• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

بررسی 10 علت آبریزش چشم، راه های تشخیص و درمان آن

بررسی 10 علت آبریزش چشم، راه های تشخیص و درمان آن

آیا تا به حال تجربه اشک ریزش داشته اید؟ آیا اشک های شما طوری سرریز می شود که انگار دارید گریه می کنید؟ سپس ممکن است دچار اپی فورا شده باشید. Epiphora یا آبریزش چشم یکی از شایع ترین مشکلات چشمی به ویژه در افراد مسن است.

اشک به حفظ تغذیه، مرطوب شدن و ایمن ماندن چشم ها از ذرات خارجی کمک می کند. برخی از احساسات مانند غم و اندوه، شادی و عصبانیت می توانند باعث شوند که چشمان شما اشک کند. گذراندن زمان زیاد در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر نیز می تواند اشک شما را در بیاورد.

چشمان ما همچنین وقتی چیزی به سطح چشم می‌افتد، به طور خودکار اشک تولید می‌کند، مانند گرد و غبار، دود، ذره‌ای خاک، مژه و غیره. اینها همه طبیعی هستند.

هنگامی که ذره تحریک کننده خارج شد یا زمانی که بتوانید پس از گذراندن مدتی در مقابل رایانه خود به چشم خود استراحت دهید، آب چشم ها متوقف می شود. برای دیگران اینطور نیست. برخی افراد اشک ریزش کنترل نشده را تجربه می کنند.

اگرچه برخی ممکن است آبریزش چشم یا اپی فورا را یک مشکل جزئی بدانند، اما همچنان می تواند زندگی روزمره فرد را تحت تاثیر قرار دهد. چه چیزی باعث آبریزش چشم می شود؟ ممکن است چندین دلیل بالقوه برای فردی وجود داشته باشد که دچار آبریزش چشم شود. برای درک بیشتر در مورد این عارضه، ادامه مطلب را بخوانید، زیرا در مورد علل، تشخیص و درمان آن صحبت می کنیم.

بررسی علل آبریزش چشم:

شرایط متعددی می تواند باعث آبریزش چشم شود. می تواند یک یا چند مورد از موارد زیر باشد.

1- خشکی چشم:

چرا وقتی چشمان شما خشک است، از چشمانتان اشک می‌ریزد؟ بله، این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما بیماری خشکی چشم اغلب منجر به آبریزش شدید چشم می شود. خشکی چشم می تواند تحریک کننده و ناراحت کننده باشد. به عنوان پاسخ طبیعی بدن، چشم ها شروع به تولید اشک های بیشتری برای خلاص شدن از تحریک می کنند. علاوه بر آبریزش بیش از حد چشم ها و سوزش مداوم، بیماری خشکی چشم نیز می تواند باعث مشکلات بینایی، سوزش، التهاب و قرمزی شود.

آبریزش چشم ها می تواند ناشی از جبران بیش از حد خشکی چشم باشد.

2- مجاری اشک مسدود شده:

مجاری اشکی سیستم تخلیه طبیعی چشم است. آنها سوراخ های کوچک گوشه چشم شما هستند. غدد اشکی اشک تولید می کنند، سپس روی سطح چشم شسته می شوند و سپس از طریق مجاری اشکی تخلیه می شوند. در صورت مسدود شدن مجاری اشک، اشک در سطح چشم جمع شده و سپس سرریز می شود. عوامل مختلفی مانند افزایش سن، التهاب، عفونت، آسیب و غیره باعث انسداد مجاری اشکی می شوند.

این شایع ترین علت آبریزش چشم در نوزادان است. نوزادان، به ویژه نوزادان تازه متولد شده، مستعد مسدود شدن مجاری اشکی هستند، اما اغلب خود به خود برطرف می شوند. اگر این عارضه برطرف نشد پیشنهاد می شود حتما به اپتومتریست یا چشم پزشک مراجعه نمایید.

مجاری اشک مسدود شده در کودکان و بزرگسالان

3- اکتروپیون و انتروپیون:

پلک ها به عنوان شیشه جلوی چشم عمل می کنند. آنها هنگام پلک زدن اشک را از سطح چشم پخش می کنند و رطوبت اضافی را از بین می برند. مشکلات پلک می تواند باعث آبریزش چشم شود. اکتروپیون و آنتروپیون شرایطی هستند که بر روی پلک ها تأثیر می گذارند.

تفاوت چشم سالم با اکتروپیون و انتروپیون
تفاوت چشم سالم با اکتروپیون و انتروپیون

با اکتروپیون، پلک پایین به سمت بیرون می چرخد. این امر باعث افتادگی یا افتادگی پلک‌های پایینی می‌شود و پاک کردن تمام چشم هنگام پلک زدن برای پلک‌ها سخت می‌شود.

از سوی دیگر، انتروپیون چرخش پلک پایینی به داخل در مقابل کره چشم است. با انتروپیون، مژه ها تمایل دارند که به طور مداوم روی چشم مالیده شوند.که باعث تحریک چشم می شود و گاهی اوقات می تواند به قرنیه آسیب برساند. هر یک از این دو مشکل پلک می تواند باعث آبریزش چشم شود.

اکتروپیون و انتروپیون چشم
اکتروپیون و انتروپیون چشم

4- چشم صورتی:

چشم صورتی نیز به عنوان ورم ملتحمه شناخته می شود که نوعی التهاب چشم است. آبریزش چشم یکی از علائم شایع ورم ملتحمه است. سایر علائم شامل مخاط بیش از حد در چشم، قرمزی پلک های داخلی و تاری دید است. ویروس هایی مانند سرماخوردگی معمولی عامل اصلی بیشتر موارد چشم صورتی هستند. ممکن است چندین روز تا چند هفته طول بکشد تا این بیماری برطرف شود.

ورم ملتحمه یا چشم صورتی
ورم ملتحمه یا چشم صورتی

5- آلرژی:

قرار گرفتن در معرض آلرژن های بالقوه مانند گرده، گرد و غبار، بخار، حیوانات خاص و سایرین می تواند برخی از علائم را ایجاد کند. ریزش بیش از حد اشک یکی از از واکنش های آلرژیک رایج است. علاوه بر این، آلرژی همچنین می تواند باعث قرمزی، تورم و سوزش چشم شود.

6- گل مژه:

این توده های قرمز دردناک در امتداد پلک نیز می توانند باعث آبریزش بیش از حد چشم شوند. گل مژه معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود و به طور طبیعی پس از یک یا دو روز تا زمانی که آن را به حال خود رها کنید ناپدید می شوند. استفاده از کمپرس گرم روی چشم می تواند به کاهش درد کمک کند.

گل مژه یکی از علت های شایع اشک ریزش

7- فلج بل (فلج شدن عصب صورت):

این وضعیت می تواند باعث ضعیف شدن یا فلج شدن عضلات صورت به دلیل آسیب عصبی شود. همچنین باعث افتادگی یا سفت شدن صورت در سمت آسیب دیده می شود. فلج بل همچنین می تواند چشم ها را به شکل اشک ریزش زیاد، بیماری خشکی چشم یا ناتوانی در بستن چشم تحت تأثیر قرار دهد.

8- سندرم شوگرن:

این بیماری خودایمنی زمانی رخ می‌دهد که سیستم ایمنی محافظ معمولاً به اشتباه به بدن فرد حمله می‌کند. سندرم شوگرن به ویژه به غدد مسئول تولید اشک و بزاق حمله می کند. این منجر به خشکی دهان، خشکی چشم یا آبریزش شدید چشم می شود.

9- داروها:

برخی از داروها نیز می توانند به عنوان یک عارضه جانبی باعث آبریزش چشم شوند. از جمله این داروها می توان به داروهای شیمی درمانی، اپی نفرین، اکوتیوفات یدید و پیلوکارپین اشاره کرد.

10-سایر علل بالقوه:

شرایط آب و هوایی مانند زمستان، باد شدید، آفتاب بیش از حد یا هوای غبارآلود نیز می تواند چشم را تحریک کند تا اشک بیشتری تولید کند. فشار بیش از حد چشم، به عنوان مثال، ناشی از کار، همچنین می تواند باعث تولید اشک بیش از حد چشم شود. سایر عوامل محیطی مانند نور روشن، دود، تهویه مطبوع و قرار گرفتن در معرض اجسام خارجی مانند مواد شیمیایی، گازها یا مایعات می‌توانند باعث تحریک چشم شوند که در نتیجه منجر به آبریزش چشم می‌شود.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

آبریزش چشم ها معمولا موقتی است و به خودی خود یا زمانی که علت آن درمان شود بهتر می شود. با این حال، بهتر است در صورت تداوم بیماری و در صورت تجربه هر یک از موارد زیر با یک متخصص چشم یا اپتومتریست مشورت کنید.

  • قرمزی و ترشح زیاد همراه با اشک ریزش
  • درد شدید همراه با آبریزش چشم
  • اختلالات بینایی و از دست دادن دید
  • کبودی دور چشم
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • اشک چشم همراه با سردرد شدید

تشخیص علائم و علت آبریزش چشم شما نیز می تواند بهترین درمان را برای شرایط خاص شما تعیین کند.

تشخیص:

در صورتی که آبریزش چشم به خودی خود برطرف نشود، پزشک چشم شما یک معاینه فیزیکی و چشمی را برای تشخیص درست وضعیت شما انجام می دهد. پزشک شما همچنین آزمایشاتی را بر روی اشک های شما انجام می دهد تا کیفیت و کمیت آنها را بررسی کند.

متخصص مراقبت از چشم معمولاً در مورد آسیب های اخیر چشم یا شرایط سلامتی یا مصرف دارو سؤال می کند. مهم است که به پزشک خود تا حد امکان دقیق پاسخ دهید.

پس از تشخیص، پزشک می تواند داروهایی را برای کمک به اشک چشم شما تجویز کند یا درمان های دیگری را برای مقابله با علت اصلی پیشنهاد کند.

بررسی مهم ترین دلایل اشک ریزش شدید چشم

درمان آبریزش چشم:

درمان آبریزش چشم بستگی به علت اصلی و شدت آن دارد. در برخی موارد، چشم پزشکان ممکن است توصیه کنند که فقط منتظر بمانید و بر پیشرفت آن نظارت کنید. در موارد دیگر، آنها ممکن است یکی از درمان ها و راه حل های زیر را توصیه کنند.

  • تجویز قطره های چشمی
  • دارو برای آلرژی
  • آنتی بیوتیک برای عفونت چشم
  • برای درمان گرفتگی مجاری اشک، کمپرس گرم با حوله مرطوب یا پارچه
  • برداشتن مژه هایی که به سمت داخل در حال رشد هستند یا هر جسم خارجی که در چشم قرار گرفته است.
  • جراحی برای اصلاح جایگذاری پلک به دلیل اکتروپیون یا آنتروپیون
  • داکریوسیستورینوستومی (DCR) یا جراحی که یک سیستم زهکشی جدید برای اشک ایجاد می کند تا قسمت مسدود شده مجرای اشکی را دور بزند.
  • گزینه های دیگر برای دلایل خاص مانند درمان خشکی چشم

آب‌ریزش چشم‌ها ممکن است یک بیماری ساده به نظر برسد که نیازی به توجه زیادی ندارد، اما برای برخی می‌تواند واقعاً آزاردهنده باشد، مخصوصاً اگر به یک مشکل مزمن تبدیل شود.

اگر آبریزش چشم بعد از چند روز بهتر نشد، به ویژه اگر علائم دیگری را تجربه کردید، با یک متخصص چشم مشورت کنید.

رزرو نوبت در کلینیک اپتومتری هاکان از طریق وب سایت پذیرش 24 یا تماس با واحد پذیرش کلینیک

منبع

10 Causes of Watery Eyes: Diagnosis and Treatment

 

تازه‌ترین مطالب