• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

عدسی بلوکنترل چیست و چه تفاوتی با عدسی بلوکات دارد؟

عدسی بلوکنترل

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا محیط پر نور و خیره کننده، استفاده از رایانه و تلفن هوشمند یا سایر دستگاه‌های دیجیتال باعث می‌شود که چشمان شما با هجوم نور مرئی و نامرئی آسیب جدی ببیند. نور خورشید از پرتوهای نوری قرمز، نارنجی، زرد، سبز و آبی تشکیل شده است. این نور به صورت امواجی با طول موج‌های مختلف حرکت می‌کند. برخی از این طول موج‌ها کوتاه هستند اما انرژی بیشتری تولید می‌کنند و نور آبی‌تری از خود ساطع می‌کنند و برخی از آن‌ها بلند هستند اما انرژی کمتری دارند و نور قرمزتری ایجاد می‌کنند. همان طور که نور خورشید به جو می‌رسد، مولکول‌های موجود در هوا نور آبی‌تر را پراکنده کرده اما اجازه می‌دهند نور قرمز از آن عبور کنند. ما جو آسمان را آبی‌تر می‌بینیم چون امواج کوتاه‌تر و کوچک‌تر نور آبی خورشید بیشتر از رنگ‌های دیگر در فضا پراکنده می‌شوند. تقریباً یک سوم کل نور مرئی، نور آبی HEV یا نور مرئی پر انرژی با طول موج کوتاه است. در ااین مقاله از مجله اپتومتری هاکان قصد داریم تا عدسی بلوکنترل را مورد بررسی قرار دهیم:

نور آبی چیست؟

نور خورشید منبع اصلی نور آبی است قرار گرفتن در فضای باز در طول روز جایی است که بیشتر ما انسان‌ها در معرض آن هستیم با این حال نور آبی اما از دستگاه‌های الکترونیکی دیگر مانند تلویزیون‌های LED ,LCD، مانیتورها و لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند همچنین گلوب‌های LED و فلورسنت ساطع می‌شود. هنگامی‌که نور آبی از خورشید می‌تابد، ما می‌توانیم چرخه خواب و بیداری و ریتم شبانه‌روزی خود را با محرک آن هماهنگ کنیم.

قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول روز به حفظ ریتم سالم زندگی کمک می‌‌کند. ساطع شدن بیش از حد نور آبی در اواخر شب از مانیتورها و تبلت‌ها، رایانه و تلفن همراه می‌تواند این چرخه سالم را مختل کرده و باعث بی‌خوابی و خستگی در روز شود. مقدار نور HEV، نور آبی که دستگاه‌های الکترونیکی ساطع می‌کنند تنها کسری از نور است که خورشید ساطع می‌کند. اما زندگی روزمره ما به طور فزاینده‌ای تحت سلطه دنیای دیجیتال و تجهیزات الکترونیکی با نور مضر آبی است.

مدت زمانی‌که افراد با این دستگاه می‌گذرانند و نزدیکی صفحه نمایش‌ها به چشمان آن‌ها، بینایی سنج‌ها را نگران اثرات طولانی مدت نور آبی بر سلامت چشم و افزایش خطر دژنراسیون ماکولا کرده است.

اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی

قرنیه و عدسی چشم انسان در جلوگیری از رسیدن اشعه ماوراء بنفش خورشید یا سایر دستگاه‌ها به شبکیه حساس به نور در پشت کره چشم بسیار موثر هستند. با این حال تقریباً تمام نور آبی مرئی به شبکیه می‌رسد. قرار گرفتن در معرض نور آبی برای سلامت بدن ضروری است اما قرار گرفتن بیش از حد آن می‌تواند به سلول‌های حساس به نور در شبکیه آسیب جدی برساند. در نهایت دژنراسیون ماکولا را ایجاد کرده و به مرور باعث از دست دادن دائمی بینایی فرد شود.

خستگی چشم

نور آبی یا HEV همچنین می‌تواند به خستگی چشم ناشی از استفاده مداوم از دستگاه‌های دیجیتال منجر شود. از آنجایی که نور آبی با طول موج کوتاه و پر انرژی راحت‌تر از نورهای مرئی در جو پراکنده می‌شوند، به همین راحتی متمرکز نشده و وقتی به صفحه کامپیوتر و سایر دستگاه‌های دیجیتال نگاه می‌کنید مقادیر قابل توجهی نور آبی از خود منتشر می‌کنند که به مرور چشم‌ها آسیب دیده، قرمز، متورم و تحریک شده و فرد را دچار خستگی، سردرد و تاری دید نموده و خستگی چشم‌ها را ایجاد می‌کند.

عدسی بلوکنترل

چگونه می‌توان بینایی خود را در برابر نور آبی محافظت کرد؟

عینک‌های مخصوص با لنزهای محافظ کامپیوتری و فیلتر‌های نور آبی ساخته شده‌اند که می‌توانند از چشمان شما در برابر اثرات نور آبی محافظت کنند.

عدسی بلوکنترل

عدسی بلوکنترل فیلتری است که در لنزهای نوری تعبیه شده تا نور آبی ساخته شده از صفحه نمایش دستگاه‌های LED, LCD را خنثی کند. این فیلتر در جلوگیری از خستگی چشم و تاری دید ناشی از دستگاه‌های دیجیتال و چراغ‌های فلورسنت کمک می‌‌کند. اگر زمان زیادی را در مقابل لپ تاپ می‌گذرانید یا ساعت‌های طولانی از گوشی‌های اندرویدی استفاده می‌کنید، لنزهای بلوکنترل یا عینک‌های با عدسی بلوکنترل (معروف به عینک کامپیوتری) دید راحت‌تر و درک کنتراست بهتری را ارائه می‌کنند.

عینک‌های بلو کنترل بدون نسخه همه جا در دسترس همه هستند یا می‌توانید آن را متناسب با سایر نیازهای بینایی خود از اپتومتریست خود دریافت کنید. لنزهای بلوکنترل به کار گرفته شده در عینک‌های ما ضد آب، ضد خش، چربی و کثیفی هستند و پوشش نور مرئی ساطع شده از صفحه Hoya Blue control را خنثی می‌کنند. این لنزها بخش مضر نور آبی LEd ,LCD و صفحه نمایش موبایل را فیلتر می‌کنند و در عین حال به بخش مفید نور آبی اجازه عبور می‌دهند. علاوه بر این کاهش روشنایی صفحه نمایش و کنتراست را بهبود می‌بخشد. همچنین سوسو زدن و خستگی چشم را کاهش می‌دهد، چشم‌ها را محافظت می‌کند و شما حس رضایتی از دیدن بدون فشار را تجربه می‌کنید.

مزایای عدسی بلوکنترل

  • نور آبی محیط را خنثی می‌کند و از خستگی و تاری دید در چشم جلوگیری می‌کند.
  • برای دید راحت‌تر و آرام‌تر، تابش خیره کننده را کاهش می‌دهد.
  • خشکی چشم، چسبندگی چشمی و احساس وجود سنگ‌ریزه یا شن در چشم را ازبین می‌برد.
  • درک کنتراست را تقویت می‌کند و تجربه رنگ طبیعی‌تری ارائه می‌دهد.

در مورد مزایای لنزهای بلوکنترل از ما بپرسید ما میتوانیم لنزهای بلو کنترل را برای اکثر نسخه‌ها ارائه دهیم و این لنزها را می‌توان در اکثر فریم‌ها نصب کرد. متخصصین ما می‌توانند تشخیص دهند که کدام لنز با نیازهای چشم شما مطابقت بیشتری دارد و چشمان شما در برابر نور آبی محافظت می‌کند.

عدسی بلوکنترلچرا ما به یک عینک با عدسی بلوکنترل نیاز داریم؟

به این دلیل که:
۱- نورآبی همه جا وجود دارد: در حالی‌که اصلی‌ترین منابع نور آبی ساخته دست بشر ‌در تلویزیون‌های LCD و دستگاه‌های دیجیتال و لپ تاپ و تلفن همراه است، اما منبع اصلی نور آبی ما نور خورشید است و زمانی‌که در ساعات روشنایی روز در بیرون خانه هستیم بیشتر در معرض آن قرار داریم. اینجا جایی است که بیشترین آسیب به چشم‌ها، ناشی از برخورد نور آبی خورشید رخ می‌دهد.

۲- مسدود کننده‌های طبیعی بی‌اثر هستند: در حالی‌که قرنیه و شبکیه به جلوگیری از رسیدن اشعه ماوراء بنفش به عدسی چشم موثر هستند، تقریباً تمام نور آبی مرئی از این موانع عبور کرده و به چشم می‌رسند. اگر مراقبت‌های لازم به وسیله تجهیزات حاوی لنزهای بلوکنترل چشمی صورت نگیرد ممکن است باعث از دست دادن دائمی بینایی شود.

۳- افزایش آسیب پذیری چشم پس از جراحی آب مروارید وجود دارد: پس از جراحی آب مروارید حتما از پزشک خود بپرسید که چه نوع لنز داخل چشمی (Iol ) جایگزین مناسب لنز طبیعی در چشم شما استفاده می‌شود و این لنز چقدر از نور آبی مضر محیط محافظت می‌کند. همچنین بعد از عمل ممکن است از عینک‌هایی استفاده کنید که دارای عدسی‌هایی با فیلتر نور آبی بلو کنترل هستند که به کاهش فشار چشم در اثر خیره شدن بیش از حد و طولانی مدت به صفحه نمایش یا نور چراغ کمک می‌کنند.

۴- عینک‌های بلو کنترل به کاهش فشار چشم دیجیتال کمک می‌کنند: در حالی‌که این خطر کمتر از اثر نور آبی تولیدی خورشید است، اما به هر حال فشار چشم دیجیتال چیزی است که همه ما در معرض آن هستیم.
خشکی چشم، خستگی چشم، سردرد و چشم‌های پر خون و قرمز، همگی از نتایج معمول خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش لپ تاپ، گوشی موبایل و تلویزیون است. قرار گرفتن در معرض نور آبی رایانه و سایر دستگاه‌های دیجیتال را می‌توان با عینک‌های مخصوص کامپیوتر یا بلوکنترل کاهش داد.

عینک عدسی با لنز بلوکنترل مناسب چه افرادی است؟

  • حرفه‌ای‌ها (مهندسین کامپیوتر، مهندسین معمار و…)
  • تماشاگران و علاقمندان به سریال‌های تلویزیونی، منتقدین فیلم و بازیگران و…
  • دانش آموزان و دانشجویان (که ساعت‌ها از لپ تاپ و گوشی خود برای کارهای پژوهشی استفاده می‌کنند.)
  • بیشتر افراد شاغل (که ساعت‌ها در بیرون از منزل در معرض نور خورشید قرار دارند.)

مزایای عدسی بلوکنترلتفاوت عدسی بلوکنترل و بلوکات

از هر دوی این لنزها و عدسی‌ها جهت کنترل جریان نور آبی ساطع شده در محیط برای جلوگیری از آسیب به چشم استفاده می‌شود. با این تفاوت که عدسی یا لنز بلوکنترل برای کاهش عوارض چشمی مانند: خستگی چشم، حالت تهوع ناشی از استفاده بیش از حد از تجهیزات دیجیتال و افزایش کیفیت دید کاربر با ایجاد کنتراست بالا استفاده می‌کنند.

عدسی یا لنز بلوکات: استفاده از لنزهای بلوکات مانع از ایجاد قرمزی، خستگی چشم و سوزش ناشی از استفاده از لپ‌تاپ، گوشی‌های اندرویدی و سایر دستگاه‌های دیجیتال شده، همچنین سردردهای ناشی از استفاده طولانی مدت از ابزار دیجیتال را کاهش می‌دهد.
عدسی بلوکات در بهبود بینایی و حفظ سلامت چشم نقش بسزایی دارد. استفاده از عینک یا لنز بلوکات حدود ۹۳ تا ۹۷ درصد از چشم شما در برابر نور آبی خورشید محافظت می‌کند و ساختار آن به گونه‌ای است که هم اشعه‌های مفید و هم اشعه‌های مضر را فیلتر کرده و مانع رسیدن آن به چشم می‌شود.

عدسی یا لنز بلوکنترل: در حالی‌که عدسی یا لنز بلوکنترل تنها دارای فیلتر نور آبی است که مانع از بازتاب نور به درون چشم می‌شود. این لنز هوشمند بوده و فقط قسمتی از نور فرابنفش خورشید را حذف می‌کند و به نورهای مفید دیگر اجازه عبور می‌دهد. این عدسی‌ها، عدسی‌های معمولی به نسبت بلوکات‌ها هستند.
عدسی یا لنز بلوکات شیشه‌های محکم‌تری دارند. درحالی‌که بلوکنترل‌ها شفاف‌تر بوده و کنتراست بالاتری دارند و درصد محافظت چشمی بالاتری را در مقابل نور آبی ایجاد می‌کنند.

به طور کلی اگر مهندس هستید یا سر و کارتان با لپ‌تاپ و کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند بیشتر است، به طوری که بیش از ۸ ساعت از شبانه روز را در حال استفاده از تجهیزات کامپیوتری و دیجیتال هستید، توصیه ما به شما تهیه عینک یا لنز بلوکات است. اما اگر در حالت عادی نیز فرد عینکی بوده و در حال استفاده از یک عدسی نمره‌دار هستید، بهتر است از عدسی بلوکنترل استفاده کنید.

منابع: blue control lenses، blue control lenses

تازه‌ترین مطالب