• آدرس: کرمانشاه، روبروی پاساژ پلازا، برج نوبهار، طبقه 5، واحد 9
نوبت دهی تلفنی: 09355354347

آیا قوز قرنیه باعث کوری می‌شود؟

درمان قوز قرنیه

بیماری قوز قرنیه یک بیماری چشمی است که منجر به نازک شدن قرنیه و تغییر شکل آن به شکل مخروطی شده و در نهایت باعث انحراف بینایی و برآمدگی و بدشکلی قرنیه خواهد شد. قوز قرنیه از نظر پزشکی یک اختلال دژنراتیو با وضعیت پیشرونده است که از درجه خفیف تا شدید متغیر است. در ادامه این مقاله با مجله اپتومتری هاکان همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم که آیا قوز قرنیه باعث کوری می‌شود و همچنین موارد زیر را بررسی کنیم:

  • قوز قرنیه چیست؟
  • علائم قوز قرنیه
  • پیشرفت قوز قرنیه
  • مراحل و جدول زمانی ابتلا به قوز قرنیه
  • عوارض جانبی قوز قرنیه درمان نشده
  • گزینه‌های درمانی قوز قرنیه
  • قوز قرنیه و کوری، از تصور تا واقعیت

قوز قرنیه یک بیماری چشمی است که از مرحله خفیف شروع می‌شود و در طی چندین سال به آرامی پیشرفت می‌کند و اگر درمان نشود می‌تواند به پیشرفت خود ادامه دهد تا جایی که بینایی فرد را به طور کامل مختل کرده و فرد را دچار تاری دید تا نابینایی موقت و تاری دید شدید کند، اما به ندرت منجر به کوری کامل فرد می‌‌شود. اگرچه پیشرفت این بیماری تا مرحله پیشرفته قابل جبران نیست اما می‌توان قوز قرنیه را کنترل کرد تا بینایی فرد حفظ شود.

درمان قوز قرنیه

درمان قوز قرنیه شامل لنزهای تماسی تخصصی، پیوند قرنیه و پیوند متقابل کلاژن است. برای جلوگیری از از دست دادن بینایی درمان مناسب باید در اسرع وقت و پس از شروع علائم اولیه باشد.

درمان قوز قرنیه

قوز قرنیه چگونه بوجود می‌آید؟

قرنیه چشم پوشش بیرونی گنبدی شکل و شفاف در دو چشم است که مسئولیت تمرکز نور بر روی شبکیه چشم‌ها را برعهده دارد.
قوز قرنیه زمانی اتفاق می‌افتد که قرنیه چشم نازک شده و به شکل مخروطی درمی‌آید که باعث می‌شود اشعه‌های نور به درستی متمرکز نشوند و دید شما را تار و مخدوش کنند.
اگر قوز قرنیه رها شده و در طول زمان بدون مداخله پزشکی ادامه پیدا کند بدتر می‌شود. این عارضه می‌تواند در یک چشم یا هر دو چشم علائم زیر را ایجاد کند که با مالیدن چشم‌ها بدتر می‌شود.

علائم قوز قرنیه

علائم قوز قرنیه عبارتند از:

  • تاری دید
  • قرمزی چشم یا تورم
  • حساسیت به نور
  • انحراف دید (خطوطی که به جای مستقیم، موج‌دار یا خمیده به نظر می‌رسند)
  • نزدیک بینی یا آستیگماتیسم

پیشرفت قوز قرنیه چگونه است؟

قوز قرنیه معمولاً در طی چند سال به کندی پیشرفت می‌کند. تورم ناگهانی می‌تواند منجر به زخم در قرنیه شود و وضعیت را به سرعت بدتر کند.
در مراحل اولیه این بیماری بینایی تار و کمی مخدوش به نظر می‌رسد. با پیشرفت قوز قرنیه، قرنیه چشم نازک‌تر شده و برآمدگی مخروطی شکل آن بیشتر می‌شود و به همین ترتیب اوضاع بینایی نیز بدتر شده کاملاً تار خواهد شد.

علائم قوز قرنیه
جدول زمانی پیشرفت قوز قرنیه

قوز قرنیه معمولاً در اواخر دوره نوجوانی شروع می‌شود و در یک دوره ۱۰ تا ۲۰ ساله پیشرفت می‌کند.
در مراحل اولیه شروع قوز قرنیه تاری دید و حساسیت به نور شایع است.
در طول سال‌ها قرنیه به نازک شدن خود ادامه می‌دهد و به آرامی بدشکل می‌شود و علائم آن بدتر می‌شود.
قوز قرنیه همیشه هر دو چشم را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و ممکن است در یک چشم سریع‌تر از چشم دیگر پیشرفت کند و در یک چشم بدتر شود و در چشم دیگر علائم بهبود یابد.
قوز قرنیه می‌تواند باعث شود که اوضاع بینایی از یک چشم به چشم دیگر متفاوت باشد. قوز قرنیه در مراحل پایانی و پیشرفته می‌تواند باعث بیماری چشمی آستیگماتیسم نامنظم شود که منجر به نزدیک بینی، اختلال قابل توجه بینایی و تا حدی از دست دادن بینایی شود.
اغلب اوقات قوز قرنیه پیشرفت کندی دارد، اما می‌تواند به طور ناگهانی متورم شده و سپس زخم شود که به معنای پیشرفت بسیار سریع این اختلال و از دست رفتن بینایی است.

عوارض جانبی قوز قرنیه درمان نشده

فرد مبتلا به قوز قرنیه اگر روند درمان بیماری خود را پیگیری نکند، باید در طول زمان منتظر بروز عوارض جانبی آن باشد.
به خصوص اگر این بیماری پیشرفت کند و بدون درمان رها شود، احتمالاً ممکن است شما با قوز قرنیه کاملاً کور نشوید اما بینایی شما بدتر می‌شود و احتمالاً نازک شدن قرنیه یا برآمدگی قرنیه را در پی دارد که هر دوی این‌ها عوارض برگشت ناپذیری دارند.
اگر قوز قرنیه به مرحله زخم قرنیه برسد، قرنیه را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و استفاده از لنزهای تماسی را برای بیماران غیر ممکن می‌سازد و عینک نیز در طول زمان کمترین کمک را خواهد کرد.

جدول زمانی پیشرفت قوز قرنیه
درمان دارویی قوز قرنیه

ریبوفلاوین۵ فسفات تنها داروی تجویزی مورد تایید FDA با نام تجاری photrexa برای درمان قوز قرنیه است که به صورت قطره photrexa viscous عرضه می‌شود و فقط باید تحت مراقبت دقیق پزشک مصرف شود.
عارضه جانبی قطره‌های درمانی قوز قرنیه ایجاد حساسیت بالاتر از حد معمول به نور است، به همین دلیل بسیاری از افرادی که از این قطره‌ها برای درمان قوز قرنیه استفاده می‌کنند همیشه یک عینک آفتابی را در دسترس خود نگه می‌دارند.
از جمله سایر عوارض جانبی داروها خشکی چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم است. برخی از بیماران افزایش تعداد دفعات ابتلا به سردرد را گزارش می‌دهند که طبیعی است.

آیا قوز قرنیه باعث کوری می‌شود؟ (از تصور تا واقعیت)

تورم و زخم قرنیه می‌تواند باعث کاهش یا تاری دید شدید شده و بینایی فرد می‌تواند دچار اختلال شود و داشتن یک زندگی عادی برای فرد بسیار دشوار می‌شود. اگر قرنیه در طول سال‌ها زخم قابل توجهی یابد و قوز قرنیه داشته باشید، بینایی شما تا حد بسیار زیادی ضعیف شده و اگرچه ممکن است به طور کامل نابینا نشده باشید اما از نظر قانونی نابینا شده و تاری دید بسیار شدیدی را تجربه خواهید کرد.
در شدیدترین حالت تاری دید، پزشک عمل پیوند قرنیه را توصیه می‌کند و جراحی به نام کراتو پلاستی می‌تواند به شما کمک کند تا بینایی خود را بازیابی کنید‌.

اقداماتی که باید در صورت ابتلا به قوز قرنیه انجام دهید تا بیماری شما به کوری ختم نشود:
۱- معاینه منظم چشم و تشخیص زودهنگام قوز قرنیه برای حفظ بینایی تا زمانی‌ انجام شود که بینایی به حالت عادی بازگردد.
۲- با یک چشم پزشک با تجربه در درمان قوز قرنیه مشورت کنید.
۳- برنامه درمانی پزشک مورد نظر را دنبال کرده و در طول فرآیند ویزیت، پزشک را از مراحل تغییرات چشمی خود مطلع کنید.
۴- در صورت تجویز لنزهای تماسی دستورالعمل‌های اپتومتریست خود را دنبال کرده و با جدیت ادامه دهید تا از عفونت چشمی (که باعث زخم قرنیه می‌شود) جلوگیری کنید.

منابع: Keratoconus، keratoconus

تازه‌ترین مطالب