• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

آنچه باید درباره محلول لنز تماسی بدانید

انواع محلول لنز تماسی

بر خلاف عینک، لنزهای تماسی مستقیماً روی چشم‌ها قرار می‌گیرند تا به شما کمک کنند واضح‌تر ببینید. این لنزها می‌توانند نرم یا سخت باشند. لنزهای تماسی نرم محبوب‌ترین لنزها هستند زیرا استفاده از آنها راحت‌تر از لنزهای سخت است. این لنزها به طور کلی ایمن هستند به شرطی که به درستی از آن‌ها مراقبت کنید. بخشی از مراقبت‌های صحیح از لنزهای تماسی به این موضوع مربوط می‌شود که از محلول لنز توصیه شده توسط چشم پزشک استفاده کنید. در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم که باید در مورد محلول لنز بدانید.

مواد تشکیل دهنده محلول لنز تماسی

ضد عفونی کننده

یکی از وظایف اصلی محلول لنز ضدعفونی کردن لنزها است. ضدعفونی کننده موجود در محلول میکروب‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد. رایج‌ترین مواد تشکیل دهنده لنزهای تماسی با اثرات ضد عفونی کننده شامل پراکسید هیدروژن، اسید بوریک و اسید اسکوربیک می‌باشد.

نگهدارنده

مانند مواد غذایی، نگهدارنده‌های موجود در لنزهای تماسی آنها را برای مدت طولانی‌تری تازه و موثر نگه می‌دارند. آنها باعث می‌شوند محلول لنز تماسی دوام بیشتری داشته باشد، بنابراین می‌توانید آن را تا تاریخ انقضا مصرف کنید.

سورفاکتانت

محلول‌های لنز تماسی به عنوان یک سورفکتانت عمل می‌کنند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که گرد و غبار زیادی وجود دارد، بیشتر به محلول لنز تماسی با یک ماده افزودنی موثر سورفکتانت نیاز خواهید داشت. این ماده، تجمعات روی سطوح لنز را پاک می‌کند و از آنجا که ساینده ملایمی است، به حذف رسوبات بدون خراش دادن سطح لنز کمک می‌کند. پاک کننده‌های آنزیمی همچنین به حل شدن هر گونه پروتئین و بافت باقی مانده روی سطح لنزهای تماسی که می‌تواند باعث انواع بیماری‌های چشمی شود کمک می‌کند.

محلول مرطوب کننده

لنزهای تماسی باید مرطوب باشند تا نرم بمانند. یک عامل مرطوب کننده موثر به تدریج در طول روز آزاد می‌شود. به همین دلیل برخی از محلول‌های لنز توصیه می‌کنند که در طول روز لنزها را بیشتر بشویید. هنگامی که لنزها مرطوب می‌شوند، چشم‌ها کمتر دچار فشار می‌شوند.

محلول لنز تماسی

انواع محلول لنز تماسی چیست؟

1-محلول چند منظوره

یک محلول چند منظوره برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن لنزهای تماسی استفاده می‌شود. آنها کار را به سرعت انجام می‌دهند و مقرون به صرفه هستند که همین باعث محبوبیت آنها شده است. قبل از دست زدن به لنزها و تمیز کردن آنها با محلول چند منظوره، ابتدا دست‌های خود را بشویید.

در حالی که برخی کارشناسان توصیه می‌کنند که لنزها را حداقل به مدت 10 ثانیه با انگشتان خود مالش دهید. انجام این کار باعث می‌شود که هیچ ذراتی روی لنزها باقی نماند. همچنین توصیه می‌شود قبل از قرار دادن مجدد در چشم، یک قطره محلول در هر لنز قرار دهید تا آن را بشوید. محلول‌های چند منظوره انواع مختلفی دارند، بنابراین حتماً محلول مناسب را برای لنزهای خود انتخاب کنید.

–>لینک خرید محلول های استاندارد و مورد تایید پزشکان

2-محلول پراکسید هیدروژن

شما باید زمان بیشتری را صرف تمیز کردن لنزهای تماسی خود با محلول مبتنی بر پراکسید هیدروژن کنید. این محلول بدون مواد نگهدارنده است و برای افرادی ایده‌آل است که به مواد شیمیایی حساسیت دارند. محلول‌های پراکسید هیدروژن معمولاً گران‌تر از محلول‌های چند منظوره هستند. این محلول در ضدعفونی کردن لنزها عالی عمل می‌کند اما می‌تواند چشم‌ها را بسوزاند. پس از ضد عفونی کردن لنزها باید این محلول را خنثی کنید. خنثی کردن این محلول آن را به نمکی ساده تبدیل می‌کند.

لنزهای خود را داخل یک محفظه کوچک پر از محلول پراکسید هیدروژن قرار دهید و اجازه دهید شش تا هشت ساعت بماند. بسته به نوع محلول پراکسید هیدروژن، ضد عفونی می‌تواند یک یا دو مرحله‌ای باشد. محصولات یک مرحله‌ای معمولا دارای یک خنثی کننده داخلی هستند اما برای محصولات دو مرحله‌ای باید پس از تمیز کردن لنز از قرص خنثی کننده استفاده کنید. مراقب باشید اضافه کردن خنثی کننده را فراموش نکنید.

هرگز پس از خنثی کردن محلول پراکسید هیدروژن، آن را دوباره استفاده نکنید یا آن را پر نکنید. پس از خنثی سازی این نوع محلول، دیگر نمی‌توانید از آن برای ضدعفونی استفاده کنید. ظرف خود را پس از استفاده کاملا خشک کنید زیرا باکتری‌ها روی سطوح مرطوب رشد می‌کنند. متخصصین مراقبت از چشم به شما توصیه می‌کنند که هر ماه یا حداقل هر سه ماه یکبار جالنزی خود را تعویض کنید تا خطر عفونت به حداقل برسد.

انواع محلول لنز تماسی

3-پاک کننده‌های روزانه و پاک کننده‌های آنزیمی پروتئین

پاک کننده‌های روزانه فقط برای تمیز کردن لنزها و ضدعفونی نکردن آنها هستند. پاک کننده‌ها لنزها را نرم می‌کنند و ذرات را از بین می‌برند. به سادگی چند قطره محلول در کف دست خود بریزید و به آرامی لنزها را تا زمان گفته شده در هر دو طرف مالش دهید. همچنان باید از یک محلول چند منظوره برای شستشو، ضدعفونی کردن و نگهداری لنزها استفاده کنید.

چشم پزشک ممکن است بسته به نوع لنزها، استفاده از محصول خاصی را برای حذف میکروب‌ها توصیه کند. ممکن است این پاک کننده‌ها به شکل مایع یا قرص باشند و بسته به محصول به صورت هفتگی یا روزانه استفاده شوند. قبل از استفاده از پاک کننده‌های پروتئین آنزیمی، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4-سیستم‌های مراقبت قابل نفوذ گاز سفت و سخت

لنزهای سفت و سخت قابل نفوذ گاز (RGP) به محلول های مراقبت متفاوتی نسبت به لنزهای تماسی نرم نیاز دارند. آنها معمولاً به محلول‌های مختلفی برای مرطوب کردن، تمیز کردن و ضد عفونی کردن نیاز دارند. افرادی که از لنزهای تماسی سخت استفاده می‌کنند باید با چشم پزشک خود درباره محلول ایده‌آل برای لنزهای خود مشورت کنند.

–>لینک خرید محلول لنز سخت کانزین پلاس

مراقبت از محلول لنز تماسی

نکات کلیدی برای مراقبت از لنزها

1- همیشه توصیه های چشم پزشک را جدی بگیرید و بعد از گذشت تاریخ انقضای لنزها هرگز از آنها استفاده نکنید.

2- هرگز موقع  دوش گرفتن، شنا کردن یا استفاده از وان آب گرم از لنز استفاده نکنید زیرا در آب باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌هایی وجود دارد که می‌تواند وارد لنزهای تماسی و چشم‌ها شده و عفونت ایجاد کند. هیچوقت با لنز نخوابید.

3-لنزهای تماسی خود را به درستی تمیز و مرطوب کنید. قبل از دست زدن به لنزهای تماسی، دست‌های خود را کاملا بشویید و با یک پارچه بدون پرز خشک کنید و فقط از محلول های استاندارد مانند ریلایف، یونیورسال، یونیال، اپتی فری و آل کلین استفاده کنید.

4-هر بار که لنزهای خود را تمیز و ضدعفونی می‌کنید، باید از محلول تازه استفاده کنید. محلول لنز تماسی خود را در ظرف دیگری نریزید زیرا دیگر استریل نخواهد بود. نوک بطری محلول نباید سطوح دیگر را لمس کند. مطمعن باشید که درب بطری در صورت عدم استفاده بسته یا محکم باشد.

5-هرگز از بزاق دهان برای مرطوب کردن لنزهای تماسی استفاده نکنید زیرا استریل نیست. همچنین لنزهای خود را با آب یا محلول آب نمک خانگی نشویید.  زیرا آنها ضدعفونی کننده نیستند و چشم ها دچار آسیب خواهند شد.

6- جالنزی را هیچوقت با آب لوله کشی نشویید و بعد از استفاده از لنز درب جالنزی را باز بگذارید و اجازه دهید در هوا خشک شود. توصیه میشود هر سه ماه یکبار جالنزی را تعویض کنید.

منبع: Contact Lens Solution

تازه‌ترین مطالب