• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

خطر خشکی چشم پس از عمل لیزیک و درمان آن

خطر خشکی چشم پس از عمل لیزیک و درمان آن

جراحی کراتومیلوسیس با کمک لیزر، که معمولا به عنوان لیزیک یا جراحی لیزر چشم شناخته می شود، با هدف اصلاح بینایی با تغییر شکل دائمی قرنیه چشم با استفاده از لیزر انجام می شود. اگرچه به طور کلی بی خطر است، اما همه افراد کاندیدای ایده آل برای جراحی لیزیک نیستند. پس از جراحی، برخی از افراد ممکن است علائم خشکی چشم را تجربه کنند.

جراحی لیزیک روشی است که در آن از لیزر برای کمک به اصلاح عیوب انکساری چشم و بهبود توانایی تمرکز چشم استفاده می شود. در طول عمل لیزیک، یک لیزر ویژه قرنیه را تغییر می‌دهد تا نور به پشت چشم متمرکز شود و قدرت تمرکز چشم‌ها را افزایش داده و بینایی را بهبود بخشد.

در حالی که لیزیک می تواند بینایی را بهبود بخشد، ممکن است برای همه افراد، از جمله افرادی که خشکی چشم دارند، مناسب نباشد. در برخی موارد، خشکی چشم نیز ممکن است از عوارض جراحی لیزیک باشد.

خشکی چشم معمولاً به ناراحتی اشاره دارد که اشک به اندازه کافی چشم را روان نمی کند. این ممکن است به دلیل عدم تولید اشک کافی از چشم، تولید نکردن نوع صحیح اشک، یا تحت تاثیر قرار گرفتن لایه اشکی در چشم باشد. علائم خشکی چشم پس از لیزیک می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشکی
  • تحریک
  • درد یا ناراحتی
  • خستگی چشم
  • قرمزی چشم

در این مقاله در مورد خطر خشکی چشم پس از عمل لیزیک و اینکه آیا افراد مبتلا به خشکی چشم می توانند جراحی لیزیک انجام دهند، صحبت می کنیم.

علل و عوامل خطر خشکی چشم پس از لیزیک:

خشکی چشم پس از لیزیک ممکن است نتیجه چندین مکانیسم مختلف باشد.

لیزیک شامل بریدن قرنیه برای ایجاد فلپ است که ممکن است به طور موقت به برخی از اعصاب آسیب برساند و باعث کاهش حس شود. به دلیل این از دست دادن حساسیت، چشم ممکن است نیاز به رطوبت را تشخیص ندهد، بنابراین اشک کافی تولید نمی کند و باعث علائم خشکی چشم می شود.

یکی دیگر از دلایل احتمالی علائم خشکی چشم این است که لیزیک می تواند شکل چشم را تغییر دهد، که ممکن است بر پخش شدن یکنواخت اشک تأثیر بگذارد. این جراحی همچنین ممکن است بر میزان موسین روی چشم تأثیر بگذارد، ماده ای حیاتی برای ثبات اشک.

برخی شواهد نشان می دهد که علائم خشکی چشم ممکن است ناشی از عدم روانکاری و آسیب عصبی ناشی از جراحی باشد. برای برخی، ناراحتی پس از جراحی ممکن است یک پاسخ درد به دلیل آسیب عصبی باشد.

خشکی چشم بعد از لیزیک

عامل خطر اصلی برای ایجاد خشکی چشم پس از عمل لیزیک، داشتن علائم خشکی چشم قبل از جراحی است.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که زنان چهار برابر بیشتر احتمال دارد علائم خشکی چشم را پس از جراحی داشته باشند. یک مطالعه در سال 2017 همچنین اشاره می کند که خطر خشکی چشم پس از 50 سالگی افزایش می یابد.

شکل چشم فرد نیز ممکن است بر احتمال خشکی چشم تأثیر بگذارد، زیرا افرادی که دارای عیوب انکساری کمتر یا بالاتر هستند ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد علائم خشکی چشم باشند.

سایر عواملی که می توانند خطر عوارض بعد از جراحی را افزایش دهند عبارتند از:

  • قوز قرنیه (بیماری که باعث نازک شدن قرنیه می شود.)
  • عفونت های چشمی
  • گلوکوم
  • آب مروارید

برخی از بیماری‌های خودایمنی، مانند سندرم شوگرن و دیابت، می‌توانند بر تولید اشک تأثیر بگذارند و بهبودی چشم را پس از جراحی دشوار کنند.

افراد مبتلا به چنین شرایطی، به خصوص اگر علائم به خوبی کنترل نشده باشند، ممکن است احتمال بیشتری برای ایجاد عوارض داشته باشند و ممکن است کاندیدای مناسبی برای لیزیک نباشند.

 مدت زمان خشکی چشم بعد از لیزیک:

معمولاً افراد بلافاصله پس از عمل لیزیک علائم خشکی چشم را تجربه می کنند. در بیشتر افراد، این علائم پس از چند ماه برطرف می‌شوند. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که 10٪ تا 40٪ از افراد ممکن است برخی علائم خشکی چشم را 6 ماه پس از جراحی تجربه کنند. اگرچه نادر است، اما علائم خشکی چشم می تواند بیش از یک سال پس از جراحی ادامه یابد.

درمان و پیشگیری:

خشکی چشم پس از لیزیک موقتی است و ممکن است فقط برای چند ماه نیاز به درمان داشته باشد. با این حال، افراد مبتلا به خشکی چشم مزمن ممکن است نیاز به درمان مداوم داشته باشند. درمان خشکی چشم شامل اضافه کردن اشک مصنوعی، افزایش تولید اشک و درمان هرگونه التهاب در چشم است. گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

قطره های چشمی: این مکمل ها به روان شدن سطح قرنیه کمک می کنند. مکمل های اشک معمولاً اولین درمان برای خشکی چشم هستند و افراد می توانند آنها را بدون نسخه خریداری کنند.

لینک خرید قطره اشک مصنوعی

عوامل ضد التهابی: علائم خشکی چشم می تواند ناشی از التهاب چشم باشد که مانع تولید اشک می شود. چشم پزشک ممکن است داروهای قطره چشم مانند سیکلوسپورین (Restasis) یا لیفیتگراست (Xiidra) را برای کاهش التهاب تجویز کند.

پلاگ های پونکتوم: این پلاگ های کوچک سیلیکونی یا ژل مانند هستند که مجاری اشک را مسدود می کنند تا از تخلیه اشک از چشم جلوگیری کنند و به مرطوب ماندن چشم کمک کنند.

قطره های چشمی سرم اتولوگ: این قطره های چشمی سفارشی هستند که برای افراد با استفاده از خون آنها ساخته می شود. هدف این است که مکمل های اشک را تا حد امکان شبیه به اشک طبیعی یک فرد ایجاد کنیم.

برای کاهش خطر علائم خشکی چشم پس از جراحی، فرد باید مطمئن شود که از داروهایی که چشم پزشک به آنها داده است استفاده می کند و دستورالعمل های او را در مورد بهترین روش بهبودی دنبال می کند. اقدامات دیگری که ممکن است خطر علائم خشکی چشم را کاهش دهد عبارتند از:

  • اجتناب از محیط های خشک و استفاده از مرطوب کننده
  • هیدراته ماندن با نوشیدن آب فراوان
  • خواب کافی
  • استفاده از عینک آفتابی در بیرون از منزل برای محافظت از چشم در برابر هر گونه عامل تحریک کننده
  • برخی شواهد همچنین نشان می دهد که مصرف اسیدهای چرب ضروری مانند اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است علائم خشکی چشم را برای برخی افراد کاهش دهد. افراد می توانند این اسیدهای چرب را با مصرف مکمل ها یا از طریق غذاهایی مانند ماهی سالمون و ماهی تن دریافت کنند.

آیا فردی که دچار خشکی چشم است می تواند لیزیک کند؟

یک چشم پزشک یک معاینه جامع چشم را برای تعیین اینکه آیا فرد کاندید مناسبی برای لیزیک است انجام می دهد. این معاینه شامل جستجوی علائم خشکی چشم با بررسی کیفیت و کمیت اشک روی چشم فرد خواهد بود.

اگر فردی دچار خشکی چشم باشد، ممکن است همچنان کاندید مناسبی برای لیزیک باشد. با این حال، چشم پزشک ممکن است به آنها توصیه کند که تحت درمان قرار گیرند و خشکی چشم از قبل موجود را کنترل کنند زیرا جراحی می تواند علائم را بدتر کند.

اگر فردی نتواند علائم خشکی چشم را قبل از جراحی مدیریت کند، چشم پزشک ممکن است از جراحی لیزیک خودداری کند.

چه زمانی بعد از جراحی لیزیک و وجود علائم خشکی  چشم باید به پزشک مراجعه نمود؟

خشکی چشم پس از جراحی شایع است و می تواند تا چند ماه ادامه یابد. در صورت تشدید علائم یا اگر درد و سایر علائم برای چندین ماه پس از جراحی باقی بماند، باید به پزشک مراجعه کند.

خلاصه

لیزیک یک روش محبوب و به طور کلی بی خطر است که می تواند نتایج طولانی مدت را برای بسیاری از افراد ارائه دهد. با این حال، علائم خشکی چشم پس از جراحی شایع است. در بسیاری از موارد، این علائم به خودی خود برطرف می شوند. اگر علائم برطرف نشد، راه های درمانی زیادی برای آن وجود دارد.

اگر فردی از قبل خشکی چشم داشته باشد، ممکن است کاندید مناسبی برای جراحی لیزیک نباشد و در عوض پزشک گزینه های دیگری را برای جراحی  در نظر بگیرد. با این حال، اگر بیمار توصیه های پزشکی را جدی بگیرد و درمان خشکی چشم را دنبال کند ممکن است پزشک انجام عمل جراحی لیزیک را تایید کند.

 

 

تازه‌ترین مطالب