• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

عدسی آنتی رفلکس چیست و چه تفاوتی با عدسی ضد تابش دارد؟

مزایای عدسی آنتی رفلکس

عدسی آنتی رفلکس (که همچنین به نام پوشش AR یا ضد تابش نور نیز خوانده می‌شود) میزان دید شما را ارتقا بخشیده، همچنین خستگی چشم را کاهش داده و باعث می‌شود عینک شما جذاب‌تر به نظر برسد. با از بین رفتن رفلکس یا انعکاس نور، نور بیشتری از لنزهای شما ‌عبور می‌کند تا حدت بینایی را با حواس پرتی کمتر به ویژه در شب بهینه‌تر سازد. این لنزها تقریباً روی عینک نامرئی به نظر می‌رسند، همچنین با جلب توجه بیشتر به چشم‌ها تا خود عینک به برقراری تماس چشمی بهتر با دیگران کمک کرده و ظاهر شما را نیز بهبود می‌بخشند.

پوششی آنتی رفلکس یا AR مخصوصا هنگام استفاده بر روی لنزهای با شاخص بالا و قوی‌تر مفید است که نور بیشتری را نسبت به لنز پلاستیکی معمولی منعکس می‌کنند. به طور کلی ضریب شکست بالاتر است و نور بیشتری از سطح لنز منعکس می‌شود. به عنوان مثال؛ لنزهای پلاستیکی معمولاً تقریبا ۸ ٪ از نور برخورد کرده به لنزها را منعکس می‌کنند بنابراین تنها ۹۲٪ از نور موجود برای بینایی وارد چشم می‌شود.

لنزهای پلاستیکی با شاخص بالا می‌توانند تا حدود ۵۰٪ از نور بیشتری را نسبت به لنزهای پلاستیکی معمولی منعکس کنند بنابراین نور کمتری برای بینایی در دسترس چشم قرار می‌گیرد. این مسئله می‌تواند به ویژه در شرایط نور کم مانند رانندگی در شب مشکل ساز باشد.

پوشش‌های آنتی رفلکس مدرن امروزی می‌توانند عمل انعکاس نور را از عدسی‌های عینک از بین ببرند و تا ۹۹.۵٪ از نور موجود اجازه عبور از عینک را دارند و برای دید خوب وارد چشم می‌شوند. همچنین لنزهایAR با حذف انعکاس‌ها باعث می‌شوند عینک شما تقریباً نامرئی به نظر برسد تا دیگران بتوانند چشم‌ها و حالت صورت شما را واضح‌تر ببینند.

مزایای بصری لنزهای با عدسی آنتی رفلکس

  • دید واضح‌تر با تابش خیره کنندۀ کمتر در هنگام رانندگی در شب، راحتی بیشتر در مقایسه با استفاده از لنزهای بدون پوشش AR در استفاده طولانی مدت از رایانه هستند.
  • پوشش AR هنگامی‌که روی لنزهای فتوکرومیک اعمال می‌شود، شفافیت و راحتی ممتاز و عالی را در همه شرایط نوری و بدون کاهش سطح عملکرد در برابر نور خورشید فراهم می‌کند.
  • برخی از عدسی‌های آنتی رفلکس دارای درمان‌های سطحی هم هستند، هم آبگریز و هم اولئوفوبیک هستند (لیپوفبیک نیز نامیده می‌شوند) به این معنا که هم آب و هم روغن را دفع می‌کنند.
  • درمان‌های ترکیبی معمولاً حاوی مواد فلوئوردار هستند که به لنز، خاصیتی شبیه به ظروف نچسب می‌دهد.

بر اساس سبک زندگی شما اپتومتریست ممکن است مارک خاصی از پوشش آنتی رفلکس را پیشنهاد دهد اگر زمان زیادی را صرف کار با رایانه می‌کنید ممکن است از نوعی پوشش AR بهره‌مند شوید که مثلا نور آبی را نیز فیلتر می‌کند به عنوان مثال Essilors crizal prevenica. بسته به فرمول پوشش AR بیشتر لنزهای با پوشش ضد انعکاس دارای رنگ باقیمانده بسیار کمرنگی، معمولاً سبز یا آبی هستند که مشخصه آن مارک خاص است. پوشش‌های آنتی رفلکسی فوق العاده نازک هستند. کل پوسته و پشتی پوشش عموماً فقط حدود ۲ ٪ تا ۳٪ میکرون ضخامت دارند. AR چند لایه ۰۲٪ از ضخامت یک لنز عینک استاندارد را دارا است.

عدسی آنتی رفلکس

فواید استفاده از عینک عدسی آنتی رفلکس

  • کاهش فشار چشمی: یک پوشش آنتی رفلکس روی لنزهای چشم می‌تواند با کاهش انعکاس نور برای شفاف‌تر کردن دید، به شما کمک کند. همچنین فشار روی چشم را کاهش می‌دهد. اگر ساعت‌های زیادی را در مقابل صفحه نمایش رایانه یا گوشی اندروید خود می‌گذرانید، به ویژه شب‌ها قبل از خواب، می‌توانید یک پوشش AR را بر روی عینک خود انتخاب کنید که نور آبی را نیز فیلتر می‌کند. خواهید فهمید که تا چه اندازه آرام‌تر بوده و چشمان شما احساس راحتی بیشتری می‌کنند.
  • رانندگی مطمئن‌تر در شب: ممکن است هنگام رانندگی در شب هاله‌ای اطراف چراغ‌های خیابان یا چراغ جلوی خودرویتان ببینید. یک پوشش ضد رفلکس می‌تواند با از بین بردن عمل بازتاب نور، به شما در جلوگیری از بروز چنین مشکلی کمک کند.
  • مناسب عینک آفتابی‌ها: این یک خبر خوب برای استفاده کنندگان از عینک آفتابی یا فتوکرومیک است. پوشش AR در ترکیب با لنز فتوکرومیک تجربه انعکاس آزاردهنده یا تصاویر شبح‌گونه را در نور خورشید کاهش می‌دهد.
  • تمیز کردن راحت‌تر عینک: این روزها لنزهای با پوشش AR جدیدی تولید می‌شوند که آب را دفع می‌کنند همچنین در برابر تشکیل لکه‌های آب مقاومت بیشتری دارند به این معنا که زمان کمتری را صرف پاک کردن لک اثر انگشت خود از روی عینک صرف خواهید کرد.
  • افزایش طول عمر لنز: پوشش AR از عینک شما در برابر خراش و لکه‌های قوی محافظت می‌کند، در نتیجه لنزهای ماندگارتری خواهید داشت به این معنا که لنزهای خود را به دفعات کمتری تعویض خواهید کرد، بنابراین می‌تواند به شما در صرفه جویی در هزینه‌هایتان کمک قابل توجهی کند.

نکته: اطمینان حاصل کنید که از محصولات تمیز کننده لنز مناسب و باکیفیت برای لنزهای آنتی رفلکس استفاده می‌کنید که به سطح شیشه عدسی عینک آسیب نمی‌رساند.

مزایای عدسی آنتی رفلکس

تفاوت عدسی ضدتابش نور با عدسی آنتی رفلکس (ضد انعکاس)

عدسی ضد تابش

عینک‌های ضد تابش، نوری را منتشر می‌کنند که معمولاً از سطح لنز منعکس می‌شود. به عبارت دیگر به جای ایجاد انعکاس چشمگیر بازتاب منتشر شده را ایجاد می‌کنند. به جای اینکه پرتوی نور مستقیم از عدسی منعکس شود به پرتوهای ضعیف‌تری تقسیم می‌شود، به این معنا که انعکاس بسیار ضعیف‌تر یا اغلب غیر قابل توجه است.

در واقع می‌توان گفت که پوشش‌های ضد تابش نور به طور قابل توجهی میزان نور منعکس شده از سطح لنز را کاهش می‌دهند اما:

عدسی آنتی رفلکس یا ضد انعکاس

این لنزها یک گام فراتر می‌روند و از خواص انتشاری برای انتشار نور خارجی و داخلی استفاده می‌کنند. در حالی که نور داخلی ممکن است عجیب به نظر برسد، به تعداد کمی از امواج نوری انتقالی اشاره دارد که با عبور نور از یک محیط (هوا) بر رسانه دیگر (عدسی) رها می‌شوند، که اگر کنترل نشود این اشعه‌های کوچک نور می‌توانند درون خود لنز منعکس شوند و باعث ایجاد آثار بصری عجیبی شوند که منجر به خستگی و ناراحتی چشم می‌شود.

در حالی که ممکن است انعکاس‌های داخلی در عینک‌های با پوشش‌های ضد تابش نور وجود داشته باشند، لنزهای ضد انعکاس برای اطمینان از بهترین تجربه کاربری ممکن تمام تلاش خود را می‌کنند.

به طور خلاصه:
پوشش ضد تابش در برابر منابع نور خارجی وارد شده به شیشه‌ها محافظت می‌کند در حالی‌که پوشش ضد انعکاس در برابر نور داخلی و خارجی محافظت می‌کند. پوشش‌های ضد انعکاس و ضد تابش نور بازتاب‌هایی را کاهش می‌دهند که باعث فشار چشم می‌شوند و اجازه می‌دهند نور تا حدود از لنز عبور کرده و تجربه بسیار راحت‌تری به همراه داشته باشد.

بنابراین هر دوی این پوشش‌ها می‌توانند تجربه استفاده از عینک را به طور قابل توجهی بهبود بخشند به ویژه برای کسانی که به لنز های با شاخص بالا نیاز دارند.

منبع: lenses anti reflective

تازه‌ترین مطالب