• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

راه‌های درمان ناخنک چشم در خانه

درمان خانگی ناخنک چشم

ناخنک یک رشد برجسته غیر سرطانی، گوشتی و مثلثی شکل با ضخیم شدن بال مانند در ناحیه اتصال چشم (ناحیه ملتحمه) است، که به دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور UV اتفاق می‌افتد. ناخنک یا چشم موج سوار در موارد خفیف باعث قرمزی، تورم و تحریک چشم شده و اگر رشد پیدا کند به قرنیه حمله می‌کند و دید فرد را تار یا کاملاً مسدود می‌کند. ناخنک می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند، اما معمولاً به طور همزمان هر دو چشم را درگیر نمی‌کند. در ادامه با مجله اپتومتری هاکان همراه باشید تا راه‌های درمان ناخنک چشم در خانه را مورد بررسی قرار دهیم:

در موارد نادر اگر به طور همزمان هر دو چشم درگیر این بیماری شوند به آن ناخنک دوطرفه می‌گویند. ناخنک ممکن است در اثر ذرات معلق در هوا، باد، نور خورشید یا خشکی شدید چشم ایجاد شود. این بیماری دردناک نیست اما باعث تحریک زیاد چشم می‌شود.

علائم ناخنک چشم

علائم ناخنک شامل موارد زیر است:

  • قرمزی
  • خارش
  • تاری دید
  • التهاب

درمان دارویی و کلینیکی ناخنک چشم در خانه

درمان‌های دارویی و کلینیکی ناخنک چشم شامل قطره‌های چشمی تسکین دهنده و استفاده از پمادهای چشمی یا جراحی در صورت آسیب دیدگی است. اگر می‌خواهید عارضه ناخنک چشم را در خانه و بوسیله درمانگرهای طبیعی درمان کنید، حتماً تا پایان این مقاله همراه ما باشید. درمان‌های خانگی طبیعی متعددی وجود دارد از جمله:

بابونه درمان خانگی ناخنک چشم
۱- آلوئه‌ورا

گیاه آلوئه‌ورا با خاصیت ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی که دارد درمان مثمرثمر و قوی برای ناخنک چشمی است. آلوئه‌ورا حاوی خواص دارویی است که به مبارزه با باکتری‌ها و قارچ‌ها کمک می‌کند. آب آلوئه‌‌ورا کاهش دهنده خارش و سوزش ناخنک چشم است و می‌توان آن را مستقیماً روی چشم قرار داد یا می‌توان از آن در کمپرس گرم استفاده کرد.

۲- بابونه

بابونه یک درمان خانگی موثر برای عارضه ناخنک چشمی است. بابونه را می‌توان در کیسه‌های چای بابونه دم کرد و روی چشم آسیب دیده قرار داد تا پف و تورم درمان شود.

۳- زغال اخته

زغال اخته نوعی توت تیره رنگ است که برای درمان ناخنک استفاده می‌شود. این گیاه حاوی آنتی اکسیدان است که به پاکسازی چشم کمک می‌کند و در بهبود کلی بینایی نیز کمک کننده است. آنتوسیانوزیدهای موجود در زغال اخته در تحریک گردش خون چشم کمک می‌کنند همچنین با اصلاح دید در درمان مزاحمت‌های ناشی از تاری دید تاثیرگذار هستند. زغال اخته یک داروی عالی برای درمان ناخنک به روش طبیعی در خانه است.

بلوبری درمان خانگی ناخنک چشم

۳- گیاه جادویی جعفری

چای جعفری به عنوان یک ترکیب جادویی استفاده می‌شود. چای تهیه شده به این ترتیب به درمان ناخنک چشم کمک می‌‌کند، همچنین می‌توان از این چای برای شستشوی چشم استفاده کرد. جعفری به کاهش التهابات ناشی از ناخنک کمک می‌کند و باعث تسکین سوزش چشم می‌شود. برای درمان ناخنک باید چند بار در روز از این ترکیب استفاده کرد تا تاثیرگذار باشد.

۴- چای سبز

به تازگی مشخص شده است که چای سبز در درمان ناخنک بسیار موثر است. چای سبز در تسکین سوزش و التهاب ناشی از ناخنک کمک کننده است. از چای سبز در تهیه شوینده‌های چشمی برای تسکین درد و التهاب ناخنک استفاده می‌شود.
برای تهیه این ترکیب باید چای سبز را با آب بجوشانید و سپس چشم‌ها را با محلول شستشو دهید. برای حصول بهترین نتیجه باید هر روز چند بار از این ترکیب استفاده کنید.
از چای سبز کیسه‌ای آماده نیز می‌توان برای درمان ناخنک استفاده کرد. کیسه‌های چای سبز باید به صورت مرطوب روی چشم‌ها قرار بگیرند تا اثر تسکین دهنده داشته باشند.

۵- دانه رازیانه

دانه رازیانه به درمان التهاب و تحریک ناشی از ناخن کمک می‌کند. دانه رازیانه از قدیم الایام در درمان عفونت‌های چشمی استفاده می‌شده است. از دانه رازیانه می‌توان برای تهیه شوینده‌های چشمی استفاده کرد که باعث کاهش سوزش چشم می‌شود.

چای سبز درمان خانگی ناخنک چشم

۶- سرکه سیب

سرکه سیب ماهیت بسیار اسیدی دارد و هنگامی‌که با آب رقیق می‌شود و روی چشم آسیب دیده قرار می‌گیرد به متعادل کردن PH چشم کمک می‌‌کند. سرکه سیب همچنین می‌تواند رشد تومورهای چشمی را به حداقل برساند و یک درمان خانگی عالی برای ناخنک چشمی باشد.

۷- روغن کرچک

روغن کرچک از تقریبا ۹۰ درصد اسید ریسینولئیک تشکیل شده است که آن را به یک ضد التهاب موثر تبدیل می‌کند. روغن کرچک به کاهش التهاب در چشم کمک می‌کند و در معکوس کردن رشد تومورهای سرطانی تاثیر گذار است.

نتیجه‌گیری:
مواردی که در بالا از آن‌ها به عنوان درمان کننده‌های طبیعی و خانگی ناخنک چشم یاد شد، برای درمان ناخنک بسیار موثر هستند. اما اگر بعد از ۷ الی ۱۰ روز همچنان این عارضه ادامه داشت و بهبود نیافت، حتماً باید با یک چشم پزشک مشورت کرد.

منبع: natural home remedies for pterygium

تازه‌ترین مطالب