• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

چگونه لنزهای اسکلرال خود را ذخیره و نگهداری کنیم؟

نگهداری لنزهای اسکلرال

حتما برای شما هم پیش آمده است که بخواهید با تعویض سالانه لنزهای اسکلرال خود، آن‌ها را نگهداری کنید که در مواقع ضروری از آن استفاده کنید. اما آیا می‌دانید که روش نگهداری اصولی لنزهای اسکلرال پس از تعویض چگونه است؟ احتمالا شما هم نمی‌خواهید لنزهای خود را دور بیندازید. آن‌ها پشتیبان خوب و ارزشمندی در مواقع ضروری برای چشم‌هایتان هستند.

افرادی که از لنزهای یکبار مصرف نرم استفاده می‌کنند در صورت آسیب دیدن یا از دست دادن لنز جایگزینی در دسترس برای لنز یک‌بار مصرف خود دارند اما این مورد درباره لنزهای اسکلرال صدق نمی‌کند.

لنزهای اسکلرال توسط افراد مبتلا به قوز قرنیه، کراتوکونوس و بیماران با شرایط پیچیده چشمی استفاده می‌شود. بنابراین واجب است که همیشه یک لنز یدک از لنز های تعویضی خود داشته باشید تا در مواقع ضروری و آسیب دیدن لنز اصلی خود آن را بپوشید تا بتوانید خوب ببینید.

نگهداری لنزهای اسکلرال

لنزهای اسکلرال استفاده نشده برای مدت طولانی را خشک نگهداری کنید

اگر قصد دارید یک جفت لنز اسکلرال را برای مدتی نگهداری کنید تا در زمان خاصی از آن استفاده کنید، بهداشتی‌ترین و اصولی‌ترین راه نگهداری آن‌ها خشک کردن داخل محفظه لنز است.

اگر قصد دارید دوباره لنزهای خود را بپوشید و در مواقع اضطراری یا آسیب دیدگی لنز اصلی، از لنزهای قدیمی خود به طور موقت استفاده کنید آن‌ها را به خوبی تمیز کنید و قبل از پوشیدن لنز یک شب آن را در محلول مخصوص خود خیس کنید.

شما می‌توانید لنزهای اسکلرال خود را در محلول Bostonsimplus ذخیره کنید. اما اثر ضدعفونی محلول با گذشت زمان کاهش می‌یابد. گندزدایی فرآیندی است که در آن بار میکرو ارگانیسم‌ها کاهش می‌یابد تا خطر عفونت به حداقل برسد.

درمورد محلول Boston simplus دستورالعمل استفاده سازنده آن می‌گوید باید بطری را ۹۰ روز پس از باز شدن درب آن دور بریزید. یکی از مشاورین و متخصصین فعال در این زمینه به ما می‌گوید که هیچگونه ادعای ذخیره سازی تمدید شده پس از به پایان رسیدن این مدت وجود ندارد به عبارت دیگر با نگهداری مرطوب، ضدعفونی باید هر ۲۴ ساعت تکرار شود که در صورت نیاز به چرخه ضدعفونی روزانه، نگهداری از لنزها به صورت مرطوب کار راحتی نیست.

توصیه ما به شما: لنزهای اسکلرال تعویض شده به عنوان پشتیبان گزینه ایده‌آلی نیستند، اما در صورت اضطرار قابل استفاده هستند.

اگر در حال انجام فرآیند تجویز لنز اسکلرال جدید خود هستید باید بدانید که تعویض لنزهای ضمانت شده جدید، شما را ملزم می‌کند که لنزهای قبلی خود را برای دریافت لنز جدید تحویل دهید. این کار در عین حال که شما را از پرداخت هزینه اضافه برای مجموعه دیگری از لنزهای اسکلرال نجات می‌دهد، یک مسئولیت پزشکی در پزشک و اپتومتریست شما ایجاد می‌کند که در صورت لزوم حتماً لنزهای اسکلرال قبلی را از شما تحویل بگیرد. با این حال تجویز لنز اسکلرال که قبلاً کاملاً نهایی شده و برای چشم شما سفارشی ساخته شده است اغلب یک پشتیبان کافی است.

با پزشک خود مشورت کنید تا تایید کند که چه چیزی برای وضعیت خاص شما مناسب‌تر است، نگهداری لنز برای مواقع ضروری به عنوان پشتیبان یا تحویل آن به پزشک.

روشهای نگهداری لنزهای اسکلرال

در مورد ذخیره‌سازی و نگهداری لنزهای اسکلرال با Tangible hydra-PEG چطور؟

لنزهای اسکلرال ممکن است دارای یک hydra-PEG ملموس باشند، یک درمانگر سطحی که به خیس ماندن لنز و دفع رطوبت کمک می‌کند به عنوان مثال تمام لنزهای اسکلرال تجویز شده در اپتومتری ما به طور پیش فرض با روکش hydra-PEG سفارش داده می‌شوند و هزینه اضافی برای بیماران ندارند طبق تجربه ما در صورت استفاده روزانه و مراقبت دقیق Tangible hydra -peg تا ۶ ماه دوام می‌آورد و بهترین روش برای افزایش طول عمر آن پرهیز از موارد زیر است:

  • در معرض هوا قراردادن لنز (خشک کردن لنز با هوا)
  • خیساندن در آب لوله کشی
  • استفاده از پاک کننده‌های ساینده سطح لنز به طور مثال Boston advanced
  • استفاده از پاک کننده‌های مبتنی بر الکل مانند پاک کننده قوی walgreens

از آنجا که خشک کردن لنز در هوا می‌تواند به سطح لنز Tangible hydra-PEG آسیب برساند، ممکن است بپرسید آیا باید لنزهای اسکلرال را مرطوب نگهداری کنید یا خیر؟ واقعیت این است که اگر بیش از ۶ ماه از لنزهای hydra-peg به طور منظم استفاده کرده‌اید، روکش hydra-PEG آن احتمالاً از بین رفته است بنابراین در چنین حالتی بهتر است لنز را خشک نگهداری کنید.

با این حال اگر مجموعه کاملاً جدید از لنزهای پشتیبان Tangible hydra-PEG خود تهیه کرده‌اید ایده خوبی است آنها را خیس نگهداری کنید. اگر از محلول Boston simplus استفاده می‌کنید، دستورالعمل رسمی سازنده آن این است که هر ۲۴ ساعت یک بار روش نگهداری به صورت خشک و خیس را تغییر دهید. اگرچه چشم پزشک ممکن است به شما توصیه کند محلول را در استفاده خارج از دستور، کمتر به صورت خیس نگهداری کنید.

منبع: how do you store scleral lenses

تازه‌ترین مطالب