• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

آیا کودک من به عینک نیاز دارد؟ 10 نشانه که باید مراقب آنها بود.

آیا کودک من به عینک نیاز دارد؟ 10 نشانه که باید مراقب آنها بود.

رشد صحیح چشم های سالم در سنین پایین به شدت بر توانایی کودک شما برای رشد و یادگیری تأثیر می گذارد. شما باید علائمی که نشان می دهد کودک شما ممکن است به عینک نیاز داشته باشد را بشناسید و اگر مشکوک هستید که کودک شما با بینایی خود مشکل دارد، فورا او را نزد یک اپتومتریست ببرید. اگر هر گونه مشکلی در چشم کودک شما تشخیص داده شود، می تواند بر توانایی او برای یادگیری در مدرسه تأثیر بگذارد و کیفیت بینایی او را در آینده تحت تأثیر قرار دهد.

علائم هشدار دهنده می تواند شامل یکی از موارد زیر باشد:

چشمان خمیده و سر کج شده:

اگر متوجه می‌شوید که کودک شما اغلب وقتی به چیزهای دور نگاه می‌کند، چشم‌هایش را دوخته یا سرش را کج می‌کند، ممکن است نشانه‌ای از نزدیک‌بینی باشد. اگر نزدیک بینی در اوایل زندگی کودک تشخیص داده شود، اقدامات کنترلی موثری وجود دارد که می توان برای کاهش اثرات آن انجام داد. برخی از اقدامات شامل قطره چشمی آتروپین و عینک یا لنزهای تماسی مخصوص کنترل نزدیک بینی است.

اشک ریزش بیش از حد:

اشک ریزش بیش از حد می تواند نشانه ای از این باشد که یک یا هر دو چشم کودک شما بیش از حد کار کرده است یا چشمان او ممکن است عفونت کرده یا آسیب دیده باشد. این مشکل همچنین می تواند از مسدود شدن مجاری اشک ناشی شود. برای تشخیص درست آنچه که کودک شما تجربه می کند، باید او را نزد یک اپتومتریست ببرید تا بتواند ارزیابی دقیقی از چشمان کودک شما انجام دهد.

استفاده از انگشت برای خواندن:

اگر کودک شما کمی بزرگتر است و هنوز از انگشت خود برای دنبال کردن در هنگام مطالعه استفاده می کند، می تواند نشانه آن باشد که او آمبلیوپی (تنبلی چشم) دارد. از کودک خود بخواهید بدون انگشت خود بخواند و اگر به طور مداوم در متن گم می شود، باید معاینه شود تا مشخص شود آیا به عینک اصلاحی نیاز دارد یا خیر.

استفاده از انگشت برای خواندن

از دست دادن جای خود در هنگام مطالعه:

آستیگماتیسم و استرابیسم (انحراف چشم) می تواند علت اصلی از دست دادن جای کودک شما در حین مطالعه باشد. اگر فرزندتان به شما اشاره می‌کند که نمی‌تواند چیزی را که در صفحه است بفهمد، یا می‌گوید که متن هنگام خواندن تار می‌شود، این می‌تواند نشانه‌ای از نیاز او به عینک باشد. وادار کردن فرزندتان به خواندن با صدای بلند برای شما می‌تواند راهی عالی برای تقویت مهارت‌های سواد او باشد، اما همچنین به شما فرصتی می‌دهد تا بینایی و توانایی خواندن متن را زیر نظر داشته باشید.

مالیدن چشم و خستگی چشم:

اگر کودک شما همیشه چشمان خود را می مالد یا از درد چشمانش شکایت می کند، ممکن است نشان دهنده نیاز به عینک باشد. این وضعیت اغلب ناشی از مشکلات انکساری است و ممکن است نشان دهد که کودک شما آستیگماتیسم، نزدیک بینی یا دوربینی دارد. چشم‌های کودک شما برای دیدن در شرایط خاصی بسیار سخت کار می‌کنند، و تشخیص دقیق آن در طول معاینه چشم مشخص می شود.

مالیدن چشم و خستگی چشم

پوشاندن یک چشم برای دیدن:

این ممکن است نشان دهد که کودک شما از یک چشم در مقایسه با چشم دیگر بهتر می بیند. کودک شما ممکن است آمبلیوپی یا آستیگماتیسم در یک چشم داشته باشد. این شرایط می تواند از شدید تا تقریباً ناچیز متغیر باشد. یک راه آسان برای تشخیص اینکه کودک شما با کدام چشم مشکل دارد این است که هر یک از چشم های او را یکی یکی بپوشانید و سپس از آنها بپرسید چه چیزی را می بیند و کدام چشم را واضح تر می بیند.

شکایت از تاری دید در فواصل معین:

این ممکن است واضح‌ترین علامتی باشد که نشان می‌دهد کودک شما به عینک نیاز دارد، زیرا آنها مستقیماً تأیید می‌کنند که به نوعی با بینایی خود مشکل دارند. اگر مسافتی که به وضوح می توانند ببینند، ممکن است نزدیک بین یا دوربین بین باشند. اگر یک یا هر دو چشم دائماً تار باشند، ممکن است نشان دهنده آستیگماتیسم باشند یا نوعی آسیب به چشمانشان بر توانایی دید آنها تأثیر گذاشته است.

عملکرد در مدرسه:

ممکن است فرزند شما در مدرسه به دلیل ناتوانی در دیدن اطلاعات روی رایانه ها و تخته های سفید به وضوح دچار مشکل شود. بیشتر اوقات این موضوع مربوط به نزدیک بینی است، اما سایر بیماری ها مانند کوررنگی ممکن است علت اختلال بینایی آنها باشد. از فرزندتان بپرسید که آیا فکر می کند خواندن اطلاعات روی تخته وایت برد سخت است یا خیر، و از آنها بپرسید که نسبت به تخته در کلاس درس کجا می نشینند. این به شما نشان می دهد که مشکل بینایی ممکن است وجود داشته باشد.

حساسیت شدید نور و سردرد:

این مشکل می تواند به دلیل فوتوفوبیک بودن کودک شما (حساس به نور) باشد. اگر کودک شما زمانی که مدتی بیرون از خانه است دچار سردرد می شود، این می تواند نشانه ای از فتوفوبیک بودن او باشد. از عدسی‌های عینک و عینک آفتابی ویژه می‌توان برای کاهش شدت حساسیت کودک شما به نور استفاده کرد و به او کمک کرد در شرایط روشن، واضح‌تر ببیند.

نشستن خیلی نزدیک به صفحه نمایش:

اگر کودک شما باید خیلی نزدیک به صفحه نمایش بنشیند تا آنها را به وضوح ببیند یا برای خواندن آن باید خیلی به متن نزدیک شود، می تواند نشانه دیگری از نزدیک بینی باشد. نزدیک بودن بیش از حد به صفحه‌های دیجیتال می‌تواند تأثیر مضری بر بینایی در سنین پایین داشته باشد، باید حتما کودک از عینک استفاده کند تا مشکلات نزدیک بینی کاهش پیدا کند.

نشستن خیلی نزدیک به صفحه نمایش در کودکان

اگر فکر می کنید فرزندتان هر کدام از ده نشانه بالا را دارد جهت تشخیص دقیق و معاینه به یک اپتومتریست مراجعه نمایید.

منبع

تازه‌ترین مطالب