• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

دستگاه رتینوسکوپ چیست و چه کاربردی دارد؟

دستگاه رتینوسکوپ

رتینوسکوپی یا اسکیاسکوپی تکنیکی است که برای تعیین عینی عیوب انکساری چشم (دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم ) یا نیاز به عینک استفاده می‌شود‌. این تکنیک بسیار سریع، آسان، دقیق و قابل اعتماد است و به حداقل همکاری بیمار نیاز دارد. دستگاه رتینوسکوپ دستگاهی دستی است که توسط اپتومتریست استفاده می‌شود.

روش انجام رتینوسکوپی

یک ابزار دستی به نام رتینوسکوپ پرتویی از نور را به چشم می‌تاباند. هنگامی که نور به صورت عمودی و افقی در سراسر چشم حرکت می‌کند، معاینه کننده یا اپتومتریست حرکت نور منعکس شده را از پشت چشم مشاهده می‌کند. این انعکاس، رفلکس قرمز نام دارد. سپس اپتومتریست عدسی‌ها را تک به تک جلوی چشم قرار می‌دهد و با تغییر قدرت لنزها تغییری متناظر در جهت و الگوی انعکاس ایجاد می‌شود.

اپتومتریست به تعویض لنزها ادامه می‌دهد تا به قدرت لنزی برسد که نشان دهنده عیب انکساری چشم بیمار است.

موارد استفاده از دستگاه رتینوسکوپ

از رتینوسکوپی برای تعیین عیب انکساری در کودکان و بزرگسالان با تاخیر در رشد یا افرادی استفاده می‌شود که رفتارشان توانایی همکاری با سایر تکنیک های انکساری را محدود می‌کند. این تکنیک به ویژه در کودکان بسیار کوچک، خردسالان و نوزادان مفید واقع می‌شود.

استفاده از قطره‌های چشمی گشاد کننده در جریان رتینوسکوپی

چشم کودکان معمولاً برای رتینوسکوپی تا اندازه مورد نیاز گشاد می‌شود. گشاد شدگی مردمک چشم در جریان رتینوسکوپی بسیار مهم است. به این دلیل که وقتی مردمک بزرگ می‌شود رفلکس نور راحت‌تر دیده می‌شود، بنابراین قطره‌های گشاد کننده چشم به طور موقت توانایی چشم را برای تطبیق یا تمرکز بهبود می‌بخشند. این قطره‌ها امکان تعیین دقیق‌تر عیب انکساری را فراهم می‌کنند.

دستگاه رتینوسکوپ

نیاز به بیهوشی برای رتینوسکوپی

برای رتینوسکوپی دقیق‌تر چشم کودکان، کودک باید برای مدت زمان معینی از چند ثانیه تا چند دقیقه به رتینوسکوپ نگاه کند تا اپتومتریست بازتاب نور به سطح چشم را ارزیابی کند. اکثر کودکان از جمله نوزادان این توانایی را ندارند، بنابراین نمی‌توانند برای مدت طولانی چشم را متمرکز به یک نقطه باز نگه دارند. در این مورد خاص ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی باشد.

تکنیک‌های کمک کننده به رتینوسکوپی

انکسار خودکار و انکسار ذهنی دو تکنیک مهم و کمک کننده به فرآیند رتینوسکوپی، در تعیین عیب انکساری چشم هستند. انکسار خودکار یک روش رتینوسکوپی است که توسط یک دستگاه محاسباتی انجام می‌شود. این روش می‌تواند دقیق باشد اما نیاز دارد که سوژه کاملاً ثابت بماند و برای چند دقیقه به هدف زل بزند، تا اندازه گیری دقیق به دست آید. انکسار ذهنی روشی است که می‌توان از آن برای اصلاح نتایج رتینوسکوپی یا انکسار خودکار استفاده کرد. انکسار ذهنی مستلزم مشارکت در فرایند پرسش و پاسخ و گفتمان با اپتومتریست است که کدام یک از لنزهای انتخابی دید شفاف‌تری به بیمار ارائه می‌دهد.

دستگاه رتینوسکوپ

رتینوسکوپی دستگاهی دستی است که توسط اپتومتریست استفاده می‌شود تا تشخیص دهد آیا چشم‌های شما ارزیابی ۲۰/۲۰ دارند یا در دیدن اجسام از نزدیک یا دور مشکل وجود دارد.

با تابش نور به جلو و عقب در چشم، چشم پزشکان می‌تواند با تمرکز و دقت زیاد و توسط دستگاه رتینوسکوپی نمره چشم شما را تشخیص دهند.

در فرایند رتینوسکوپی اگر نور تابیده شده توسط دستگاه رتینوسکوپ در جلو یا پشت چشم متمرکز شود، بیان کننده عیب انکساری چشم است.

تایید عیب انکساری به این معنا است که شما در دیدن اجسام از نزدیک (دوربینی) یا دیدن اجسام از دور (نزدیک بینی) مشکل دارید و همچنین به این معنا است که باید از لنزهای تماسی یا عینک استفاده کنید.

انواع رتینوسکوپ

انواع رتینوسکوپ

اگر بخواهیم درباره انواع رتینوسکوپ‌ها صحبت کنیم باید بگوییم که دو نوع دستگاه رتینوسکوپ وجود دارد که یکی به صورت خطی است و دیگری نقطه‌ای.

رتینوسکوپی خطی یا رگه‌ای:

رتینوسکوپ رگه‌ای برای اولین بار توسط جک سی کوپلند شناخته شد. او را پدر رتینوسکوپ خطی می‌نامند، که اختراع خود را در سال ۱۹۲۷ ثبت کرد.

در رتینوسکوپ خطی پرتوهای تابیده، خطی تولید می‌کنند که از طریق محیط چشم می‌چرخد که شامل دو حالت است. حالت اول حالت plano یا مسطح و حالت دوم حالت جمع شونده یا همگراست. در بیشتر موارد رتینوسکوپی خطی با حالت مسطح یا Plano استفاده می‌شود، که در مقایسه با رتینوسکوپ نقطه‌ای نور کمتری ارائه می‌دهد.

می‌توان آن را به هر محوری چرخاند و همچنین آن را از نور همگرا به نور واگرا تغییر داد.

رتینوسکوپ نقطه‌ای:

اولین رتینوسکوپ نقطه‌ای الکتریکی توسط وولف در سال ۱۹۹۱ ساخته شد. این دستگاه شامل یک لامپ کوچک است که به روشن کردن سطح چشم کمک می‌‌کند. از آنجایی که این رتینوسکوپ فقط حالت مسطح دارد، بنابراین به هیچ ابزار دیگری در جریان رتینوسکوپی نیاز نیست. همچنین نیاز به تنظیمات اضافه‌تر ندارد. این دستگاه به نسبت دستگاه رتینوسکوپ رگه‌ای، اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد‌. مسیر نور را می‌توان با استفاده از یک دستگیره بر روی دستگاه تغییر داد. همچنین قطر آن را می‌توان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کرد.

دستگاه رتینوسکوپ خوب

ویژگی‌های یک دستگاه رتینوسکوپ خوب

اگر به دنبال یک رتینوسکوپ با کیفیت و قیمت مقرون به صرفه هستید ما به شما یک برند معروف از تجهیزات پزشکی یعنی دستگاه رتینوسکوپ شناخته شده Heine ساخت آلمان را معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید روی این برند سرمایه گذاری کنید و مطمئن باشید که قابل اعتمادترین و پربازده‌ترین برند خواهد بود.

ویژگی‌های دستگاه رتینوسکوپ برند Heine

  • این دستگاه با یک دسته شارژر usb دستی ارائه می‌شود.
  • دارای سیستم توقف موقت است.
  • دقت بالایی در قابلیت مشاهده و ارزیابی سطح چشم دارد.
  • دارای کنترل‌های فلزی است که باعث دوام طولانی مدت دستگاه می‌شوند.
  • دستگاه از LED باکیفیت برند Heine ساخته شده است.
  • از نظر عملکردی بسیار قابل اعتماد، دقیق و راحت است.
  • عمر باتری طولانی مدت دارد.
  • بدون نیاز به نگهداری و مراقبت و کاملاً ضد گرد و غبار است.

منابع: Retinoscope، Retinoscope and its types، retinoscopy

تازه‌ترین مطالب