• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

ضخامت قرنیه نرمال چقدر است؟

ضخامت قرنیه

قرنیه لایه شفافی است که عنبیه و مردمک را می‌پوشاند و در فرآیند تمرکز نور به سمت پشت چشم نقش بسیار مهمی دارد. از پشت قرنیه ساختمان‌های داخلی‌تر کره چشم مثل عنبیه و مردمک دیده می‌شود. در طی چند دهه گذشته اندازه‌گیری ضخامت قرنیه بسیار ساده‌تر شده است و اکنون آشکار شده است که تنوع زیادی در ضخامت قرنیه وجود دارد.

برای اندازه‌گیری فشار داخل چشم از ابزاری استفاده می‌شود که به آرامی سطح قرنیه را لمس کرده و فشار داخل چشم را تعیین می‌کند. هنگامی که این ابزار شگفت انگیز برای اولین بار توسط پروفسور هانز گلدمن در دهه 1930 طراحی شد، پروفسور گلدمن می‌دانست که ضخامت و استحکام قرنیه بسیار مهم است و ممکن است بر اندازه‌گیری فشار تأثیر بگذارد. در طراحی ابزار برخی ویژگی‌ها گنجانده شده است که به جبران سفتی قرنیه کمک می‌کنند.

قرنیه اکنون با یک پروب سونوگرافی کوچک اندازه‌گیری می‌شود که به آرامی سطح قرنیه را لمس می‌کند و می‌تواند ضخامت قرنیه را در مدت زمان بسیار کوتاهی به دقت اندازه‌گیری کند.

این ابزار که پاکیمتر اولتراسوند نامیده می‌شود، در تعدادی از مطالعات از جمله مطالعه درمان فشار خون چشمی استفاده می‌شود. این کار قبل از جراحی‌های انکساری، جراحی limbal relaxing incision و اسکرینینگ کراتوکونوس کاربردی است و همچنین برای غربالگری بیماران مشکوک به گلوکوم کارآمد است. این مطالعات نشان داده است که خطر ابتلا به آسیب گلوکوم در افراد مبتلا به قرنیه نازک بسیار بیشتر و در افرادی دارای قرنیه ضخیم بسیار کمتر است. این اطلاعات جدید و مهم است.

ضخامت قرنیه

نسل جدیدتر پاکیمترهای اولتراسونیک از طریق قرنیه شکل موج (CWF) کار می‌کنند. با استفاده از این فناوری کاربر می‌تواند اکوگرام با کیفیت بالا از قرنیه ایجاد کند. اندازه‌گیری ضخامت قرنیه با استفاده از پردازش موجی قرنیه این اجازه را به کاربر می‌دهد تا با دقت ضخامت را اندازه‌گیری کند.

پاکیمتری یک روش تشخیصی است که ضخامت قرنیه را اندازه گیری می‌کند. این روش زمانی مهم است که پزشک مشکوک به ابتلای بیمار به گلوکوم یا قوز قرنیه باشد. ضخامت قرنیه پارامترهای دیگری مانند فشار چشم را نیز تعیین می‌کند. اندازه‌گیری دقیق ضخامت قرنیه پارامتری برای آماده سازی مداخلات جراحی مختلف است.

در میان سایر عملکردها، قرنیه وظیفه دارد انکسار پرتوهای نور را با انحنای خود فعال کند. اگر ضخامت قرنیه یا انحنای آن تغییر کند، این تغییرات می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر حدت بینایی داشته باشد. Pachymetry اندازه‌گیری دقیق ضخامت قرنیه را امکان پذیر می‌کند و در نتیجه به چشم پزشک کمک می‌کند تا بیماری‌های مختلف را تشخیص دهد. با اندازه‌گیری به موقع می‌توان بیماری‌های مختلف مانند قوز قرنیه یا گلوکوم را متوقف کرد.

فشار چشم شکل خاصی به چشم می‌دهد که برای عملکرد طبیعی چشم مهم است. اختلال فشار خون می‌تواند از علائم گلوکوم باشد. اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند باعث نابینایی شود. ضخامت قرنیه بر نتیجه اندازه گیری فشار چشم تأثیر می گذارد.

از آنجایی که اختلالات انکساری مختلف را می‌توان با لیزر اصلاح کرد، ضخامت دقیق قرنیه تعیین می‌کند که آیا مداخله لیزری توصیه می‌شود یا خیر و چه نوع مداخله‌ای را انتخاب کنید.

در قرنیه طبیعی و نرمال ضخامت قرنیه بالای 500 تا 550 میکرون است. با اصلاح لیزری قرنیه در عمل جراحی لیزیک و فمتولیزیک برای ثبات استحکام قرنیه حداقل 250 میکرون از آن باید دست نخورده باقی بماند.

مکانیسم تأثیرگذار ضخامت قرنیه بر روند گلوکوم کاملاً مشخص نیست. یک احتمال این است که ضخیم شدن قرنیه به میزان قابل توجهی بر اندازه‌گیری فشار داخل چشم تأثیر می‌گذارد. این به این معنی است که افراد مبتلا به قرنیه نازک اندازه‌گیری فشارشان پایین‌تر از چیزی است که واقعاً باید باشد و ممکن است فشار داخل چشم‌شان تحت درمان باشد.

تاثیر ضخامت قرنیه بر فشار داخل چشم

در انتهای دیگر طیف، افراد مبتلا به قرنیه بسیار ضخیم وجود دارد که معمولاً فشار داخل چشم‌شان بالاتر از فشار واقعی است. این بدان معنی است که بسیاری از آنها دارای فشار خون چشمی (فشار بالا در داخل چشم) هستند اما بدون علائم گلوکوم هستند. مکانیسم احتمالی دیگر برای افزایش حساسیت افراد با قرنیه نازک به آسیب گلوکوم این است که قرنیه نازک نشانگر ضعف ساختاری در پشت چشم در سطح عصب بینایی است. با گذشت زمان این سوالات باید با جزئیات بیشتری بررسی شوند.

اهمیت ضخامت قرنیه در افرادی مشهود است که قرنیه بسیار نازک یا ضخیم دارند. اگر قرنیه بسیار نازک باشد، این به معنای احتمال بیشتر آسیب در عصب بینایی است و ممکن است نشان دهنده این باشد که فشار داخل چشمی کمتری لازم است. در انتهای دیگر طیف، افرادی که فشار بالاتری دارند اما هیچ نشانه‌ای از آسیب ندارند و قرنیه بسیار ضخیم دارند، احتمالاً اصلاً گلوکوم ندارند و ممکن است بدون درمان فشار، بینایی آنها بی‌خطر باشد.

افرادی که جراحی انکساری مانند لیزیک یا پی آر کی انجام داده‌اند، گروهی غیرعادی را تشکیل می‌دهند. در این شرایط قرنیه به طور مصنوعی توسط لیزر نازک می‌شود که نزدیک بینی را اصلاح می‌کند. این امر بر اندازه‌گیری فشار داخل چشم تأثیر می‌گذارد و فشار را کمی پایین‌تر اندازه‌گیری می‌کند. چشم پزشک معالج چنین بیمارانی همیشه این تغییر را هنگام اندازه‌گیری فشار در نظر می‌گیرند.

تاثیر ضخامت قرنیه بر فشار داخل چشم

ارتباط بین ضخامت قرنیه و گلوکوم بلافاصله آشکار نیست. بسیاری بر این باور هستند که ضخیم شدن قرنیه اندازه‌گیری IOP را تغییر می‌دهد. شکی نیست که ضخامت قرنیه بر اندازه‌گیری فشار داخل چشم تاثیر دارد. چه چیزی باعث افزایش خطر ابتلا به گلوکوم با قرنیه نازک می‌شود؟ جالب توجه است که وراثت نقش بسیار مهمی دارد. اگر قرنیه نازکی دارید، به احتمال زیاد فرزندان شما نیز قرنیه نازک خواهند داشت. عکس آن نیز صادق است، اگر والدین قرنیه ضخیم داشته باشند، به احتمال زیاد فرزندانشان قرنیه ضخیم خواهند داشت. ضخامت قرنیه به طور متوسط در بین گروه‌های قومی متفاوت است. به عنوان مثال، آفریقایی-آمریکایی‌ها به طور کلی قرنیه نازک‌تری دارند و در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گلوکوم هستند.

منبع: What’s normal corneal thickness

تازه‌ترین مطالب