• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

لنز تماسی سخت یا هارد چیست و چه مزایایی دارد؟

لنز تماسی سخت یا هارد

به لنزهای تماسی سخت، لنزهای RGP (Rigid Gas Permeable) نیز گفته می‌شود. بسیاری از افراد با شنیدن نام لنز سخت گمان می‌کنند که لنز نرم بهتر است، اما چنین چیزی صحت ندارد. اگرچه برای عادت کردن به این نوع لنزها نسبت به لنزهای تماسی نرم به زمان بیشتری نیاز دارید اما لنزهای تماسی RGP دوستان خوبی برای چشم‌ها هستند زیرا به صورت سفارشی برای چشم ساخته شده‌اند و اجازه می‌دهند مقدار نسبتاً زیادی اکسیژن از آن عبور کند.

از آنجایی که لنزهای RGP از ماده سختی ساخته شده‌اند، این نوع لنزها شکل خود را بهتر از لنزهای نرم حفظ می‌کنند. بنابراین می‌توانید آنها را طولانی‌تر بپوشید و احتمال پارگی آنها کمتر است.

لنزهای نفوذپذیر گاز سفت و سخت (RGP) به عنوان جایگزینی برای لنزهای نرم ساخته شده‌اند. لنزهای RGP از ماده‌ای سفت و قابل نفوذ به اکسیژن ساخته شده‌اند و مزایای زیادی نسبت به لنزهای تماسی نرم معمولی دارند. اگر اپتومتریست شما لنزهای RGP را توصیه کرده است، به احتمال زیاد به خاطر یکی از دلایل زیر (یا بیشتر) بوده است.

لنز تماسی سخت یا هارد

مزایای لنز تماسی سخت یا هارد

1) لنزهای RGP قابل تنفس هستند

لنزهای RGP نفوذپذیر از اکسیژن هستند، به این معنی که به هوا اجازه عبور می‌دهند و چشم‌ها می‌توانند نفس بکشند. این لنزها اکسیژن زیادی فراهم می‌کنند زیرا موادی که از آنها ساخته شده‌اند اکسیژن بیشتری را عبور می‌دهند. علاوه بر این، آنها از لنزهای نرم کوچک‌تر هستند و سطح کمتری از چشم را می‌پوشانند و چون روی چشم بیشتر حرکت می‌کنند، اجازه می‌دهند رطوبت و اکسیژن در زیر لنز گردش کند.

2) لنزهای RGP شخصی سازی شده‌اند

این نوع لنزهای تماسی به شکل قرنیه سفارشی می‌شوند و امکان اصلاح دید وسیع‌تر و تناسب کلی بهتری را فراهم می‌کنند. اگر نمی‌توانید از لنزهای تماسی معمولی استفاده کنید (به دلیل نامنظم بودن شکل قرنیه) ممکن است لنزهای سفارشی RGP راه‌حل مناسبی برای مشکلات شما باشد. این لنزهای شخصی به طور خاص برای چشم‌ها ایجاد شده‌اند، بنابراین تناسب کامل آن تضمین می‌شود.

3) لنزهای RGP کیفیت دید عالی را ارائه می‌دهند

لنزهای RGP به دلایل مختلف می‌توانند دید واضح‌تری نسبت به لنزهای نرم ارائه دهند. اول از همه مانند لنزهای نرم خشک نمی‌شوند و شکل آن تغییر نمی‌کند. لنزهای گاز تراوا به صورت سفارشی ساخته می‌شوند تا سطح صافی داشته باشند و شکل خود را روی چشم حفظ کنند. آنها همچنین با هر پلک زدن روی چشم حرکت می‌کنند که به اشک اجازه می‌دهد تا زیر آن گردش کند. در مقابل، لنزهای تماسی نرم با شکل قرنیه مطابقت دارند، بسیار کم حرکت می‌کنند و می‌توانند آب بدن را کم کنند.

مزایای لنز تماسی سخت یا هارد

4) لنزهای RGP در برابر تجمع رسوب مقاومت می‌کنند

از آنجایی که لنزهای RGP سطح صافی دارند و آب را جذب نمی‌کنند یا نگه نمی‌دارند، تجمع رسوب کمتری دارند. این همچنین به این معنی است که آنها باکتری جذب و پرورش نمی‌دهند (باکتری‌هایی که می‌تواند منجر به عفونت چشم شود). آنها همچنین به راحتی تمیز و ضد عفونی می‌شوند. تمام این مزایا لنزهای RGP را تمیزتر، سالم‌تر و ایمن‌تر می‌سازد – ناگفته نماند، آنها نسبت به سایر انواع لنزهای تماسی عمر بیشتری خواهند داشت.

5) لنزهای RGP پیشرفت نزدیک بینی را کاهش می‌دهند

به نظر می‌رسد که لنزهای RGP نه تنها می‌توانند به تصحیح بینایی کمک کنند، بلکه پیشرفت نزدیک بینی را در طول زمان کاهش می‌دهند. این امر به ویژه برای کودکانی مهم است که برای یادگیری به بینایی خود وابسته هستند و ممکن است نزدیک بینی آنها کاهش یا متوقف شود. از این لنزهای RGPها در ارتوکراتولوژی استفاده می‌شود، درمانی که در آن بیمار یک شبه از لنز استفاده می‌کند تا با تغییر شکل قرنیه، دید را اصلاح کند.

6) لنزهای RGP برای افراد مبتلا به آستیگماتیسم ایده‌آل هستند

اگر به شما گفته شده است که نمی‌توانید لنزهای تماسی نرم بپوشید زیرا آستیگماتیسم شما خیلی زیاد است، برایتان خبر خوبی داریم: ممکن است لنزهای RGP برای شما عالی باشد. دامنه پارامترهای موجود در لنزهای RGP بسیار بیشتر از لنزهای نرم موجود در بازار است. بسیاری از افراد مبتلا به آستیگماتیسم می‌توانند از لنزهای RGP استفاده کنند و تمام روز آن را بپوشند.

انواع لنز تماسی سخت یا هارد

7) لنزهای RGP مقرون به صرفه هستند

علاوه بر این مزایا، لنزهای RGP می‌توانند در دراز مدت در هزینه شما صرفه جویی کنند زیرا ممکن است این لنزها بیشتر از سایر لنزها دوام بیاورند و خرید دوباره لنز را کاهش دهند. از آنجا که لنزهای RGP سفت و سخت هستند، لازم نیست نگران پاره شدن آنها باشید. تمیز نگه داشتن آنها نیز آسان‌تر است. یک جفت لنز RGP در صورت مراقبت مناسب می‌تواند یک سال یا بیشتر دوام بیاورد.

لنزهای RGP محکم‌تر از سایر لنزها هستند، اما به گسترش اکسیژن به چشم کمک می‌کنند. در صورت استفاده از لنزهای تماسی، می‌دانید که چشم‌ها به اکسیژن نیاز دارند تا در شرایط فیزیکی خوب باقی بمانند. با این حال، با توجه به انجمن بینایی سنجی آمریکا (AOA)، مقدار مورد نیاز شما می‌تواند متفاوت باشد.

بسیاری از لنزهای تماسی می‌توانند میزان اکسیژن راه یافته به قرنیه را محدود کنند. اما با لنزهای RGP، منبع مورد نیاز خود را دریافت می‌کنید. این لنزها ماندگاری بالایی دارند و برای اصلاح نزدیک بینی ایده‌آل هستند.

لنزهای تماسی سخت راه حل مناسبی برای بسیاری از مشکلات بینایی هستند و اگر به روش صحیح استفاده شوند، می‌توانید از دید واضح‌تری لذت ببرید. فقط در نظر داشته باشید که اگرچه این لنزها سخت‌تر از لنزهای نرم هستند، اما تخریب ناپذیر نیستند و برای حفظ آن‌ها همچنان باید دستورالعمل‌های مراقبتی را رعایت کنید.

آیا لنزهای تماسی سخت برای آستیگماتیسم مناسب هستند؟

به طور کلی، چشم پزشکان برای آستیگماتیسم لنزهای توریک را توصیه می‌کنند. نکته مهم در مورد لنزهای RGP این است که می‌توان آنها را توریک کرد. با این حال، لنزهای RGP toric همیشه ضروری نیستند.

مانند سایر انواع عینک، ممکن است مدتی طول بکشد تا با لنزهای تماسی سخت سازگار شوید. تا زمانی که به دستورالعمل‌های اپتومتریست خود گوش می‌دهید، تا جایی که می‌توانید آنها را بپوشید و آنها را تمیز نگه دارید، خواهید دید که انتخاب اصلاح بینایی شما ارزشش را دارد.

قیمت لنز تماسی سخت یا هارد

کدام لنز برای چشم من بهتر است؟

این کاملا به شما و چشمان شما بستگی دارد. در طول معاینه چشم، متخصص مراقبت از چشم، چشم‌های شما را ارزیابی می‌کند و قدرت و شکل چشم شما را از جمله موارد دیگر بررسی می‌کند. وضعیت شخصی شما نیز ارزیابی می‌شود: چه زمانی می‌خواهید از آنها استفاده کنید؟ چند وقت؟ در چه محیط کاری؟ بر اساس تمام اندازه گیری‌ها، می‌توانید بهترین لنزها را به همراه متخصص انتخاب کنید. برای معاینه یا مشاوره چشم به نزدیکترین بینایی سنجی خود مراجعه کنید.

قیمت لنزهای تماسی سخت چقدر است؟

از آنجا که لنزهای RGP پیچیده‌تر از سایر لنزها هستند، قیمت آنها نیز بیشتر است. با این حال، در نظر داشته باشید که اگرچه برای خرید لنزهای سخت هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید، اما ممکن است تا ملاقات بعدی چشم نیازی به تعویض آنها نداشته باشید.

خلاصه: آیا باید لنزهای سخت داشته باشید؟

بیشتر این لنزها دارای سیلیکون هستند که روی چشم‌ها قرار می‌گیرد و به جریان اکسیژن به قرنیه کمک می‌کند.

پوشیدن لنزهای سخت راحت است تا زمانی که آنها را به درستی اعمال کنید و به خودتان زمان بدهید تا با آن‌ها سازگار شوید. نکته مهم این است که اگر لنزهای توریک برای چشم‌هایتان موثر نیستند ممکن است لنزهای تماسی سخت برایتان مناسب باشد. در برخی موارد و در صورت آستیگماتیسم بالا، ممکن است به لنزهای توریک RGP نیاز داشته باشید.

در حالی که لنزهای سخت گران‌تر از سایر لنزها هستند، اما راه حلی فوق العاده‌ای برای مشکلات انکساری شما هستند.

منبع: rigid gas permeable lenses، are hard contact lenses a good choice

تازه‌ترین مطالب