• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

روش صحيح مراقبت از لنزهای رنگی چگونه است؟

مراقبت از لنزهای رنگی

اگر لنزهای تماسی رنگی خود را به درستی تمیز، ضدعفونی و نگهداری نکنید، ممکن است به عفونت چشمی مبتلا شوید، بنابراین دستورالعمل‌های ارائه دهنده مراقبت از چشم خود را دقیقا رعایت کنید.

مراقبت از لنزهای تماسی رنگی اصلاً سخت نیست. با این حال، مراقبت مناسب از لنزهای رنگی بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است چشمان شما تحریک شده یا حتی عفونی شود. نحوه مراقبت از لنزهای رنگی خود را ساده و سریع کشف کنید.

چه از لنزهای رنگی Freshlook استفاده کنید، چه از رنگ‌های Acuvue 2 و چه از لنزهای رنگی یا جلوه‌های ویژه سفارشی، مراقبت از آنها دقیقاً یکسان است. تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک محلول لنز تماسی خوب، یک کیف لنز تماسی، یک جفت موچین پلاستیکی نرم و چند دقیقه زمان است.

ابتدا باید از محلول لنز تماسی مناسب برای تمیز کردن لنزهای رنگی خود و نگهداری آنها در شب استفاده کنید. هرگز از آب معمولی استفاده نکنید – این آب پر از باکتری است و لنزهای شما را به درستی تمیز نمی‌کند.

بهترین محلول لنز برای استفاده، یک محلول چند منظوره بدون مالش است، مانند Opti-Free Express No-Rub. بیشتر محلول‌ها از شما می‌خواهند که لنزهای خود را روی کف دست خود بمالید تا آنها را تمیز کنید. با این حال، مالش می‌تواند به رنگ لنز آسیب برساند، به همین دلیل شما به یک محلول لنز بدون مالش نیاز دارید. همچنین ایده خوبی است که محلولی با علامت “برای چشم‌های حساس” را تهیه کنید – حتی اگر چشمان شما حساس نباشد، نمی‌تواند آسیب ببیند. اگر هر روز از لنزهای تماسی رنگی خود استفاده می‌کنید، یک بطری بزرگ تهیه کنید. با این حال، اگر آنها را فقط برای موقعیت‌های خاص می‌پوشید، بهتر است از یک بطری کوچک‌تر استفاده کنید، زیرا پس از باز شدن محلول لنز، فقط برای شش ماه قابل استفاده است.

روزهایی که به یک محلول نمکی برای نگهداری لنزهای خود و یک پاک کننده برای تمیز کردن آنها نیاز داشتید، دیگر گذشته است – محلول‌های چند منظوره جای آنها را گرفته‌اند. یک محلول چند منظوره می‌تواند لنزهای رنگی شما را ضدعفونی کند و تجمع پروتئین را از بین ببرد، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید این است که لنزهای خود را یک شب در محفظه‌ای با محلول تازه قرار دهید. حتما محلول لنزهای تماسی نرم را خریداری کنید، زیرا محلول‌های لنزهای سخت فرمول متفاوتی دارند.

اگر از لنزهای تماسی یکبار مصرف مانند Freshlook Colorblends یا Acuvue 2 Colors استفاده می‌کنید، محلول چند منظوره کافی است. اگر از لنزهای رنگی دستی گران‌تری استفاده می‌کنید که قرار است یک سال دوام داشته باشند، باید از قرص‌های حذف پروتئین نیز استفاده کنید تا عمر لنزهای خود را طولانی‌تر کنید. این به ویژه در مواردی توصیه می‌شود که هر روز از لنزهای رنگی خود استفاده می‌کنید. این قرص‌ها پاک کننده آنزیمی یا آنزیمی نامیده می‌شوند. خیساندن لنزهای خود در این نوع پاک کننده، یک بار در ماه، رنگ را برای چندین ماه زنده و روشن نگه می‌دارد.

برای نگهداری لنزهای رنگی خود به یک کیف لنز نیاز دارید. بهتر است از یک کیس با درب پیچ‌دار استفاده کنید تا محلول نشتی نداشته باشد. اگر چندین لنز رنگی دارید، می‌توانید هر کیس را برچسب بزنید یا قاب‌های رنگی بگیرید. شما باید حداقل هفته‌ای یک بار کیف خود را با صابون بشویید و بگذارید چند دقیقه در آب جوشیده بماند تا باکتری‌ها از بین برود، سپس بگذارید قبل از گذاشتن دوباره لنز خشک شود. ممکن است ایده خوبی باشد که یک لنز اضافی به همراه داشته باشید. کیس، پر از محلول، همیشه همراه شماست – فقط در صورتی که لنز رنگی شما در چشم شما جمع شد یا گرد و غبار زیر آن قرار گرفت می‌توانید هر زمان که بخواهید لنزهای خود را بیرون بیاورید.

مراقبت از لنزهای رنگی

خطرات لنزهای تماسی رنگی

لنزهای تماسی قدیمی یا نامناسب می‌توانند چشم شما را خراش دهند، همچنین ممکن است باعث رشد رگ‌های خونی به قرنیه شوند، وضعیت خطرناکی که بینایی شما را تهدید می‌کند.

ممکن است بعضی قطره‌های چشمی لنزهای تماسی شما را دچار مشکل کنند، پس بهتر است هنگام استفاده از لنزهای تماسی از هر نوع قطره چشمی دیگری خودداری کنید. با این حال، می‌توانید طبق توصیه چشم پزشک از قطره‌های مرطوب کننده یا قطره‌های روان کننده بدون مواد نگهدارنده استفاده کنید.

اگر چشمان شما بسیار قرمز، دردناک یا حساس به نور است و آبریزش دارد، لنزهای تماسی خود را بردارید و فوراً با چشم پزشک تماس بگیرید. اگر دیدتان تار شده است یا از چشم‌هایتان ترشحات (تراوش یا چرک) خارج می‌شود، نیز همین کار را انجام دهید. اینها می‌توانند علائم جدی مشکلات چشمی باشند.

از لنزهای رنگی خود به درستی مراقبت کنید.

قبل از قرار دادن مجدد لنز، باید لنز تماسی خود را تمیز و ضد عفونی کنید. برای این کار محلول‌های پاک کننده مختلفی وجود دارد. انتخاب محلول به نوع لنز مورد استفاده شما بستگی دارد، اگر آلرژی دارید یا چشمان شما تمایل به تشکیل رسوبات پروتئینی دارند با چشم پزشک خود مشورت کنید که باید از چه نوع محلول‌های پاک کننده‌ای استفاده کنید.

برای جلوگیری از عفونت‌های خطرناک چشم، مراقب تمیز کردن و نگهداری صحیح لنزهای خود باشید.

در اینجا موارد مهمی ذکر شده است که باید انجام دهید:

  • دستورالعمل را دنبال کنید.
  • برنامه‌ای را که چشم پزشک برای استفاده و تعویض لنز به شما می‌دهد رعایت کنید.
  • دستورالعمل‌های پزشک، سازنده لنزهای تماسی و سازنده محلول تمیزکننده لنز را برای تمیز کردن و نگهداری لنزها دنبال کنید. اگر لنزهای خود را برای مدت طولانی در قاب نگه می‌دارید، دستورالعمل‌های آن را بخوانید تا ببینید آیا باید قبل از پوشیدن، آن‌ها را دوباره ضدعفونی کنید. اگر لنزهای تماسی خود را به مدت 30 روز یا بیشتر بدون ضدعفونی مجدد نگهداری کرده‌اید، هرگز از آنها استفاده نکنید.
  • قرارهای معاینه چشم خود را فراموش نکنید. لنزهای تماسی می‌توانند به مرور زمان پیچ و تاب بخورند و قرنیه شما را تغییر شکل دهند. برای اینکه مطمئن شوید لنزهای شما به درستی گذاشته می‌شوند و نسخه شما مناسب است، به طور منظم به چشم پزشک مراجعه کنید.
  • هنگام پوشیدن لنزهای تماسی از دوش گرفتن، شنا کردن، استفاده از وان آب گرم یا انجام هر کاری که در آن آب وارد چشمان شما می‌شود خودداری کنید.
  • با لنزهای روزانه نخوابید.
  • لنزها را با دقت تمیز و دوباره خیس کنید.
  • دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و قبل از دست زدن به لنزهای تماسی با حوله بدون پرز خشک کنید.
  • مهم نیست که چه نوع محلول تمیزکننده لنز را خریداری می‌کنید، از روش تمیز کردن «مالیدن و آبکشی» استفاده کنید. لنزهای تماسی خود را با انگشتان تمیز مالش دهید، سپس لنزها را قبل از خیس کردن با محلول بشویید. از این روش استفاده کنید حتی اگر محلولی که استفاده می‌کنید از نوع “بدون مالش” باشد.
  • هرگز لنزهای خود را در دهان خود قرار ندهید تا آنها را خیس کنید. بزاق (تف) محلول استریل نیست.
  • لنزها را در آب (شیر آب یا آب استریل) نشویید یا نگهداری نکنید.
  • هرگز از محلول نمک خانگی استفاده نکنید.
  • برای ضد عفونی کردن لنزهای خود از محلول نمکی یا قطره‌های مرطوب کننده مجدد استفاده نکنید زیرا ضدعفونی کننده نیستند.
  • هر بار که لنزهای تماسی خود را تمیز و ضدعفونی می‌کنید از محلول جدید استفاده کنید. هرگز از محلول قدیمی استفاده مجدد نکنید.
  • محلول لنز تماسی را در بطری دیگری نریزید. محلول دیگر استریل نخواهد بود.
  • اطمینان حاصل کنید که نوک بطری محلول به هیچ سطحی برخورد نمی‌کند. در زمانی که از آن استفاده نمی‌کنید، بطری را محکم بسته نگه دارید.
  • مراقب ظرف نگهدارنده لنزهای خود باشید.
  • قاب لنز تماسی خود را تمیز نگه دارید. آن را با محلول لنز تماسی استریل (نه آب لوله کشی) بشویید سپس درب خالی را باز بگذارید تا در هوا خشک شود.
  • کیف را حداقل هر 3 ماه یکبار یا در صورت ترک خوردن یا آسیب دیدگی فورا تعویض کنید.

روش صحيح مراقبت از لنزهای رنگی

آیا لنزهای تماسی برای شما مناسب هستند؟

میلیون‌ها نفر استفاده از لنزهای تماسی را انتخاب می‌کنند با این حال، آنها برای همه افراد مناسب نیستند. ممکن است به دلایل زیر نتوانید آنها را بپوشید:

  • عفونت‌های چشمی زیادی دارید.
  • آلرژی شدید یا خشکی چشم دارید که درمان آن سخت است.
  • در جایی کار یا زندگی می‌کنید که گرد و خاک بسیار زیاد است.
  • شما نمی‌توانید به درستی از لنزهای تماسی خود مراقبت کنید.
  • قرنیه و لایه اشکی شما باید سالم باشد تا راحت باشید و با لنزهای تماسی به وضوح ببینید.

برای استفاده ایمن از لنزهای تماسی، باید متعهد باشید که از آنها به درستی مراقبت کنید و در صورت نیاز آنها را تعویض کنید. با چشم پزشک یا سایر متخصصان مراقبت از چشم صحبت کنید تا در مورد نیازها و انتظارات بینایی خود صحبت کنید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا لنزهای تماسی گزینه خوبی برای شما هستند یا خیر. اگر در شهر کرمانشاه ساکن هستید می‌توانید با مراجعه به کلینیک اپتومتری هاکان تمام سوالات خود را بپرسید.

منبع: how to take care of contact lenses

فروشگاه ایران لنز

معتبرترین فروشگاه اینترنتی لنز های رنگی، طبی و محصولات جانبی لنز

تازه‌ترین مطالب