• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

درمان تنبلی چشم با دستگاه CAM

تنبلی چشم در کودکان یا آمبلوپی (Amblyopia)

تنبلی چشم یک اختلال چشمی است که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود. این اختلال در دوران کودکی رخ می‌دهد و باعث کاهش دید در یکی از چشم‌ها می‌شود، اما ممکن است بر روی بینایی هر دو چشم تأثیر منفی داشته باشد. زمانی که ما به یک تصویر نگاه می‌کنیم، مغز به صورت خودکار چشم سالم را برای دیدن انتخاب می‌کند و با گذر زمان، مغز مسیر ارسال تصویر از چشمی که دچار تنبلی است را خاموش می‌کند.

خوشبختانه، تنبلی چشم در صورتی که در زمان مناسب تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان است. برای درمان تنبلی چشم، معمولاً از روش‌های ترکیبی شامل استفاده از عینک یا لنز، درمان های تکمیلی یا کاهش بینایی چشم سالم استفاده می‌شود. اهمیت تشخیص و درمان سریع تنبلی چشم از نظر بهبود قابلیت بینایی کودکان بسیار حائز اهمیت است تا از ایجاد مشکلات بلندمدت در دید اجتناب شود. بهتر است والدین جهت ارزیابی دید و بینایی کودکان خود در فواصل زمانی منظم به اپتومتریست مراجعه نمایند.

تحریک بینایی به کمک دستگاه CAM روش دیگری است که جهت درمان تنبلی چشم استفاده می‌شود. این روش به عنوان راه اول در درمان تنبلی چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مدت‌ها قبل این روش شناخته شده و استفاده شده است، اما به دلیل در دسترس نبودن دستگاه مربوطه همواره مورد استفاده گسترده قرار نگرفته است.

دستگاه CAM درمان تنبلی چشم

تاریخچه CAM:

روش CAM از حدود سال ۱۹۷۸ تا به امروز به کار گرفته شده است. نورون‌های کورتکس اولیه بینایی مغز بطور انتخابی برای راستاها، اندازه‌ها، موقعیت‌ها، جهات حرکت و اشکال خاصی تنظیم شده‌اند. این به این معناست که هر نورون (بسته به نوع نورون) نسبت به محرکی که در راستای خاصی قرار گرفته باشد یا در حال حرکت در جهت خاصی باشد یا بزرگی آن به اندازه معینی باشد و یا… پاسخ می‌دهد. این خاصیت به کمک شبکه‌های خطوط موج مربعی که به آرامی در مقابل چشم چرخش می‌کند، نورون‌های بینایی را فعال می‌کند.

نخستین بار کمپبل با استفاده از این اصل، دستگاه CAM Vision Stimulator یا به اختصار دستگاه CAM را ساخت. این دستگاه شامل یک صفحه دایره‌ای شکل است که به کمک یک موتور به آرامی چرخانده می‌شود و روی آن می‌توان صفحات حاوی شبکه‌های خطوط با فرکانس‌های فضایی مختلف یا صفحات شفاف دارای طرح‌های رنگی مختلف نصب کرد. کمپبل و همکارانش در سال ۱۹۷۸ دستگاه CAM را برای درمان تنبلی چشم به کار بردند و ۷۳٪ بیماران تحت معالجه پس از سه جلسه درمان بهبود بینایی آن‌ها به ۱۰/۵ یا بالاتر رسید.

آزمایش و نتیجه‌های آن بر روی دستگاه CAM:

برای آزمایش اولیه این دستگاه از 30 کودک مبتلا به تنبلی چشم استفاده شد، که 13 نفر از کودکان بدون سابقه قبلی درمان بودند و 17 نفر دیگر دارای سابقه قبلی درمان برای تنبلی چشم بودند. همگی این کودکان فاقد مشکلات چشمی دیگر بودند. این کودکان تحت درمان قرار گرفتند و نتایج حاصل مثبت بود.

بررسی‌ها نشان داد که این نرم افزار همانند دستگاه CAM موثر، سریع و قابل پذیرش برای کودکان است. میانگین تعداد جلسات درمانی مورد نیاز برای بهبود وضعیت تنبلی چشم 4 جلسه بوده و 84.7 درصد از کودکانی که قبلاً هیچ درمانی برای تنبلی چشم نداشته‌اند، بهبودی آشکاری را نشان دادند. همچنین، از میان کودکانی که سابقه درمان را داشته‌اند، نیز 76.48 درصد بهبود در دید داشته‌اند.

 درمان سریع تنبلی چشم با دستگاه CAM در کرمانشاه

درمان با روش CAM نسبت به روش بستن چشم سالم (اکلوژن) دارای مزایای زیر است:

  • برخی از بیماران دچار تنبلی چشم، با بستن چشم سالم درمان نمی شوند ولی با CAM تراپی به راحتی درمان می شوند.
  • جلسات درمانی CAM کوتاه هستند و بهبود سریعتر حاصل می شود و لذا درمان برای کودک قابل تحمل تر است.
  • روش CAM تداخلی با آموزش و روند زندگی کودک ندارد و از نظر ظاهری برای کودکان مشکلی ایجاد نمی کند.
  •  پذیرش درمان و همکاری بیمار عوامل تعیین کننده مهمی در نتایج درمان هستند، این روش بخوبی توسط بیماران پذیرفته می شود.
  •   دوره درمان با CAM بسیار کوتاهتر از دوره  بستن چشم سالم است و لذا در طول درمان خطری برای چشم سالم بوجود نمی آید.
  •  نیازی به بستن دائمی چشم سالم نمی باشد و لذا دید دوچشمی نسبت به روش اکلوژن بهبود بیشتری نشان می دهد.
  • روش بستن چشم در درمان تنبلی دوطرفه چشم کاربردی ندارد ولی تمرینات CAM در درمان تنبلی دو چشمی نتایج رضایت بخشی دارد.

 

درمان سریع تنبلی چشم با دستگاه CAM در کرمانشاه

مزایای درمان سریع تنبلی چشم با دستگاه CAM:

دستگاه تسریع کننده درمان تنبلی چشم CAM با توجه به پیشرفت‌های حاصل در زمینه درمان تنبلی چشم، ارائه روشی جدید و جذاب را برای اصلاح این مشکل فراهم آورده است. این دستگاه توانسته مدت زمان آمبلیوپیا تراپی را از ۱ تا ۲ سال به ۴ تا حداکثر ۷ هفته کاهش دهد و از روش‌های رایج و غیرجذاب مانند بستن چشم سالم، به روشی جذاب و فعال تبدیل شود.

اهمیت این دستگاه از نظر مخاطبان درمان، از جمله خانواده‌ها، بسیار بالاست؛ زیرا تنبلی چشم در جامعه رواج دارد و این مسئله حساسیت خاص خانواده‌ها را به همراه دارد. از سوی دیگر، متخصصین نیز به‌خاطر جذابیت روش درمان و سرعت اجرای آن، رغبت به انجام این درمان را در مخاطبان درمان، به‌ویژه کودکان، به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهند.

همچنین، این دستگاه با بازدهی سریع و قابل ملاحظه، نه‌تنها در میان بیماران و مبتلایان، بلکه در بین متخصصین نیز اعتبار و محبوبیت زیادی به‌دست آورده است؛ زیرا اثربخشی آن به‌صورت مکرر مورد محک قرار گرفته و تأیید شده است. از این‌رو، دستگاه درمان تنبلی چشم CAM به‌عنوان یک راهکار مؤثر، در همه‌جا که مسئله تنبلی چشم وجود دارد، از جمله مراکز چشم‌پزشکی، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی توان‌بخشی، مطب‌های اپتومتری و مکان‌های مرتبط دیگر، استفاده می‌شود.

این دستگاه پس از بررسی‌های کامل و حصول اطمینان از کارایی و اثرمندی بی‌نظیر خود، توانسته تاییدیه معاونت پژوهشی دانشگاه تهران را کسب کند و به‌علت دیدگاه‌ها و نظرات مثبت کارشناسان خبره و ارشد اپتومتری، به‌عنوان یک اختراع با ارزش، ثبت گردد.

اگر به دنبال راهی برای درمان تنبلی چشم هستید می توانید به یکی از روش های زیر با ما در ارتباط باشد.

رزرو نوبت از طریق وب سایت پذیرش 24 یا تماس با واحد پذیرش کلینیک