• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

معاینه تخصصی چشم با دستگاه های بروز دنیا

تشخیص و تعیین نمره عینک با دستگاه های بروز دنیا در کلینیک هاکان کرمانشاه

انواع عیوب انکساری:

انواع عیوب انکساری، مشکلات بینایی هستند که زمانی رخ می‌دهند که شکل چشم به آن اجازه تمرکز خوب را نمی‌دهد. علت می‌تواند طول کره چشم (کوتاه‌تر یا بلندتر)، تغییر شکل قرنیه یا پیری عدسی باشد. چهار عیوب انکساری رایج عبارت‌اند از:

  • آستیگماتیسم بینایی را در تمام فواصل تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی رخ می دهد که قرنیه یا عدسی چشم نامنظم باشد و از خم شدن نور به درستی جلوگیری می کند.
  • دوربینی دید نزدیک را تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی رخ می دهد که کره چشم خیلی کوتاه است و باعث می شود نور به جای تمرکز بر روی شبکیه، در پشت شبکیه متمرکز شود.
  • نزدیک بینی دید از راه دور را تحت تأثیر قرار می دهد و زمانی رخ می دهد که کره چشم بیش از حد طولانی باشد و باعث می شود نور به جای تمرکز بر روی شبکیه جلوی شبکیه چشم متمرکز شود.
  • پیرچشمی دید نزدیک را تحت تأثیر قرار می دهد و با سخت شدن عدسی و کاهش انعطاف پذیری عدسی (با افزایش سن) رخ می دهد و بر توانایی آن برای تمرکز بر روی اجسام نزدیک تأثیر می گذارد.

تفاوت دید آستیگماتیسم ، دوربینی و نزدیک بینی

بررسی دستگاه های مختلف برای معاینه چشم:

1-اتورفرکتور

اتورفرکتور دستگاهی است که اپتومتریست ها برای اندازه‌گیری چگونگی تغییر نور هنگام ورود به چشم استفاده می‌کنند و تخمین دقیقی از نسخه شما ارائه می‌دهند. این یک نقطه شروع عالی برای اپتومتریست شما است که بقیه آزمایش‌های خود و اصلاح نهایی نسخه شما را در طول معاینه انجام دهد. گاهی اوقات، به‌ویژه هنگام آزمایش کودکان، به جای آزمایش خودکار با اتورفرکتور ، اپتومتریست شما ممکن است با تابش نور به چشمان شما از فاصله دور، انکسار را انجام دهد، که به آن رتینوسکوپی می‌گویند.

اتورفرکتور چگونه کار می کند؟

اتورفرکتور با نمایش تصویر در چشم کار می کند. پرتوهای نور حاصل از این تصویر از قرنیه، مردمک و عدسی چشم عبور می‌کند، از شبکیه پرتاب می‌شود و از طریق ساختارهای چشم به یک حسگر در خود رفرکتور باز می‌گردد. سپس خود رفرکتور این پرتو نور منعکس شده را، ارزیابی می کند. از این رو، تخمین دقیقی از نسخه شما ارائه می دهد.

اتورفرکتور چگونه کار می کند؟

2- رتینوسکوپ:

در مواردی که بیمار به دلیل شرایط جسمی یا روحی خاص قادر به ارائه بازخورد به اپتومتریست نیست، از رتینوسکوپ برای اندازه گیری عیوب انکساری و تعیین نسخه صحیح عینک یا لنز استفاده می شود. رتینوسکوپ از آینه ای تشکیل شده است که نور را به چشم می تاباند و در مرکز آن سوراخی دارد که از طریق آن چشم ها معاینه می شود.

معاینه چشم با رتینوسکوپ

3- افتالموسکوپ:

افتالموسکوپی یا فوندوسکوپی نوعی تست و بررسی چشمی است که به اپتومتریست‌ها و متخصصین چشم اجازه می‌دهد تا با استفاده از دستگاه فوندوسکوپ یا افتالموسکوپ داخل فوندوس چشمی و سایر ساختارهای چشمی را ببینند‌.

افتالموسکوپ ابزاری است که در تعیین سلامت شبکیه، زجاجیه و دیسک بینایی، نقش بسیار مهمی دارد. افتالموسکوپ‌ها دارای عدسی‌ها و آینه‌های سوراخ‌دار متعددی هستند که به اپتومتریست‌ها اجازه می‌دهند چشم‌ها را ببینند و بیماری‌های چشمی و سایر اندام های چشمی را تشخیص دهند.

4- نمودار اسنلن:

نمودار اسنلن یکی از رایج ترین ابزارهایی است که توسط اپتومتریست استفاده می شود. این نمودار فیزیکی یا دیجیتالی است که در حدود 20 فوت یا 6 متر دورتر از بیمار قرار می گیرد و دارای حروف الفبا به ترتیب کاهش اندازه است. در یک زمان، یک چشم بیمار پوشانده می شود در حالی که نسخه صحیح چشم دیگر مشخص می شود. بیماران موظفند کوچکترین حروفی را که می توانند بخوانند در حالی که اپتومتریست لنزهای مختلفی را در فریم عینک فلزی نصب شده روی صورت اعمال می کند.

معاینه چشم با نمودار اسنلن

دید 20/20 چیست؟

اندازه‌گیری بینایی 20/20، بینایی «کامل» در نظر گرفته می‌شود، اگرچه تنها نشان‌دهنده میزان دید شما از فاصله 20 فوتی است. چشم پزشک شما با استفاده از نمودار حرفی که به آن نمودار اسنلن نیز گفته می شود، که روی دیوار در فاصله 20 فوتی صندلی معاینه نصب شده است، میزان دید 20/20 را اندازه گیری می کند. اگر دید 20/20 دارید، می توانید حروفی را که اندازه آنها ⅜ اینچ (یا 9 میلی متر) هستند، در حالی که روی صندلی نشسته اید، به وضوح ببینید.

اگر بینایی شما 20/20 نباشد، پزشک توضیح خواهد داد که ممکن است یک عیب انکساری بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. عیوب انکساری مانع از خم شدن درست نور هنگام ورود به چشم شما می شود. خبر خوب این است که آزمایش انکسار پزشک شما را قادر می سازد تا نسخه اپتیکال دقیقی را که برای کمک به دید بهتر به شما نیاز دارید محاسبه کند.

اگر نیاز به معاینه چشم دارید جهت رزرو نوبت در مرکز اپتومتری هاکان کلیک کنید.

تازه‌ترین مطالب