• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

یک اپتومتریست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک اپتومتریست خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

ما در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم یک اپتومتریست خوب از نگاه تخصصی و پزشکی چه ویژگی‌هایی دارد و شما چگونه می‌توانید یک ویزیت تخصصی عالی از بهترین مرکز چشم پزشکی دریافت کنید.

در ابتدا لازم است بدانید که اپتومتریست کیست؟ چه وظایفی دارد؟ و در ادامه با ویژگی‌های یک اپتومتریست خوب آشنا شوید.

اپتومتریست چه کسی است؟

بینایی سنج یا اپتومتریست در اصطلاح پزشکی کسی است که در حرفه بهداشت و درمان به ویژه معاینه چشم از نظر تشخیص و عیوبی همچون عیوب انکساری فعالیت می‌کند و به تجویز لنزهای اصلاحی یا ارائه تمرینات چشمی، تشخیص انواع بیماری‌های چشمی و درمان آن به وسیله تجهیزات خاص می‌پردازد، اما نمی‌تواند هیچ گونه دارویی تجویز کند و بیماران را برای دریافت درمان‌های تکمیلی و دارویی به چشم پزشک ارجاع می‌دهد.

پزشکان اپتومتریست در خط مقدم مراقبت‌های چشمی هستند. آن‌ها با انجام معاینات دقیق به بهبود سلامت چشم در سراسر دنیا کمک می‌کنند. با انجام معاینه دقیق چشمی اپتومتریست‌ها ممکن است بتوانند تشخیص دهند که آیا بیمار شرایطی مانند دیابت یا فشار خون بالا دارد یا خیر.

اپتومتریست خوب

وظایف و ویژگی‌های یک اپتومتریست خوب

به عنوان بخشی از وظایف اپتومتریست در مراقبت‌های چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. انجام معاینه دقیق از سلامت چشم
  2. ارائه توصیه‌های بالینی در مورد سلامت چشم و اصلاح بینایی
  3. تجویز عینک یا لنز تماسی
  4. تهیه، نصب و توزیع عینک یا لنزهای تماسی (در صورت نیازِ فرد به مشاوره تخصصی او را به یک متخصص چشم ارجاع می‌دهد).

اگر یک اپتومتریست در بیمارستان یا کلینیک چشم کار کند می‌تواند در حوزه‌های تخصصی‌تری از بینایی سنجی مانند تشخیص و درمان بیماران مبتلا به گلوکوم (بیماری چشمی که در سیاه پوستان و افراد مسن شایع‌تر است) یا دژنراسیون ماکولا (شایع‌ترین علت نابینایی در جوامع مختلف) کمک کند.

ویژگیهای اپتومتریست خوب

یک اپتومتریست به عنوان یک اپتومتریست خوب و حرفه‌ای باید مهارت‌های زیر را کسب کرده باشد:
۱- تمرکز کامل بر بیمار: کلید موفقیت یک اپتومتریست خوب و حرفه‌ای در درجه اول تمرکز بر بیمار است. بسیار مهم است که هنگام تصمیم‌گیری در مورد روش‌های مراقبت از چشم، بیمار و شرایط خاص او را در اولویت تصمیمات خود قرار دهیم و هر تصمیمی را با توجه به زندگی شخصی بیمار بگیریم.

۲- مهارت ارتباطی عالی: یک اپتومتریست خوب حتماً می‌داند گرفتن شرح حال و علائم بیمار در ابتدای هر معاینه چشمی مهمترین بخش یک ویزیت خوب است و باید بتواند در وهله اول یک شنونده خوب و دوست و همراه بیمار باشد و با بیمار ارتباط خوبی برقرار کند.
همه ما فکر می‌کنیم که در برقراری ارتباط خوب و مفید هستیم اما بارها و بارها این شکست در ارتباط بوده که منجر به یک بیمار ناراضی، شاکی و در وضعیت بدتر ارجاع به شورای پزشکی شده است. تعامل خوب با بیماران برای ارائه مراقبت پزشکی در سطح عالی بسیار مهم است. در اینصورت نه تنها بیماران در آینده به حضور خود در مطب ادامه می‌دهند بلکه اپتومتریست مورد نظر را به خانواده و دوستان خود نیز معرفی خواهند کرد.

۳- ارتقاء سطح دانش پزشکی و تخصصی: هنگامی که فرد به عنوان اپتومتریست واجد شرایط می‌شود و در GoC ثبت نام می‌کند اینگونه لحاظ می‌شود که مهارت‌ها و دانش لازم برای انجام ایمن بینایی سنجی به عنوان یک پزشک اپتومتریست را دارد. پایین آمدن سطح شایستگی ممکن است به این معنا باشد که برای ویزیت بیمار لازم است مهارت‌های خود را دوباره ارزیابی کرده (به خصوص اگر وارد حوزه شغلی دیگر شده باشد)، حتماً به روز باشد و اطلاعات چشم‌پزشکی و ویزیت چشم خود را مطابق با جدیدترین ابزارآلات و تجهیزات تخصصی چشم پزشکی و اپتیک چشمی به روزرسانی کند.

ما در کلینیک اپتومتری هاکان در کرمانشاه از جدیدترین متد و تکنولوژی‌های اپتومتری روز دنیا بهره می‌گیریم. خدماتی که در این مرکز ارائه می‌کنیم، معاینه تخصصی چشم با تجهیزات مدرن کامپیوتری است. تجویز تخصصی عینک و انواع لنزها، درمان‌های تخصصی چشم از جمله درمان تنبلی چشم، ساخت عدسی با دستگاه‌های فوق پیشرفته، لنزهای طبی، تماسی و رنگی، درمان تخصصی تنبلی چشم کودکان، معاینات تخصصی کودکان و اصلاح بیماری پیرچشمی تنها قسمتی از خدمات حرفه‌ای و تشخیصی بیماری‌های چشمی در کلینیک اپتومتری هاکان است.

۴- علاقه به سلامتی و تمایل به بهبود کیفیت زندگی مردم: چشم از جمله حساس‌ترین ارگان‌ها در بدن است. همه ما دوست داریم چشمان سالمی داشته باشیم. به مرور که سن بالا می‌رود چشم‌ها ممکن است دچار خطاهایی در بینایی شوند. یک اپتومتریست خوب مانند مادر دوم به رسیدگی و بهبود سلامت چشم‌های بیماران مسن خود می‌پردازد و باید این کار را با علاقه و عشق به بیمار انجام دهد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

تازه‌ترین مطالب