• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

مزایای عینک برای چشم حساس به نور

عملکرد عینک حساس به نور

چشم‌ها یکی از با ارزش‌ترین اعضای بدن انسان هستند. در کنار سایر حواس ذاتی، بینایی به ما کمک می‌کند تا دنیا را ببینیم و در آن حرکت کنیم اما چشم‌ها در برخورد با طیف وسیعی از محیط‌ها، کار سختی دارند که برخی از آنها منجر به استرس و ناراحتی می‌شود؛ در این شرایط برخی افراد به عینک حساس به نور نیاز پیدا می‌کنند.

حساسیت به نور (فوتوفوبیا) چیست؟

همانطور که گفته شد، چشم‌ها وظیفه دارند در جهت‌یابی جهان به افراد کمک کنند. کارهایی مثل رفتن به داخل و خارج از خانه در روزهای آفتابی، خیره شدن به صفحه کامپیوتر در تمام روز، رانندگی در شب، تماشای تلویزیون و منابع نور را می‌توان از عوامل اصلی استرس در نظر گرفت که باعث ناراحتی چشم می‌شود. اگر ناراحتی در طول زمان با علائمی مانند درد شدید، سوزش، قرمز شدن چشم‌ها یا تاری دید همراه شود، ممکن است به عینک فوتوفوبیا نیاز پیدا کنید.

فتوفوبیا یک بیماری چشمی نیست، بلکه نشانه‌ای از عدم تحمل نور شدید است و با شرایط مختلف مرتبط است. تا حدودی، اکثر ما به نورهای روشن یا فلورسنت حساس هستیم، اما کسانی که از فتوفوبیا رنج می‌برند ممکن است طیف وسیعی از علائم را تجربه کنند از تحریک جزئی یا خفیف گرفته تا واکنش‌های ناتوان کننده جدی. علائم می‌تواند با سرگیجه، سردرد و میگرن، درد شدید چشم، پلک زدن بیش از حد، تاری و التهاب چشم همراه باشد.

عینک برای چشم حساس به نور
فتوفوبیا یک بیماری چشمی نیست، بلکه نشانه‌ای از عدم تحمل نور شدید است.

با توجه به اینکه فتوفوبیا بر هر فردی تأثیر متفاوتی می‌گذارد، چند راه حل برای مبارزه با حساسیت به نور وجود دارد مانند:

  • کاهش زمان صفحه نمایش و/یا تنظیم روشنایی در دستگاه‌های الکترونیکی
  • استفاده از عینک کامپیوتری یا عینک آفتابی برای فوتوفوبیا
  • انتخاب نور طبیعی برای تنظیمات داخلی در صورت امکان
  • اجرای قانون 20/20/20 توصیه شده توسط AAO
  • در نظر گرفتن عینک‌های Blue Light (مقابله با نور آبی ساطع شده توسط دستگاه‌های الکترونیکی)

نکته: در صورت تشدید علائم، باید به پزشک مراجعه کنید.

فقط به یاد داشته باشید، نمی‌توان به طور کامل از فوتوفوبیا جلوگیری کرد، اما می‌توان آن را مدیریت کرد. می‌توانید این کار را با انتخاب عینک آفتابی داخلی برای حساسیت به نور انجام دهید یا پیشنهادات بالا را امتحان کنید.

نور آبی از خورشید می‌آید (که همه ما در کودکی یاد گرفته‌ایم که به آن خیره نشویم)، اما همچنین از تمام دستگاه‌های الکترونیکی و چراغ‌های LED هم می‌آید و جلوه‌های زیادی از نور آبی وجود دارد. سوالات زیادی در مورد خطرات نور آبی و اثر نور آبی بر چشم پیش می‌آید. خوشبختانه، راه‌حل‌های فوق‌العاده‌ای برای مسدود کردن نور آبی (برای افرادی که تمام روز در مقابل صفحه‌نمایش دیجیتال قرار دارند) ارائه شده است.

مزایای عینک برای چشم حساس به نور
قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند ترشح ملاتونین را کاهش دهد.

بنابراین چگونه نور آبی واقعاً بر ما تأثیر می‌گذارد و آیا نور آبی بد است؟ در اینجا 5 روشی که نور آبی بر شما تأثیر می‌گذارد (چه متوجه شوید یا نه) آورده شده است:

خواب شما را برهم می‌زند: قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند ترشح ملاتونین (هورمون خواب طبیعی بدن) را کاهش دهد که باعث دشواری در به خواب رفتن، خوابیدن و احساس آرامش در صبح می‌شود.

می‌تواند باعث خستگی چشم‌ها شود: قرار گرفتن چشم‌ها در تمام طول روز با نور آبی رایانه می‌تواند باعث خستگی چشم دیجیتال شود. در این صورت چشم‌ها پس از خیره شدن به صفحه نمایش در طول روز احساس خستگی و کار بیش از حد می‌کنند.

منجر به تاری دید می‌شود: یکی دیگر از علائم فشار چشم دیجیتال تاری دید است، که افراد زیادی به آن مبتلا هستند.

باعث سردرد می‌شود: آیا تا به حال سردرد بعد از ظهر را بعد از ساعت‌ها کار با کامپیوتر تجربه کرده‌اید؟ یکی از تاثیرات چشمگیر فشار چشم دیجیتال این واقعیت است که می‌تواند باعث سردرد و میگرن ناشی از صفحه نمایش شود.

ارتباط بالقوه با دژنراسیون ماکولا دارد: ماکولا بخشی از شبکیه است که بخش مهمی از بینایی را تشکیل می‌دهد و بدون آن نمی‌توانیم چیزی ببینیم. البته هنوز باید تحقیقات بیشتری در مورد اثرات طولانی مدت نور آبی انجام شود تا تاثیر آن به طور کامل درک شود.

مزایای عینک حساس به نور
قرار گرفتن چشم‌ها در تمام طول روز با نور آبی رایانه می‌تواند باعث خستگی چشم دیجیتال شود.

مزایای عینک حساس به نور

نور نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و بسته به سطح حساسیت فرد، نور روشن می‌تواند ناتوان کننده باشد و بر نحوه زندگی روزمره او تأثیر بگذارد. ما اغلب با نور روشن روبرو هستیم که خارج از کنترل ماست. به عنوان مثال، شکستن ابرها که به خورشید اجازه می‌دهد تا از طریق آن بتابد، قدم زدن در فروشگاهی که دارای چراغ‌های فلورسنت خیره کننده است، یا برخورد با چراغ‌های جلو در هنگام رانندگی در شب. گفته می‌شود، با استفاده از عینک مناسب برای حساسیت به نور، کارهای روزانه شما آسان‌تر می‌شود.

اگرچه بهترین گام برای مقابله با حساسیت به نور فهمیدن علت‌های زمینه‌ای است، اما چندین مطالعه نشان داده است که عینک‌های حساس به نور (همچنین به عنوان عینک‌های حساس به نور فلورسنت هم شناخته می‌شوند) ممکن است در کاهش ناراحتی مفید باشند.

بسیاری از مبتلایان ادعا کرده‌اند که این عینک‌ها باعث کاهش درد میگرن و سردرد، کاهش درد مرتبط با فشار چشم، کاهش آبریزش چشم، تاری و خستگی چشم، افزایش توانایی بینایی در فضای باز و مجهز بودن بهتر برای رانندگی در شب می‌شوند. اگر به دنبال بهترین عینک آفتابی برای چشم‌های حساس به نور هستید، بهتر است فناوری لنز را در نظر بگیرید و به دنبال کاهش تابش نور، فیلتر نور آبی، محافظت در برابر UVA و UVB، لنزهای پلاریزه یا محافظت 360 درجه باشید.

عملکرد عینک حساس به نور
بهترین گام برای مقابله با حساسیت به نور فهمیدن علت‌های زمینه‌ای است.

عینک حساس به نور چگونه کار می‌کند؟

اکنون که بررسی کردیم عینک‌های حساس به نور چه کاری انجام می‌دهند، زمان آن رسیده است که نحوه عملکرد آنها را درک کنیم. درک طیف نور مرئی (طیف نوری که می‌توانیم به صورت مرئی ببینیم) اولین قدم است.

به عنوان یک نمای کلی، طیف نور مرئی از تمام رنگ‌های رنگین کمان تشکیل شده است. امواج نور قرمز در سمت چپ نشسته‌اند. همانطور که به سمت راست حرکت می‌کنید، نور نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش، با رنگ‌های دیگر در بین آنها دیده می‌شود. رنگ‌هایی که به طور طبیعی می‌بینیم در امتداد طیف نور مرئی با توجه به طول موج انرژی آنها قرار می‌گیرند – نور UV (فرابنفش) کوتاه‌ترین طول موج را دارد، در حالی که قرمز طولانی‌ترین طول موج را دارد.

نور ماوراء بنفش که از خورشید می‌آید، انرژی قابل توجهی را با خود حمل می‌کند که می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و چشم را بسوزاند. نور آبی که در کنار نور ماوراء بنفش در طیف نور مرئی قرار دارد، به همان اندازه انرژی دارد و بدون محافظت مناسب از چشم می‌تواند خطرات مشابهی ایجاد کند. عینک‌های داخلی و عینک‌های آفتابی برای چشم‌های حساس اغلب دارای رنگ یا فیلتر دقیقی به نام FL-41 هستند که برای فیلتر و مسدود کردن طول موج‌های سبز-آبی، نور فلورسنت، نور LED، نور روشن خورشید و سایر نورهای انعکاسی (که ممکن است روی چشم‌ها تأثیر بگذارند) طراحی شده است.

جدای از مهار آسیب چشم، ممکن است تعداد میگرن‌ها کاهش یابد، همراه با کاهش سایر علائمی که فتوفوبیا را تشدید می‌کنند. بهترین عینک آفتابی برای چشم‌های حساس یا عینک‌های داخلی عینک‌هایی هستند که به طور کامل از چشم‌ها محافظت می‌کنند و همچنین به تسکین علائم دردناک مرتبط با حساسیت به نور کمک می‌کنند.

منبع: light sensitivity glasses

تازه‌ترین مطالب