• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

برای تشخیص مشکلات بینایی کودک چه زمانی به اپتومتریست مراجعه کنیم؟

مشکلات بینایی کودک

آیا می‌دانستید نوزادان از بینایی بیشتر از مجموع تمام حواس دیگرشان چیزی یاد می‌گیرند؟ پس جای تعجب نیست که بینایی برای رشد یک کودک عضوی حیاتی است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته 20 درصد از کودکان مشکلات بینایی ناشناخته دارند، بنابراین مراجعه کودک به اپتومتریست یک حرکت هوشمندانه است. آن‌ها می‌توانند مشکلات بینایی کودک را (که ممکن است فرزندتان نتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند)، تشخیص داده و اصلاح کنند.

چشم پزشکان از ابزارها و ارزیابی‌های بالینی و تشخیصی خاص برای تعیین سلامت چشم و توانایی‌های بینایی کودک استفاده می‌کنند. از آنجا که بسیاری از مهارت‌های یادگیری به قدرت مهارت‌های بینایی مانند بینایی دوچشمی، حرکات دقیق چشم، توانایی دیدن اشیاء دور و غیره بستگی دارد، پزشکان توصیه می‌کنند که کودکان حتی قبل از رسیدن به سن مدرسه اولین معاینه چشم خود را انجام دهند.

چه زمانی کودکان باید آزمایش جامع چشم انجام دهند؟

چشم‌های کودک در اولین ساعات بعد از تولد، بعد از چند هفته و در طی سال‌های زندگی چندین بار بررسی می‌شود.

در عرض 72 ساعت پس از تولد
به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی نوزاد، چشم‌های کودک برای هر گونه مشکل فیزیکی آشکار بررسی می‌شود.

بین 6 تا 8 هفتگی
این یک معاینه فیزیکی برای بررسی مشکلات آشکار است که بلافاصله پس از تولد مشخص نشده است.

حدود 1 سال یا بین 2 تا 2 سال و نیم
ممکن است از شما بپرسند که آیا در مورد بینایی فرزندتان به عنوان بخشی از بررسی سلامت و رشد فرزندتان نگرانی دارید یا خیر. در صورت لزوم می‌توان آزمایش‌های چشمی را ترتیب داد.

حدودا 4 یا 5 سالگی
ممکن است چشم‌های کودک بلافاصله پس از شروع مدرسه معاینه شود، این بررسی، غربالگری بینایی نامیده می‌شود و کاهش دید یک یا هر دو چشم را بررسی می‌کند. هدف این است که هر گونه مشکلی را زود تشخیص دهیم تا در صورت نیاز بتوان آن را درمان کرد.

غربالگری بینایی معمولاً در مدرسه انجام می‌شود اما در همه مدرسه‌ها این اتفاق نمی‌افتد. اگر بینایی فرزندتان در مدرسه بررسی نشد، او را برای معاینه چشم نزد اپتومتریست خود ببرید.

مشکلات بینایی کودک

تست مناسب برای تشخیص مشکلات بینایی کودک

آزمایش چشم کودکان خردسال لزوماً شامل ردیف‌هایی از حروف نیست که ما در بزرگسالی به آنها عادت کرده‌ایم. در عوض، اپتومتریست، مجموعه‌ای از تست‌های بینایی را متناسب با سن کودک تطبیق می‌دهد.

آن‌ها وضوح دید (یا دقت بینایی)، توانایی تمرکز و درک عمق و رنگ را بررسی می‌کنند – با استفاده از کارت‌هایی با نمادها، تصاویر یا اعداد.

اپتومتریست همچنین از ابزارها و وسایلی برای بررسی سلامت چشم‌های کودک استفاده می‌کند و مطمئن می‌شود که هیچ نشانه‌ای از بیماری چشمی یا سایر ناهنجاری‌ها وجود ندارد.

خانواده‌ها با مراجعه به موقع، در سنین پایین‌تر به پزشکان اپتومتریست ما در کلینیک اپتومتری هاکان در کرمانشاه می‌توانند از یک مشاوره تخصصی چشمی در سطح بالا و با کیفیت و کم هزینه بهره‌مند شوند و یک فرایند رشد سالم چشمی و مغزی و به تبع آن پیشرفت تحصیلی آینده کودکان خود را تضمین کنند. برای موفقیت فرزندتان از همین حالا در هر گروه سنی که قرار دارد برنامه ریزی کنید.

بیماری‌ها و مشکلات شایع چشم در کودکان

نزدیک بینی (یا میوپیا)، دوربینی (یا هایپروپیا) و آستیگماتیسم (یا تحریف دید) شایع‌ترین مشکلات بینایی کودکان هستند. خبر خوب؟ یک اپتومتریست به راحتی می‌تواند آنها را تشخیص دهد و اصلاح کند.

موارد دیگری که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

آمبلیوپی (تنبلی چشم)

آمبلیوپی (همچنین تنبلی چشم نیز نامیده می‌شود) نوعی از بینایی ضعیف است که معمولاً در یک چشم اتفاق می‌افتد و به ندرت هر دو چشم را درگیر می‌کند. این وضعیت زمانی ایجاد می‌شود که در نحوه کار مغز و چشم با هم اختلال ایجاد شود و مغز نمی‌تواند بینایی را از یک چشم تشخیص دهد. با گذشت زمان، مغز بیشتر و بیشتر به چشم قوی‌تر متکی می‌شود در حالی که بینایی در چشم ضعیف‌تر بدتر می‌شود.

به آن “چشم تنبل” می‌گویند زیرا چشم قوی‌تر بهتر عمل می‌کند. اما افراد مبتلا به آمبلیوپی تنبل نیستند و نمی‌توانند نحوه عملکرد چشم خود را کنترل کنند.

آمبلیوپی از دوران کودکی شروع می‌شود و شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی در کودکان است. از هر 100 کودک تا 3 نفر به آن مبتلا هستند. خبر خوب این است که درمان زودهنگام به خوبی جواب می‌دهد و معمولا از مشکلات بینایی طولانی مدت جلوگیری می‌کند.

تشخیص مشکلات بینایی کودک

استرابیسم (چرخش چشم)

این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که دو چشم با هم به عنوان یک تیم کار نمی‌کنند. در صورت تشخیص زودهنگام، معمولاً این بیماری را می‌توان با ورزش اصلاح کرد، در غیر این صورت می‌تواند منجر به تنبلی چشم یا سایر مشکلات بینایی طولانی مدت شود.

استرابیسم زمانی صورت می‌گیرد که چشم‌ها در یک راستا قرار نمی‌گیرند یا یک یا هر دو چشم سرگردان هستند. چشم‌ها ممکن است برگردند:

  • درونی (به نام esotropia یا “چشم متقابل”)
  • بیرونی (اگزوتروپی)
  • بالا (هیپرتروپی)
  • پایین (هیپوتروپی)

وقتی چشم‌ها روی هم قرار نمی‌گیرند، چشم مستقیم یا صاف‌تر غالب می‌شود. قدرت بینایی (تیزبینی) این چشم طبیعی می‌ماند زیرا چشم و ارتباط آن با مغز همانطور که باید کار می‌کند. با این حال، چشم ناهماهنگ یا ضعیف‌تر، آنطور که باید تمرکز نمی‌کند و ارتباط آن با مغز به درستی شکل نمی‌گیرد.

گاهی اوقات استرابیسم (streh-BIZ-mis) بسیار قابل توجه است. استرابیسم معمولاً زمانی که زود تشخیص داده شده و درمان شود قابل رفع است. اگر درمان نشود، مغز در نهایت تصاویر بصری چشم ضعیف‌تر را نادیده می‌گیرد. این تغییر – که آمبلیوپی یا “تنبلی چشم” نامیده می‌شود – می‌تواند دید را تار کند، باعث دوبینی شود و به درک عمق کودک آسیب برساند (مشاهده در سه بعدی). این مشکلات در صورت عدم درمان می‌توانند دائمی شوند.

نارسایی همگرایی

گاهی اوقات چشم‌ها هنگام نگاه کردن به اشیاء نزدیک با هم کار نمی‌کنند و باعث ناراحتی یا دوبینی در هنگام خواندن می‌شوند. این وضعیت نارسایی همگرایی نامیده می‌شود و اغلب زمانی تشخیص داده می‌شود که کودکان در مدرسه مشکل خواندن دارند. این بیماری معمولاً به راحتی با تمرینات چشمی درمان می‌شود.

نارسایی همگرایی یک عارضه چشمی است که بر نحوه عملکرد چشم‌ها در هنگام نگاه کردن به اجسام مجاور تأثیر می‌گذارد. وقتی از نزدیک به چیزهایی مانند کتاب یا صفحه نمایش گوشی هوشمند نگاه می‌کنید، این می‌تواند باعث تاری یا دوبینی شود.

نارسایی همگرایی معمولا در دوران کودکی شروع می‌شود، اما می تواند در افراد در هر سنی پس از آسیب مغزی مانند ضربه مغزی اتفاق بیفتد.

اگر نارسایی همگرایی دارید، درمان زودهنگام می‌تواند به کارکرد چشمان شما کمک کند.

منبع: Kids eye tests

تازه‌ترین مطالب