• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

عینک ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟

عینک ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟

موسسه ملی چشم (NEI) هشدار می‌دهد که بیشتر آسیب‌های چشمی کودکان در مدرسه مربوط به ساعات ورزش است، به همین دلیل بهتر است هنگام فعالیت‌های ورزشی از عینک ورزشی استفاده کنید. عینک محافظ یا عینک ورزشی می‌تواند خطر آسیب دیدگی چشم را کاهش دهد و از چشم‌ها در برابر برخورد ضربه محافظت کند.

در اکثر رشته‌های ورزشی مخصوصاً رشته‌هایی که با توپ سروکار دارند مانند والیبال، فوتبال و … چشم‌ها همیشه در معرض آسیب دیدن هستند به همین دلیل عینک‌های ورزشی در دنیای ورزش بسیار رایج شده‌اند. در برخی از رشته‌ها به‌ طور کلی استفاده از عینک ورزشی واجب و ضروری است اما در برخی از رشته‌ها ورزشکاران در مورد استفاده یا عدم استفاده از عینک‌های ورزشی اجباری ندارند.

عینک‌های ورزشی از قاب‌ها و عدسی‌هایی تشکیل شده‌اند که نشکن بوده و مانع از ضربه زدن به چشم یا اطراف چشم می‌شوند. انواع دیگر عینک‌های ورزشی برای افرادی است که به طور مرتب از عینک استفاده می‌کنند. این عینک‌های طبی نشکن و در برخی موارد در برابر مه مقاوم هستند. آنها اغلب توسط یک هدبند ساخته شده از مواد الاستیک به سر محکم می‌شوند و لنز آن‌ها را می‌توان تغییر داد.

اگر کودک شما از عینک طبی استفاده می‌کند باید بدانید که این عینک به گونه‌ای طراحی نشده است که برای انجام فعالیت‌های ورزشی ایمن باشد. لنزهای عینک ورزشی لنزهای تخصصی هستند و از موادی ساخته شده‌اند که محکم‌تر، بادوام‌تر و ایمن‌تر هستند. عینک‌های ورزشی می‌توانند خطر آسیب دیدگی چشم را کاهش دهند، به کودک شما کمک کنند تا بهتر ببیند، عملکرد ورزشی را بهبود بخشند و در عین حال او را ایمن‌تر از قبل حفظ کند.

استفاده از عینک معمولی در حین ورزش بسیار خطرناک است، زیرا این لنزها به راحتی می‌شکنند و باعث آسیب چشم می‌شوند. عینک‌های ورزشی معمولاً قیمت بیشتری نسبت به عینک‌های طبی معمولی دارند، اما مزایای زیادی دارند. به طور خلاصه، اگر کودک برای دیدن به عینک نیاز دارد و ورزش می‌کند، باید از عینک‌های طبی ورزشی استفاده کند.

عینک ورزشی

عینک ورزشی چیست؟

عینک‌های ورزشی نسخه‌ای

عینک‌های ورزشی معمولاً از مواد پلی‌کربنات ساخته می‌شوند که 10 برابر محکم‌تر و در برابر ضربه مقاوم‌تر از لنزهای عینک طبی ساخته شده از پلاستیک یا شیشه هستند. این لنزها همچنین سبک‌تر هستند و 100 درصد محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش را ارائه می‌دهند. عینک‌های ورزشی اغلب با پوشش ضد خش پوشیده می‌شوند تا از آسیب بیشتر چشم محافظت کنند.

عینک‌های ورزشی را می‌توان با نسخه خاصی (که توسط پزشک تجویز شده) تهیه کرد. قاب‌ها برای راحتی، دوام و عملکرد بهتر در ورزش‌های خاص طراحی شده‌اند.

همچنین از مواد بادوام ساخته شده و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که برخی از آن‌ها تاثیرگذار باشند. در عینک های ورزشی دهانه چشم معمولاً بزرگتر و عریض‌تر از لنزهای طبی است و در صورت ضربه خوردن عینک، ضربه نزدیک چشم یا حدقه چشم نیست.

در صورت اینکه به عینک نیاز داشته باشید می‌توانید برای هر ورزشی از عینک ورزشی بهره‌مند شوید. گاهی اوقات می‌توان از عینک ورزشی به عنوان یک ست عینک یدک استفاده کرد، زیرا استفاده از آن در صورت عدم فعالیت ورزشی مضر نیست ولی نسخه آن باید مانند عینک طبی شما باشد.

عینک محافظ چشم ورزشی از ورود گرد و غبار، حشرات، آب، باد، اشعه‌های فرابنفش، ضربه و … به چشم‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین میدان دید ورزشکار را در شرایط آب و هوایی متفاوت گسترش می‌دهد.

مزایای عینک ورزشی

مزایای عینک ورزشی:

عینک‌های محافظ مانند عینک‌های ورزشی می‌توانند با پوشاندن و محافظت از چشم‌ها، خطر آسیب دیدگی چشم را کاهش دهند. بسیاری از عینک‌های ورزشی به شکلی هستند که به خوبی روی صورت قرار می‌گیرند و توسط یک بند نگه داشته می‌شوند. این ویژگی مانع حرکت آنها در اطراف صورت در حین دویدن یا شرکت در ورزش می‌شود. به طور کلی آن‌ها از نظر وزن سبک‌تر و از نظر طراحی شیک‌تر از عینک‌های معمولی هستند.

عینک‌های ورزشی نسخه‌ای می‌توانند دید واضح‌تری را ارائه دهند و دید فرد را بهبود بخشند. آنها بهتر می‌توانند روی اشیا و افراد تمرکز کنند و فاصله را به درستی نشان دهند. این عینک‌های تخصصی همچنین می‌توانند موارد زیر را ارائه دهند:

  • محافظت در برابر آفتاب
  • مشاهده کنتراست بهتر
  • کاهش تابش خیره کننده نور

خطرات استفاده از عینک معمولی به جای عینک ورزشی:

عینک‌های طبی سنتی دارای عدسی‌هایی هستند که معمولاً از پلاستیک یا حتی پلی کربنات یا مواد تریوکس ساخته می‌شوند. بسیاری از عینک‌هایی که برای کودکان طراحی شده‌اند به گونه‌ای هستند که در برابر شکستگی مقاوم‌تر بوده و کمتر شکسته می‌شوند. در نتیجه از لنزهای شیشه‌ای معمولی استفاده نمی‌کنند.

بیشتر بدانید: عدسی تریوکس چیست؟ و تفاوت آن با عدسی پلی کربنات

اگرچه ممکن است خود لنزها از مواد مشابه عینک‌های ورزشی طبی ساخته شده باشند اما فریم آن‌ها متفاوت است. اغلب این فریم‌های ورزشی هستند که بیشتر از چشم‌ها محافظت می‌کنند. عینک‌های طبی نمی‌توانند به خوبی از چشم‌ها در برابر توپ محافظت ‌کنند اما عینک‌های ورزشی شکل‌های متفاوتی دارند، آن‌ها به هم چسبیده‌تر هستند و برای ورزش طراحی شده‌اند تا بالاترین سطح محافظت از چشم را ارائه دهند.

شیشه‌های معمولی ممکن است در هنگام ورزش و ضربه زدن بشکنند یا تکه‌هایی از لنز یا قاب به داخل چشم برود و صورت یا حفره چشم را کبود کند. عدم استفاده از عینک ورزشی در حین ورزش خطر آسیب دیدگی را افزایش می‌دهد و می‌تواند زمان واکنش و عملکرد کلی را کاهش دهد.

عینک ورزشی چیست و چه مزایایی دارد؟

هزینه‌های عینک ورزشی:

قیمت عینک‌های ورزشی به دلیل ماهیت تخصصی‌شان بیشتر از عینک‌های طبی معمولی است.  درست مانند عینک‌های معمولی، هزینه عینک‌های ورزشی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. عواملی مانند مارک عینک، پلاریزه بودن یا نبودن عینک، عینک ورزشی نمره‌دار بودن یا نبودن، جنس فریم و لنز عینک، ضد بخار و مه بودن، نشکن بودن و … می‌توانند بر قیمت عینک ورزشی طبی یا غیر طبی اثر بگذارند.

از آنجایی که عینک‌های ورزشی طبی اغلب گران‌تر از عینک‌های طبی معمولی هستند، ممکن است استفاده از آن وسوسه انگیز باشد اما این هزینه ارزش محافظت از سلامت چشم کودک را دارد. استفاده از عینک محافظ مناسب در حین شرکت در فعالیت بدنی شدید یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش خطر آسیب به چشم است.

جهت مشاوره خرید عینک های ورزشی با بخش عینک سازی اپتومتری هاکان در تماس باشید. 09355354347

منبع: sports glasses

تازه‌ترین مطالب