورد مدت استفاده از لنزهای تماسی را بررسی کنیم.

قبل از تعویض آنها با یک جفت جدید، چه مدت می‌توانید از لنز استفاده کنید؟

این بستگی به نوع لنزهایی دارد که پزشک برای شما تجویز کرده است. بیشتر لنزهای تماسی نرم به یکی از سه دسته زیر تقسیم می‌شوند: روزانه، دو هفته‌ای و ماهانه. زمان سایش توسط سازنده لنز تعیین می‌شود و به این ترتیب، جعبه لنز تماسی بهترین راهنما برای دانستن مدت زمان استفاده از آن است. این یک تصور اشتباه است که از لنزهای ماهانه باید «به مدت یک ماه یا بیشتر…» استفاده شود، زیرا سازنده توصیه می‌کند بیشتر از یک ماه از آن استفاده نکنید.

مدت زمان استفاده از لنز روزانه چقدر است؟

حداکثر زمان توصیه شده برای اکثر لنزهای روزانه 14 ساعت در 1 روز است.

لنزهای روزانه گزینه‌های عالی برای افرادی هستند که نمی‌خواهند به محلول لنز وابسته باشند و بدون اینکه یک بطری بزرگ محلول را با خود حمل کنند به همه جا می‌روند. همچنین، اگر به محلول لنزهای تماسی حساس هستید یا به آن آلرژی دارید، لنزهای روزانه برایتان مناسب است. در پایان روز، می‌تواند آسوده خاطر باشید، زیرا یک جفت لنز تازه منتظر شما هستند.

مدت زمان استفاده از لنزهای روزانه

مدت زمان استفاده از لنز دو هفته‌ای چقدر است؟

حداکثر زمان توصیه شده برای بیشتر لنزهای دو هفته‌ای 14 روز است.

لنزهای دوهفته‌ای مجموعه‌ای از مزایای منحصربه‌فرد را برای افرادی ارائه می‌دهند که می‌خواهند لنزهایشان مدت زمان بیشتری دوام بیاورد اما همچنان خواهان لنز جدید هستند. شما همچنان باید برای حفظ لنزهای خود هر شب به محلول لنزهای تماسی مراجعه کنید، اما لنزهای دوهفته‌ای به گونه‌ای طراحی شده اند که برای چشم شما راحت‌تر از لنزهای ماهانه باشند.

مدت زمان استفاده از لنز ماهانه چقدر است؟

حداکثر زمان توصیه شده برای لنزهای ماهانه 30 روز است.

لنزهای ماهانه یکی از قدیمی‌ترین روش‌های لنزهای تماسی و از محبوب‌ترین آن‌ها هستند. آنها به ویژه برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند هزینه کمتری برای لنزهای خود پرداخت کنند.

شما باید لنزهای قدیمی خود را با یک جفت جدید جایگزین کنید. اگر این لنزها بیشتر از یک روز در چشم‌هایتان بمانند خراب نمی‌شوند یا در چشم‌ها ذوب نمی‌شوند،اما رسوبات و پروتئین‌ها را جمع می‌کنند و با گذشت زمان، میزان اکسیژن رسیده به چشم را کاهش می‌دهند. این می‌تواند آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌ها، رشد رگ‌های خونی در چشم و التهاب و قرمزی مزمن کند که منجر به از دست دادن بینایی و عدم تحمل لنزهای تماسی می‌شود.

مدت زمان استفاده از لنزهای ماهانه
حداکثر زمان توصیه شده برای لنزهای ماهانه 30 روز است.

چند ساعت در روز می‌توانید با خیال راحت از لنزهای تماسی استفاده کنید؟

اکثر افراد‌ می‌توانند با خیال راحت به مدت 14 تا 16 ساعت در روز از لنزهای تماسی استفاده کنند. بهتر است شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب آنها را در اسرع وقت بردارید تا به چشمان خود فرصت تنفس بدون لنز را بدهید. برخی از افراد، به ویژه آنهایی که از خشکی مزمن چشم رنج می‌برند، فقط می‌توانند برای مدتی از لنزهای خود استفاده کنند. اگر با گذاشتن لنز به مدت چند ساعت در روز چشم‌ها احساس ناراحتی داشتن، آنها را زودتر بیرون بیاورید.

بیشتر بدانید: لنزهای ارتوکراتولوژی (شبانه یا شارژی) مناسب چه افرادی هستند؟

چند روز متوالی می‌توانید به طور مداوم لنزها را با خیال راحت بپوشید؟

خوابیدن با لنزهای تماسی به طور قابل توجهی خطر عفونت‌های جدی چشم را افزایش می‌دهد و تا حد امکان باید از آن اجتناب کنید.

اگر 30 روز گذشته از لنزهای خود استفاده کنید چه اتفاقی می‌افتد؟

استفاده از لنزهای ماهانه در 30 روز گذشته  بیش از آنچه باید باشد ممکن است باعث ایجاد تاری دید و احساس سوزش در چشم شود. همچنین مرطوب ماندن لنزها برای شما سخت‌تر شده که منجر به خشکی و تحریک چشم می‌شود. در نهایت، ممکن است به دلیل استفاده بیش از حد لنزهای تماسی، عفونت چشمی داشته باشید.

مدت زمان استفاده از لنزهای سالانه
اکثر افراد‌ی که خشکی چشم ندارند می توانند با خیال راحت به مدت 14 تا 16 ساعت در روز از لنز تماسی استفاده کنند.

اولین باری که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید چقدر می‌توانید آنها را داخل چشم‌هایتان بگذارید؟

استفاده از لنزهای تماسی برای اولین بار می‌تواند تجربه هیجان‌انگیزی باشد، اما مدتی طول می‌کشد تا چشمان شما به داشتن آنها عادت کنند. برای راحتی بیشتر برنامه تجویز شده توسط چشم پزشک را دنبال کنید. اگر با گذاشتن لنزها شروع به ناراحتی کردید یا باعث قرمزی یا تاری دید چشم‌هایتان شدند، هرگز به استفاده از لنزهای خود ادامه ندهید.

بیشتر بدانید: استفاده از لنز چشم برای اولین بار

ماندگاری لنزهای تماسی چقدر است؟

مدت زمان باز نشدن لنزها چقدر است؟ تمام لنزها دارای تاریخ انقضا هستند که به وضوح روی بسته بندی آنها چاپ شده است. یک لنز جدید حدود سه سال قبل از انقضا دوام خواهد داشت. هرگز نباید از لنزهای تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید.

به شرطی که به درستی از آنها مراقبت کنید، لنزهای باز شده باید یک روز، دو هفته یا یک ماه، بسته به زمان پیشنهادی سازنده، دوام داشته باشند.

ماندگاری لنزهای تماسی

هر چند وقت یک بار باید محلول لنز تماسی را عوض کنم؟

محلول لنز تماسی اغلب نادیده گرفته می‌شود اما چند نکته وجود دارد که هر دارنده لنز تماسی باید آن‌ها را بداند. اولاً، هرگز نباید لنز را بیش از یک هفته در محلول بگذارید. اگر لنزهای شما بیش از چند روز در محلول مانده است شب قبل از اینکه قصد استفاده از لنزهای خود را داشته باشید محلول خود را با مقدار تازه جایگزین کنید. علاوه بر این، تعویض منظم محلول برای سلامت چشم بسیار مهم است.

یکی دیگر از جنبه‌های مراقبت از لنز تماسی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، جالنزی است. آیا می‌دانستید که باید هر سه ماه یکبار جالنزی خود را تعویض کنید؟

پنج نکته مهم برای استفاده سالم از لنز تماسی:

  • لنزهای خود را تا آنجا که ممکن است در اوایل شب بیرون بیاورید.
  • تا حد امکان از خوابیدن با لنزها خودداری کنید. اگر باید با آنها بخوابید، مطمئن شوید که از لنز طراحی شده برای استفاده در طول شب استفاده می‌کنید. (لنزهای ارتوکراتولوژی، شبانه یا شارژی)
  • اگر چشمان شما قرمز، تحریک شده، حساس به نور یا دارای دید تار است، فوراً لنزهای خود را بردارید.
  • از لنزهای تماسی بعد از گذشت تاریخ انقضای آنها هرگز استفاده نکنید.
  • یک لنز یکبار مصرف روزانه باید هر روز دور انداخته شود.

منبع: How long can you wear contacts?

تازه‌ترین مطالب